Serie Review: From Dusk Till Dawn Seizoen 1

review series from dusk till dawn season 1 richie seth
Richie and Seth Gecko

In 1996 verscheen de film From Dusk Till Dawn van regisseur Robert Rodriguez en schrijvers Robert Kurzman en Quentin Tarantino die in mijn optiek een cultstatus heeft bereikt.

Niet alleen door de geweldige cast George Clooney, Quentin Tarantino, Harvey Keitel en Julliette Lewis, maar ook door het geweldige scenario dat van een misdaadactie thriller verandert in een gore pulp horror film zoals de vroegere Grindhouse films. Een overgang die zo abrupt was en niet gewaardeerd werd door iedereen, maar wel ongelooflijk cool was en waar het plezier van films maken vanaf spatte. Nu bijna 20 jaar later is er ook van deze film een serie gemaakt. En wel vanuit het initiatief van Rodiguez zelf die de serie eerst uitzond op zijn eigen kanaal El Rey en vervolgens als Netflix Original werd uitgezonden.

review series from dusk till dawn season 1 scott jacob kate
Scott, Jacob and Kate Fuller

Het verhaal is nagenoeg hetzelfde. De broers Seth en Richie Gecko beroven een bank en ontvoeren de familie Fuller, vader en predikant Jacob, zijn dochter Katie en geadopteerde zoon Scott en hun camper, waarmee ze ongezien de grens naar Mexico over willen gaan. Dat lukt en uiteindelijk belanden ze in de Titty Twister dat een vampiersnest blijkt te zijn en zij en de andere klanten op het menu staan en ze nu samen moeten werken om levend de nacht door te komen.

Meer achtergrond voor de personages

Dit verhaal is natuurlijk genoeg voor een film, maar wat magertjes voor een serie. Dus worden zowel de achtergrond van de Gecko’s als die van de Fullers uitgediept. Ook zijn er personages aan toegevoegd, zoals Carlos een vampier en Freddie Gonzales een US Ranger die achter de Gecko’s aanzit. Ook krijgt Santanico een grote rol, sterker nog, waar zij in de film slechts de stripact van de avond is (gespeeld door Selma Hayek) is zij nu een key-personage. En niet alleen scheppen deze personages meer verhaallijnen, ook de oorspronkelijke verhaallijn van de film blijkt in de serie slechts een onderdeel van een veel groter plan, waarin de broertjes Gecko en voornamelijk Richie, een grote rol spelen.

review series from dusk till dawn season 1 titty twister
the Titty Twister

Mytische Maya cultuur

Toen ik voor het eerst van het bestaan van deze serie hoorde, dacht ik dat er niet veel toegevoegd zou kunnen worden en dat de film op zich ‘voldoende’ was. Gelukkig dacht Rodriguez zelf van niet. Door de Maya cultuur meer uit te diepen en de mythische cultuur om te zetten in hedendaagse fantasy-horror, is het een serie geworden die niet alleen een ode is aan de film, maar ook wel echt een op zich staande serie. En dat komt mede door de rol en de verhaallijn van Richie, die na hun bankoverval visioenen van monsters krijgt en een mooie vrouw ziet die hem vraagt haar te bevrijden. Door deze toevoeging al snel te introduceren, weet je als kijker dat er meer aan de hand is dan een gewone actie-serie (wat in de film nog niet het geval was en pas duidelijk werd in de tweede helft), en je terecht bent gekomen in een brute fantasy-horror. Ondanks dat die verrassing er dus wel af is, is de sfeer van de serie nagenoeg hetzelfde als in de film.

Net als in de film

De karakters van de Gecko’s en de Fuller’s zijn ook nagenoeg hetzelfde. Gelukkig zijn er nog meer dingen hetzelfde gebleven, zoals de scène van Santanico waarin zij via haar been en voet Richie drank in zijn mond laat glijden. Ook het kruisgordelpistool van Seks Machine is erin gebleven en het beeld van de Titty Twister gezien vanaf de achterkant die een grote tempel laat zien zit er gewoon in. Alleen krijgen we nu te zien wat zich allemaal binnen in die catacombes bevindt en dat labirynt heeft vele verrassingen in petto.

review series from dusk till dawn season 1 santanico
Santanico

Macho

De serie heeft wel een typische mannelijke sfeer, met slechts twee vrouwelijke hoofdrollen. Er komt veel geweld en gore in voor, macho gedrag en idem taalgebruik en veel brute actie, maar dat wil niet zeggen dat de serie slechts voor mannen bedoeld is. Daarvoor is de cinematografie te verfijnd. Er wordt ook nergens een grens over gegaan, zodat het belachelijk wordt, of overdreven of te mannelijk. Want ondanks al dit bovenstaande is Rodriguez, de humor en de knipoog die hij in de film heeft gestopt, niet vergeten. Al met al is de serie goed in balans.

Titty Twister

Net zoals in de film belanden ze pas op de tweede helft in de Tity Twister en gaat de vampire action pas echt van start, terwijl ondertussen de personages en hun verhaallijnen nog steeds verder worden uitgediept. Het einde van het eerste seizoen is ook waar de film eindigde. Natuurlijk niet geheel hetzelfde, want er is een tweede seizoen, en dus zijn er vragen open gebleven die dan moeten worden beantwoord. In het tweede seizoen laat de serie de film compleet los en gaat het zijn eigen weg. Dat kan goed of slecht uitpakken, maar in ieder geval is dit seizoen echt een aanrader.

review series from dusk till dawn season 1 temple
Mayan temple

Mooie cinematografie

Wat opvallend is aan deze serie is de manier waarop ze laten zien dat elk personage even belangrijk is. En dat doen ze door middel van dezelfde gebeurtenis in verschillende scènes te laten zien vanuit verschillende perspectieven van verschillende personages. Je ziet een gebeurtenis daardoor soms wel twee of drie keer. En dat levert een interessante manier van filmen en vertellen op. Ook wordt het verhaal niet altijd chronologisch gebracht, maar wordt er veel gebruik gemaakt van flashbacks, waardoor de juiste informatie op de juiste tijd wordt gedeeld, waardoor het spannend en interessant blijft. Ik hou van deze aparte cinematografie die afwijkt van de standaard. Het maakt alles net even iets interessanter of spannender of mysterieuzer. Rodriguez is hier zeker in geslaagd. Waar dit vooral bij geldt zijn de scènes waarin Richie hallucinaties krijgt van zowel demons als de mooie mysterieuze vrouw. Die manier van filmen is erg vervreemdend en is ook hetgeen wat echt afwijkt van de film.

review series from dusk till dawn season 1 catacombs
the catacombs

Waar de film vooral van een misaadfilm plotseling veranderde in een pulphorror vol actie en zwarte humor, is deze serie meer verfijnd en richt zich ook meer op cinematografie die een belangrijk onderdeel is van het vertellen van het mytische verhaal. De brute overgang van misdaad naar pulp is gelukkig wel hetzelfde gebleven, alleen is dat nu niet meer het sterkste punt. Al met al een goede, coole, spannende serie voor de echte fantasy-horror liefhebber die niet vies is van wat bruut geweld en gore, op z’n Grindhouse (denk aan in het rond spuitend bloed vanuit doorgekliefde aders). Wat net niet te smerig wordt en net niet te lachwekkend.

• From Dusk Till Dawn (2014)
  • No. of episodes: 10
  • Running time episode: 45 minutes