Film Review: Jessabelle (2014)

review film jessabelle 2014
Jessabelle

De bovennatuurlijke horror Jessabelle speelt zich af in Louisiana en richt zich op een spooky sfeer, maar ook op het familiegeheim dat ontrafeld moet worden.

Louisiana met zijn swamps, bayou’s, bald-cypress en treurwilgen is bij uitstek een perfecte omgeving voor een eerie, sfeervolle horrorfilm, door zijn perfecte weergave van een desolaat, mysterieus gevoel. Tel daarbij voodoo op en de achtergrond voor een horror is geschapen.

reviw film jessabelle 2014
many secrets

De film gaat over Jessie die na een auto-ongeluk tijdelijk in een rolstoel terecht komt en noodgedwongen bij haar vervreemde vader in haar geboortedorp in Louisiana moet wonen. Bij toeval ontdekt ze videobanden met boodschappen aan haar gericht van haar moeder die overleed aan een hersentumor toen Jessie nog een baby was. De boodschappen zijn niet alleen raadselachtig, maar met behulp van tarotkaarten waarschuwt haar moeder haar voor een zekere dood en voor een entiteit in huis; een vrouw die Jessie weg wil hebben. Al gauw merkt Jessie dat er inderdaad iets is in haar ouderlijk huis dat haar bedreigd. Samen met haar jeugdvriend Preston probeert ze uit te zoeken wat er in het verleden is gebeurd en wie of wat het op haar heeft voorzien, voordat de voorspelling van haar moeder uitkomt.

review film jessabelle 2014
a forbidden room

Eenzaam, claustrofobisch en desolaat

De film is zeer sfeervol gefilmd en legt de nadruk op het desolate en hulpeloze gevoel van Jessie.  Jessie bevindt zich plotseling in een voor haar onbekende omgeving, weg van haar nu door het ongeluk overleden vriend en weg en vervreemd van haar eigen leven. Ook haar vader kent ze nauwelijks omdat ze al jaren eigenlijk geen contact meer hadden, maar aangezien zij nu hulpbehoevend is en hij haar enige familie, moet ze daar noodgedwongen leven. Het contact met haar vader nu ze er echter woont, verloopt alles behalve gemakkelijk en ze voelt zich totaal niet welkom. Toch probeert ze er wat van te maken en te herstellen. Dat leven is eerst onwennig, maar als ze weer contact krijgt met een oude schoolvriend Preston, wordt het iets dragelijker, al blijft ze afhankelijk van wanneer hij besluit haar op te zoeken of niet. De omgeving van het huis zelf, de benedenverdieping waar zij enkel verblijft, met een afgesloten kamer, maakt het in het huis zelf ook vrij claustrofobisch, omdat ze in het huis zelf ook niet echt een kant op kan. Maar de verdere omgeving, de moerassen en wilde gebied zijn ook weergaven van dat desolate en eenzame sombere gevoel. Alles in de film is eigenlijk gericht op dat verlaten gevoel. Jessie voelt zich door alles en iedereen in de steek gelaten, maar dat gevoel komt ergens vandaan.

review film jessabelle 2014
and a strange message from her late mother

Die sfeer wordt ook benadrukt door de vaak afwezige muziek, de camerastandpunten die vaak van beneden naar boven filmen en de beelden van het landschap. De film richt zich op het onderhuidse angstgevoel, met af en toe een schrikmoment van de aanwezige geest in huis.

Ook richt de film zich op de vraag of haar moeder ‘gek’ was vanwege haar hersentumor en of Jessie nu zelf ‘gek’ begint te worden. Dat maakt van deze film een soort moderne ghost story. De elementen van een geheim in de familie, nare gebeurtenissen in het verleden en de twijfel aan zichzelf gecombineerd met een hulpeloze toestand, zijn in ieder geval aanwezig. Ze zijn ook naar tevredenheid uitgevoerd al blinkt de film nergens in uit. En voor degenen die goed zijn in het oplossen van mysteries zal de uitkomst niet als een verrassing komen.

review film jessabelle 2014
that she is not safe there

Al is dit niet een knaller van een horror, de film is effectief en geslaagd in het overbrengen van een desolaat en eenzaam gevoel. De film is in de stijl van The Skeleton Key (2005) en zeker goed voor een spannend avondje.

• Jessabelle (2014) 90 min
  • Directed by: Kevin Greutert
  • Produced by: Jason Blum