Film Review: Undead (2003)

review film undead 2003 marion
Marion

Undead is een Australische zombie horror comedy vol met traditionele zombies en zombie-killing, gore en humor. Je kan duidelijk zien dat de makers er lol in hebben gehad en dat spat van het scherm. De film geeft een bijzondere twist aan het zombiegenre, waardoor het toch net weer een ander soort film wordt.

Wanneer er in het stadje Berkely een heleboel meteorieten neervallen, wordt de stad getroffen door een zombieplaag. En dat net terwijl Rene ‘catch of the day’ een beauty queen het stadje wil verlaten. Ze belandt in het huis van de vreemde Marion, die beweert eerder door aliens ontvoerd te zijn geweest. Meerdere overlevenden nemen hun toevlucht tot zijn huis, waaronder piloot Wayne en zijn zwangere vriendin Sallyanne. Politieagent Harrison en net aangestelde agente Molly. Clichématig vormen deze laatste twee voor grappige momenten doordat ze zich totaal geen raad weten met deze situatie. Maar Marion is er van overtuigd dat er een alien invasie plaatsvindt en dat zij de uitverkorenen zijn om terug te vechten. Maar eerst moeten ze zich een weg zien te banen door alle zombies. Tot overmaat van ramp zijn ze ook nog ingesloten door een hele hoge muur die er van het ene op het andere moment door de aliens is geplaatst.

review film undead 2003 rene
Rene and a zombie

Leuke originele twist

Wie denkt dat je met deze film weer de zoveelste zombiehorror te pakken hebt, heeft het mis. Niet alleen heeft de film veel humor, vreemde types en een lekkere dosis gore, maar ook een zeer originele twist. De film is niet per se heel eng of spannend, maar de twist zorgt er voor dat de film toch net even dat extra beetje meer heeft..

review film undead 2003 alien abduction
alien abduction

Spoilers:

Die twist is namelijk dat de gekke en paranoide Marion dan toch eindelijk gelijk heeft. De boy who cried wolf, om het maar zo te zeggen. Dit levert voor hem natuurlijk een prettig momentje op, maar ook kan hij eindelijk datgene gebruiken waar hij al die tijd aan heeft gewerkt. Zo heeft hij een zelf in elkaar gebouwde megashotgun, een minischuilkelder waar ze met z’n tevelen in moeten schuilen en moet hij noodgedwongen anderen op sleeptouw nemen. Dat maakt van Marion de ultieme anitheld die het hele dorpje zal verlossen van de alien zombieplaag. Maar als je denkt dat dit de twist was, dan heb je het weer mis. Het stadje is namelijk afgesloten van de rest van de wereld door een hele hoge ondroodringbare en onbeklimbare muur. De reden van die muur blijft lange tijd onduidelijk, maar er wordt natuurlijk wel iets mee gedaan door de makers. En dat gebeurt doordat een piloot met een klein vliegtuigje over de muur heen weet te vliegen en lijkt zo de enige overlevende te zijn. Hoe dit gebeurt gaat ook niet zonder slag of lach trouwens. De makers weten wat dat betreft van veel situaties gebruik te maken om er zowel gore als humor in te gooien. Maar net wanneer het allemaal hopeloos lijkt te zijn voor Marion en Rene, blijkt wat het plan was van de aliens… hen genezen van de zombieplaag veroorzaakt door de meteorieten. Hoe ironisch is het dat net de piloot over de muur is gevlogen en alsnog de infectie kan verspreiden.

review film undead 2003 plane
flying through

De film is heel leuk en orgineel bedacht en ook nog eens erg komisch uitgevoerd. De ironie spat van het scherm en de anitheld Marion en de coole Rene weten de zombies vrij effectief van zich af te slaan. De film had maar weinig budget maar heeft dat met een origineel idee en lekker veel camp goed opgelost. Zijn er betere films in dit genre? Ja, Shaun of the Dead (2004) bijvoorbeeld. Maar als je een leuke horror zombie film wilt zien met toch nog een twist dan is deze best wel vermakelijk.

• Undead (2003) 104 min
  • Directed by: Michael Spierig, Peter Spierig
  • Produced by: Michael Spierig, Peter Spierig