Serie Review: Real Humans Seizoen 1

review series real humans season 1 free hubots
the free hubots

Dit artikel gaat over de originele Zweedse serie Äkta Människor en niet over de Amerikaanse remake. De serie is een prachtig gemaakte science fiction serie die zich in een alternatieve realiteit hier op aarde afspeelt.

In deze realiteit zijn er Hubots gemaakt, op mensen gelijkende robots die allerlei taken van de mensen overnemen. Het schetst een niet onmogelijk toekomstbeeld. Maar bij deze veranderingen in de menselijke maatschappij zijn consequenties en morele en ethische kwesties verbonden. En leidt ook tot de vraag wanneer je mens bent. Wat maakt een mens tot mens?

review series real humans season 1 hubots
working hubots

De Hubots worden ingezet om klusjes op te knappen waar de mens geen zin in heeft, als goedkope arbeiders. Echter door dramatische gebeurtenissen in het leven van wetenschapper David Eischer, slaagt hij er in “leven” te geven aan enkele Hubots. Hierdoor krijgen zij echte emoties, eigen gedachten en meningen, een bewustzijn dus. Zij zijn vrij en hebben geen eigenaar. En hun plan is om dat aan alle Hubots te geven. Dit resulteert in een strijd aangaande het recht op het bestaan, zowel voor de Hubot als de mens.

We volgen deze ontwikkelingen via het gezin Engman, vader Hans, moeder Inger en drie kinderen Tobias en Matilda en Sofia, die de Hubot Anita in huis nemen. Lennart Sollberg, de vader van Inger Engman, die een bijzondere band heeft met zijn Hubot Odi. En de buren van de Engman’s waarvan de vader tegen Hubots is en de moeder verliefd raakt op haar Hubot en hun zoon die daardoor wordt verscheurd. En we volgen de belevenissen en ‘overlevenissen’ van de vrije Hubots die worden opgejaagd omdat ze eigenlijk illegaal zijn, een groep van 7 Hubots onder leiding van Leo Eischer de echte zoon van David Eischer. Leo is tevens op zoek naar Mimi, zijn vriendin, die ooit tijdens een vlucht is ontvoerd.

review series real humans engman family anita
Engman family unboxing Anita

Mens vs Hubot

In Real Humans wordt de vraag gesteld of Hubots (door mensen gecreëerde robots, die op mensen lijken) emoties kunnen ervaren. Aangezien, zo wordt gesteld, emoties juist datgene is wat ons menselijk maakt. Maar de echte vraag is, in hoeverre je verantwoordelijkheid draagt en moet nemen voor iets dat je gecreëerd hebt, maar een eigen leven gaat leiden. Een Westerse wijsheid is dat als persoon A het leven van persoon B redt, persoon B voor altijd in het krijt staat bij persoon A. Een Oosterse wijsheid is dat als persoon A het leven van persoon B redt, persoon A voor altijd verantwoordelijk is voor persoon B, totdat persoon B het leven van persoon A redt. Misschien klinkt de Oosterse wijsheid in onze oren krom, maar de essentie is dat als je een leven geeft aan iets op aarde, je vanaf dan verantwoordelijk bent voor wat dat leven op de aarde doet. En dat klinkt eigenlijk niet zo gek. Want heb je nu goedheid of kwaadheid op de aarde toegelaten toen je het leven van die persoon redde? Het is een kwestie om over na te denken.

review series real humans season 1 mimi leo
Mimi and Leo

Real Science Fiction en vormgeving

Dit is een science fiction thema pur sang. Het gaat namelijk niet alleen om de strijd tussen mens en Hubot, maar om de vraag wat het betekent om mens te zijn. Wat maakt ons mens(elijk)? Ik vond het een hele goede serie. Een goed verhaal dat interessant in elkaar zit. Het wordt verteld in een parallel-heden en met behulp van dromerige flashbacks wordt er steeds meer duidelijk over het verhaal van de Hubots en de hoofdrolspeler Leo Eischer.

De serie is ook bijzonder mooi vorm gegeven en in beeld gebracht. Goed camerawerk, goede camerastandpunten. De belichting is werkelijk prachtig met heldere scherpe contrasten en beeldschoon om naar te kijken. Het overwegende overbelichte witte heldere beeld, is sprookjesachtig en geeft een clean beeld. Sowieso is er prachtig gebruik gemaakt van het licht.

De Hubots zelf zijn ook echt mooi ‘gemaakt’. Alle lof aan het make-up team en de vertolking van de acteurs. Vooral het bewust knipperen met de ogen (wat voor een Hubot natuurlijk overbodig is) is werkelijk briljant bedacht en uitgevoerd. Je ziet dat er gedetailleerd nagedacht is over hoe de Hubots zijn vorm gegeven, hoe ze zich gedragen, praten en bewegen. Er is zeer consistent geacteerd. Zeer goed gedaan, want de geloofwaardigheid van het verhaal staat of valt bij de geloofwaardigheid van de Hubots.

review series real humans season 1 lennart vera
Lennart with his nurse hubot Vera

Menselijke relaties

Naast het science fiction thema en de werkelijk prachtige vormgeving is het liefdesverhaal tussen Leo en Mimi (een Hubot van de hand van David Eischer) ook een belangrijke rode draad. Een subthema dat ook van belang is, is de vriendschapsband tussen Lennart en Odi, die zeer mooi en vertederend is. Tenslotte wordt het thema behandeld of het kan of mag dat een mens seksuele relaties heeft met een Hubot (wat overigens anatomisch wel mogelijk is). En of het mogelijk is om verliefd te worden op een Hubot en of ze in staat zijn om die te beantwoorden. Dit levert een aantal mooie maar ook heftige gebeurtenissen op. Ook vanuit het standpunt van de Hubots van David Eischer mét emoties, waarvan er een vrouwelijke Hubot bijvoorbeeld de innige wens heeft om te trouwen en kinderen te krijgen. Dit levert schrijnende ethische en morele vraagstukken op die niet zo gemakkelijk te beantwoorden zijn. Maar het is wel alvast iets om over na te denken, ook al lijkt dit erg futuristisch. Want in feite gaat het niet alleen om wat het betekent om mens te zijn, maar ook om wat menselijk is, of menselijkheid inhoudt.

Maar er is naast alle science fiction filosofie ook ruimte voor genoeg actie. De Hubots die op de vlucht zijn leveren vooral ook spannende scènes op. Daarbij volgen we ook de groep Real Humans die tegen de Hubots zijn en vinden dat hun menselijke ras op de eerste plaats moet komen. Wat tevens een metafoor is voor vreemdelingenangst.

review series real humans season 1
the real humans group

Kortom de serie heeft genoeg stof en thema’s om nog even door te gaan. Het eerste seizoen heeft een open einde en vervolgt met het tweede seizoen. Er is ook een Engelstalige versie gemaakt van de serie genaamd Humans, die ik niet heb gezien, maar ik denk bijna niet dat een Engels-Amerikaanse versie nog iets kan bijdragen of het zelfs beter doet. Maar waarschijnlijk is er behoefte aan een vertaalde serie. Toch zou ik sowieso aanraden om de Zweedse versie te kijken. Het origineel is (bijna) altijd beter.

• Real Humans (2012)
  • Season: 1
  • No. of episodes: 10