Boek Review: The Strain Trilogy (Guillermo del Toro & Chuck Hogan, 2009-2011)

review books the strain trilogy
the strain trilogy

Voor wie genoeg heeft van de romantische benadering van vampiers, met hun sexy lijven en hun sexy liefdesavonturen en hun problemen met heksen en weerwolven, dan is hier de oplossing in de vorm van The Strain Trilogy, waarin de vampiers weer eens echte monsters zijn.

Maar dan niet de klassieke monsters die we kennen uit Bram Stokers’ Dracula, maar monsters van de hand van Guillermo del Toro, die niet alleen een goed en meeslepend verhaal neer kan zetten, maar ook zijn specifieke creatie van monsters die altijd te herkennen zijn aan hun rankheid, hun slanke lange ledematen en vingers en hun androgene vibe, die bijna alien-achtig is, wat allemaal typerend is voor zijn films. Maar hoe doet hij dat in boekvorm?

In drie boeken, The Strain, The Fall en The Night Eternal, wekt Guillermo del Toro samen met Chuck Hogan deze vampiers tot leven en natuurlijk ook de helden die deze nieuwe plaag moeten bestrijden en de mensheid moeten redden. In The Strain Trilogy zijn de vampiers ontstaan door een virus dat wordt verspreid door een soort wormen die de vampier overdraagt aan zijn slachtoffer tijdens zijn bijt, wat deze vampiers doen door middel van een “stinger” (denk aan de Alien films). Het resultaat: vampiers die reageren als een soort hive op de oppervampier, The Master. Deze nieuw bedachte soort vampiers doen denken aan een combinatie tussen zombies en vampiers en aliens.

review book the strain guillermo del toro chuck hoganBoek 1: The Strain

Het verhaal begint wanneer er een vliegtuig in New York is geland, waarvan alle inzittenden direct na de landing plots zijn gestorven. Om zeker te zijn dat het geen virus is, wordt de CDC ingeschakeld, waarbij Ephraim, Eph, Goodweather met Nora Martinez het onderzoek leidt. Zij vinden de passagiers die op mysterieuze wijze zijn gestorven en ook een enorme kist en vier overlevenden. Terwijl ze tevergeefs proberen te achterhalen wat er aan de hand is, krijgen ze hulp uit onverwachte hoek van Abraham Setrakian, die hen vertelt dat ze te maken hebben met een zich snel verspreidend virus dat van mensen vampiers maakt en erger nog, dat het onderdeel is van een veel groter plan, dat een bedreiging vormt voor de mensheid. Ondanks zijn pogingen om hen te waarschuwen worden de vier overlevenden toch naar huis gestuurd en het duurt dan ook niet lang voordat het vampierenvirus zich verspreidt. Dat gaat niet onopgemerkt voorbij aan Fet, een ongediertebestrijder, die zich uiteindelijk bij Eph, Nora en Abraham aansluit. Als deze vier helden elkaar gevonden hebben en New York langzaam in een rampgebied is veranderd, zullen zij alles op alles moeten zetten om het plan van The Master te voorkomen.

Het eerste boek is heel spannend en volgt alle gebeurtenissen die in een korte tijd plaats vinden vanuit verschillende perspectieven. Het leest als een actie-film; spannend en alles volgt zich in een razendsnel tempo op.

review book the fall guillermo del toro chuck hoganBoek 2: The Fall

De strijd tegen The Master gaat verder als hun eerste poging om hem te stoppen is mislukt. Maar ze hebben nu een nieuwe bondgenoot, Gus en een vampier Mr Quilan, en met hun hulp proberen ze de Occido Lumen, een oud boek over vampiers, in handen te krijgen om uit te vinden hoe ze The Master kunnen vernietigen. Ondertussen leren we meer over de eerste vampiers The Ancients, en blijkt Mr Quilan een apart soort vampier.

Dit is een echt tussen boek. De ramp heeft plaatsgevonden, het virus heeft om zich heen gegrepen en ze hebben nog maar één kans om The Master te verslaan. Dit boek leest langzamer, er is minder actie, het is meer vertellend. Niet alleen komen we meer te weten wat er zich precies in het eerste boek heeft afgespeeld en waarom, maar het is ook een opmaat om met alle kennis en middelen The Master in het derde boek voor eens en voor altijd te verslaan, terwijl nu alles van kwaad tot erger lijkt te gaan.

review book the night eternal guillermo del toro chuck hoganBoek 3: The Night Eternal

Het is The Master gelukt om de aarde om te zetten in een grote bloedproductie voor hem en zijn soort. The Ancients zijn niet meer en de mensheid leeft in gevangenschap. (Doet dat niet denken aan een aflevering van Buffy, waarin The Master iets soortgelijks doet? S3, ep9). De maatschappij zoals wij die kennen bestaat niet meer, maar Eph, Nora, Fet, Gus en Mr Quinlan hebben de Occido Lumen in handen en hebben bijna uitgevonden hoe The Master vernietigd kan worden. Maar dan moeten ze wel uit handen blijven van vampiers en mensen die voor The Master werken.

Dit is het boek van het laatste verzet. Het boek begint traag en met veel herhalingen uit boek 1 en 2 en we volgen veel te veel de gedachten van Eph, die ikzelf wat storend en oninteressant vond.

Schrijfstijl

De boeken zijn geschreven in een recht toe recht aan stijl, die niet bijzonder origineel is, en waarbij vooral gefocust wordt op de actie en de gebeurtenissen. Wanneer er dieper op de emoties en drama’s wordt ingegaan en het verhaal meer “diepgang” krijgt, gaan ze wel eens iets te ver en voelt het overdreven en ongemakkelijk aan. Het wordt dan onecht en oversentimenteel. En dat is juist niet wat ik van de films van Guillermo del Toro gewend ben, die juist ondanks de monsters altijd de diepte in weet te gaan en het sentiment op een juiste manier weet te brengen en je weet te raken, waardoor het mooi, verdrietig of ontroerend is of alles tegelijk. En dat is in de boeken niet het geval. Dat komt natuurlijk ook omdat zijn monsters in zijn films nooit echt de “monsters” zijn, maar nu in de boeken wel.

Boek 1 vond ik geweldig, boek 2 iets minder en boek 3 nog iets minder. De uitkomst was niet heel origineel, alhoewel het idee van het ontstaan van vampiers wel origineel was. En waar ze meer mee hadden mogen doen. En wat mij  betreft hadden er wat meer mysteries en originele plotwendingen in gemogen, in plaats van steeds dezelfde actie en gedrag en gedachten, wat mij op den duur is gaan vervelen. Er is veel actie, maar weinig verhaal. En daarbij zijn de personages niet interessant genoeg om drie boeken lang te blijven boeien. Ik had het gevoel in een actie-horror te zijn beland die te lang op hetzelfde tempo doorgaat.

Er is inmiddels ook een serie van gemaakt, die vanaf 2014 loopt en dit jaar het vierde en laatste seizoen heeft uitgezonden.

The Strain (2009), 495 bladzijden. Auteurs: Guillermo del Toro & Chuck Hogan. Oorspronkelijke taal: Engels. Nederlandse vertaling: De Meester.

The Fall (2010), 390 bladzijden. Auteurs: Guillermo del Toro & Chuck Hogan. Oorspronkelijke taal: Engels. Nederlandse vertaling: De Val.