Film Review: Horns (2013)

review film horns 2013 ig merrin
Ig and Merrin

De film Horns is op zijn zachtst gezegd een ongewone film. En wel om verschillende redenen. De film wordt gecategoriseerd onder het genre horror, maar de film is veel meer dan dat.

Het is fantasy, een murder mystery, een coming of age verhaal, en met een komische noot, waarbij religieuze satire niet wordt geschuwd. Maar bovenal is het een romantisch verhaal. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Joe Hill, de zoon van Stephen King. Met een vader die enge en zeer fantasievolle verhalen schrijft met altijd een zeer menselijk en maatschappelijk randje, is het niet zo gek dat het invloed heeft gehad op de verhalen van zijn zoon. En dat is te zien, al heeft Joe Hill zeker zijn eigen stijl.

review film horns 2013 ig
Ig

De jonge geliefden Ig en Merrin zijn zielsgelukkig totdat Merrin wordt vermoord en Ig van haar moord wordt beschuldigd. Ig wordt achtervolgd, door iedereen verafschuwd en hij kan niets anders doen dan hulpeloos toezien en wachten op zijn proces, totdat er plotseling hoorns uit zijn hoofd groeien en hij ontdekt dat iedereen hem zijn allerergste gedachten vertelt, die uiting geven van hun diepste gevoelens om geweld te plegen, promiscue gedrag te vertonen, tot alles te doen uit ijdelheid, zich vol willen vreten. Oftewel vrijwel alle zeven hoofdzonden komen voorbij. Ig wil in eerste instantie af van de hoorns die hem letterlijk tot een duivel lijken te maken, zoals alle dorpsbewoners hem al zagen, maar beseft tevens dat dit een gave is waardoor hij erachter kan komen wie de echte moordenaar is van Merrin.  Want wanneer hij een directe vraag stelt, is iedereen gedwongen een eerlijk antwoord te geven en wanneer hij iemand iets opdraagt te doen wordt die persoon gedwongen dat bevel uit te voeren. Deze zoektocht gaat gepaard met komische scènes van nog onschuldige geheimen tot zeer kwalijke verlangens. Maar ook komt hij er op deze manier achter hoe zijn ouders werkelijk over hem denken en wel hebben gezegd in zijn onschuld te geloven, maar dat uit hun diepste gedachten blijkt dat ze hem schuldig vinden en hem liever kwijt dan rijk zijn. Dit is zeer pijnlijk, niet alleen voor Ig, maar het doet je als kijker afvragen hoe onze omgeving werkelijk over ons denkt.  Zij  zoektocht brengt hem steeds dichter bij de waarheid en ook steeds dichter bij zijn demonische kant.

review film horns 2013 ig
Ig and his best friend

Symboliek

De religieuze symboliek druipt er van af, maar is satirisch bedoeld. Letterlijk wordt er tegen hem gezegd dat Satan ooit een Engel was die vanuit de hemel naar de aarde viel. Eenmaal op aarde wordt hij een slang die mensen verleidt. In zekere zin is dat precies wat er met Ig gebeurt. In flashbacks zien we hoe hij als kleine jongen verliefd werd op Merrin en hoe zij verliefd werd op hem. Hun leven zag eruit als een waar sprookje. Beiden gelovige en onschuldige kinderen bleven ze dat ook naarmate ze volwassen werden. Ig was als het ware een engel die van zijn roze wolk viel naar de aarde toen Merrin werd vermoord. Ook zijn onschuld werd vermoord en wekte het kwade in hem dat hij kon gebruiken tegen de mensen om hem heen. Die verandering verloopt subtiel en we zien hem worstelen met zijn gevoelens, zijn verdriet en woede, terwijl zijn hoorns steeds groter worden en als nog grotere symboliek hij allerlei slangen lijkt aan te trekken die hem tot dienst zijn. Tot het ultieme symbool, de hooivork die hij vindt en oppakt, waardoor het plaatje van de duivel helemaal compleet is.

review film horns 2013 ig
Ig on his own

Human nature

Maar waar Ig langzaam verandert met een passend demonisch uiterlijk, kan afgevraagd worden waarom dat gebeurt. Het kan werken als een spiegel, waarbij hij al in de ogen van de dorpelingen gedemoniseerd wordt tot moordenaar, terwijl hij het niet heeft gedaan, het niet eens bewezen is en hij nog niet veroordeeld is. Zo makkelijk mensen hun oordeel klaar hebben, zo gemakkelijk weten ze ook hun eigen slechte verlangens en gedachten te verbergen achter een valse façade die door Ig afgebroken kan worden. Hierdoor wordt de hypocrisie van de mensen duidelijk en rijst de vraag wie hier nu een slecht mens is.

Mystery

Maar de film heeft als rode draad het mysterie rond de moord van Merrin. De vraag waarom hij de hoorns heeft gekregen en hoe hij eraf komt, wordt al snel niet meer belangrijk als hij erachter komt dat juist die hoorns het middel zijn om dat mysterie op te lossen. Dat mysterie is mooi verweven met de jeugd van Ig wanneer hij Merrin leert kennen. Het geeft ons achtergrond, maar ook hints hoe de verschillende relaties in elkaar steken. Die relaties zijn typisch voor kleine Amerikaanse dorpjes waar de mensen  elkaar hun leven kennen. Wat vaak kenmerkend is in films is dat de onderlinge relaties die gevormd zijn in de jeugd ook in de volwassenheid zo blijven. Omdat men fysiek geen afstand kan nemen van de jeugd, de onderlinge relaties, is dat emotioneel ook veel moeilijker en is het logisch dat men in vroegere emoties kan blijven hangen. Dat wordt goed in beeld gebracht in deze film.

review film horns 2013 ig snake
and becoming more devilish

Romantiek

Maar bovenal is deze film een romantische film, waarbij het kruisje van Merrin een symbolische rode draad is, zowel geloof in de religieuze zin van het woord, als in geloof in Ig en Merrin en in elkaar. De laatste daad van Merrin kan echter op twee verschillende manieren worden opgevat, als de ultieme onzelfzuchtige liefdesdaad, maar ook als een egoïstische daad. Ik vat het vooral op als egoïstisch en uiteindelijk heeft die keuze ook geleid tot een dramatische uitkomst. Dat is ironisch, maar ook zeer pijnlijk voor alle partijen. Tevens ontneemt zij hem een keuze en een herinnering die weliswaar pijnlijk maar ook mooi had kunnen zijn. Dat maakt van deze film een tragische en verdrietige film die op een originele fantasy manier laat zien hoe rouw en verdriet tot uiting kunnen komen.

Vormgeving

De film ziet er mooi uit, zeker tegen een achtergrond van een eeuwenoud sprookjesachtig bos, wat het fantasy aspect alleen maar versterkt. Maar de special effects zijn ook erg mooi gedaan. De vormgeving van de ultieme demon van Ig is mooi. Maar ook de scène waarin zijn broer Terry in een heftige trip zit en hallucineert ziet er prachtig uit.

De humor is donker en wanneer Ig in een duistere neerwaartse spiraal zit, wordt die humor aan de kant gezet om de serieuze rauwe toon te benadrukken. Waardoor het nooit te flauw wordt.

De muziek waarbij de muziek van Bowie en dan enkel het nummer Heroes de boventoon voert geeft een beeld dat zij twee mensen waren die anders waren dan de rest van de bekrompen dorpelingen.

review film horns 2013 ig demon
Ig as a demon

De mix van verschillende genres werkt in deze film en zorgt voor een originele draai. De humor schuurt hier en daar iets te dicht tegen het flauwe aan en is soms wat puberaal te noemen. Maar het effect dat de menselijke natuur slecht is en dark en twisted komt wel over. Bijna alle zeven hoofdzondes komen voorbij en de film weet dit op een humoristische manier te doen, zodat het niet schokkend is, maar wel laat zien hoe verknipt de mensen kunnen zijn, vooral door de overheersende algemene bekrompenheid van een klein dorp. Daniel Radcliffe schudt hier het imago van Harry Potter van zich af en speelt goed de gekwelde Ig. De fantasy film met donkere humor, religieuze satire, coming of age, horror en romantiek verpakt in een murder mystery is een geslaagde wraakfilm die misschien niet overal even sterk is, maar het idee erachter is dat zeker wel.

• Horns (2013) 120 min
  • Directed by: Alexandre Aja
  • Produced by: Alexandre Aja, Riza Aziz, Joey McFArland, Cathy Schulma, Joe Hill