Serie Review: Wayward Pines Seizoen 1

review series wayward pines season 1
Wayward Pines

Wayward Pines is een serie in opdracht gemaakt van de zender Fox en de eerste serie die ‘simultaan’ wereldwijd in première is gegaan.

Heel spannend en bijzonder om een klap tegelijk een miljoenen publiek te bereiken, zonder eerst ergens te testen en af te wachten of het wel aanslaat. Gelukkig was de serie zelf net zo spannend en bijzonder. De serie is gebaseerd op de boekenserie van Blake Crouch, die uit een trilogie bestaat, Pines, Wayward en the Last Town.

review series wayward pines season 1
hidden away

Het verhaal gaat over Ethan Burke, een US secret agent, die de opdracht krijgt om 2 vermiste collega’s op te sporen. Onderweg krijgt hij echter een auto ongeluk en belandt in een vreemd plaatsje genaamd Wayward Pines. Hij kan zich niets meer van het ongeluk herinneren en als hij nadat hij is wakker geworden in het ziekenhuis aldaar, naar huis wil, wordt hem dat belet. De mensen in het dorpje gedragen zich heel vreemd en de sheriff is zelfs vijandig naar Ethan toe.  Als Ethan met behulp van een barmeisje een van zijn vermiste collega’s dood vindt en zijn andere collega getrouwd blijkt te zijn en tevens 12 jaar ouder is geworden en wonend in Wayward Pines, wil hij tot op de bodem uitzoeken wat er daar aan de hand is. Maar zelfs in zijn ergste nachtmerries kon hij niet bedenken wat het mysterie is dat om Wayward Pines hangt.

review series wayward pines season 1
something strange is going on with the children

Mysterieus

Het seizoen begint vooral erg mysterieus. Net als Ethan heb je als kijker geen enkel idee wat er aan de hand is. Je kan enkel gissen. Dat msyterie wordt zorgvuldig opgebouwd, al heeft het nog niet direct een eigen typerende sfeer. Voornamelijk de eerste twee afleveringen lijken heel erg hun best te willen doen om de sfeer van de serie Twin Peaks (1990-1991), na te bootsen, wat gedeeltelijk lukt, maar toch iets te overdreven aanvoelt. Gelukkig verandert het seizoen al snel en vindt zijn eigen sfeer. Dat gebeurt met een enorme omwenteling wanneer wordt onthuld wat er nu eigenlijk gaande is en waarom. Dat komt best als een verrassing. Die omwenteling gebeurt vooral in de vijfde aflevering, waarin het seizoen langzaam verandert van een mysterie serie naar een dystopische serie met een science fiction-achtige vibe. Dat gedeelte is een soort deel twee van het seizoen waarin alles verandert en het leven van Ethan voorgoed op zijn kop wordt gezet door zijn ontdekkingen. Gedroegen de bewoners van Wayward Pines zich al vreemd in de ogen van Ethan, nu hij weet wat er aan de hand is, wordt dat gedrag nog vreemder en extremer, waardoor het seizoen steeds enger en spannender wordt. Nu we eenmaal weten hoe het zit, dan is de volgende logische stap: het gaat natuurlijk mis, maar hoe en wanneer. En dat gebeurt in de laatste aflevering. Als dit een film was geweest, dan was dit een perfect slot geweest. Maar in het tweede seizoen, gaat het verder.

review series wayward pines season 1
it is not safe

Spoiler: thema van de serie

De serie stelt eigenlijk de vraag: Hoe ver mag je gaan in naam der mensheid. En kan je uit goede bedoelingen slechte daden verrichten? Sterker nog: Hoe ver, ethisch en moralistisch gezien, mag je gaan om de mensheid te redden om hun voortbestaan te waarborgen?

Dat is echter niet de enige vraag die ik mezelf stelde tijdens het kijken. Zo vroeg ik me ook af hoe het technisch en logistiek mogelijk was om dit alles voor elkaar te krijgen. En hoe het mogelijk is om 2 eeuwen in slaaptoestand door te brengen en te overbruggen. Hoeveel bevoorradingen hebben ze wel niet ingeslagen (ook qua beauty producten, ja, want niemand liep er onverzorgd of onopgemaakt bij). En hoe is zo’n grote onderneming onopgemerkt gebleven of ondermijnd door tegenstanders? Genoeg vragen dus. Maar om gewoon leuk te kunnen kijken, moet je deze vragen maar even naast je neerleggen.

Wel een belangrijke en ethische vraag is: waarom zijn alle inwoners blanken (behalve sheriff Pope)? Zou dat zijn om een soort hilter effect bij David Pilcher, met zijn grootheidswaanzin, teweeg te brengen, met zijn jeugd en volgelingen als NBS’rs en/of Gestapo? En waarom zijn er alleen maar Amerikanen uitgekozen en geen Aziaten, Europeanen, Afrikanen etc?

review series wayward pines season 1
trying to escape

Alhoewel er logisch, praktisch, logistiek en ethisch nogal wat vragen blijven liggen (al kunnen die altijd later nog worden beantwoord natuurlijk), is het een hele spannende en mysterieuze serie die, denk ik, wel veel mensen zal aanspreken. De serie bevat niet echt elementen die weinig mensen leuk vinden, zoals experimenteel filmen of surrealistische teksten om maar iets te noemen, zodat je als kijker je goed kunt concentreren op het verhaal. De serie heeft een goede logische opbouw, dat toch veel plotwendingen bevat. Het tempo is goed, zodat alles begrijpelijk blijft.  Vooral de seizoens finale was rete spannend. En er gebeuren dingen die je niet ziet aankomen. Ik ben in ieder geval heel benieuwd hoe het verder gaat.

• Wayward Pines (2015)
  • Running time episode: 42-44 minutes
  • Based on: Wayward Pines novels by Blake Crouch