Film Review: Frequently Asked Questions About Time Travel (2009)

review film frequently asked questions about time travel 2009
how to travel in time

Er zijn niet veel echte komische science fiction films. Tot nu toe ken ik er twee, The Hitchhikers Guide to the Galaxy (2005) en deze FAQATT.

De eerst genoemde is een leuke film maar de boeken van Douglas Adams, waarop de film is gebaseerd, zijn veel leuker. FAQATT is en heel grappig, en heel science fiction en heel Engels en nog spannend ook en het heeft het magische ingrediënt waarmee je me helemaal blij kan maken: Time Travel. FAQATT speelt zich af op een van de meest Engelse locaties, namelijk de Pub. Het affiche van de film deed me een beetje denken aan Doctor Who en Shaun of the Dead (2004). Alles wijst erop dat het een fantastische film gaat worden; in de dubbele betekenis van het woord.

forward in time

Het gaat over de drie mannen, Ray the Imagineer, Tobey, the Dreamer, en Peter the Sceptic. Zoals altijd slijten ze hun avonden in de pub. In hun leven gebeurt niets, ze hebben nog niets bereikt en hun gesprekken gaan over de dromen en fantasieën die ze hebben, die Tobey allemaal opschrijft. Erg grappig: Als Ray aan de beurt is om het beroep dat hij het liefst zou willen uitoefenen, zegt hij Time Lord. Alles gaat dus zijn saaie gangetje, totdat ze het slachtoffer worden van een tijdslek in de herenwc, waardoor ze tegen wil en dank tijdreizen via de wc en niet meer terug kunnen komen naar hun eigen tijd. En passant komen ze erachter dat een van hun fantasieën werkelijkheid is geworden en dat het hen beroemd heeft gemaakt, maar er tevens ook voor heeft gezorgd dat ze nu in deze hachelijke situatie zijn beland. Gelukkig krijgen ze hulp van Cassie, een echte tijdreiziger uit de toekomst.

they find out they are famous in the future

Hilarisch en absurd

De film is van het begin tot het einde echt heel erg grappig. Ze komen in tijden terecht die hilarisch en absurd zijn en de manier waarop ze daar op reageren is al even leuk. Ook de reactie om maar in de bezemkast te gaan zitten wachten totdat ze weer bij de tijd zijn is rondom komisch. Maar niet alleen de drie vrienden zijn hilarisch, maar ook Cassie die gespeeld wordt door Anna Faris, die overigens geknipt is voor de rol, is heel grappig. De humor is typisch Engels, droog. De actie van de mannen idem; vrij droog en nuchter. Totdat ze zichzelf zien op een groot affice in de toekomst en overmoedig worden en ze vervolgens in steeds grotere problemen komen met een shootout in de pub als hoogtepunt. De film combineert avontuur, de vragen en problemen van tijdreizen, en humor op een prachtige wijze. De scène in de wc waarin hij gaat uitleggen hoe hij door de tijd is gereisd is memorabel grappig. Ook de scène waarin ze drie keer tegelijkertijd aanwezig zijn in de pub op verschillende plekken en zichzelf moeten zien te ontwijken is ook erg komisch. Maar zo zijn er dus vele momenten op te noemen. Maar de hele film is doorspekt van dit soort grappen waar je wel van moet houden. Om het cru te zeggen is het echte nerdenhumor, droog en vrij braaf, net niet flauw en nooit echt grof.

too many Ray’s, Peters and Tobeys

Rules of time travel

Omdat het zich allemaal in en rond de pub afspeelt in welke tijd ze ook zijn beland, komen Ray, Tobey en Peter steeds zichzelf tegen in een oudere versie. Maar ze mogen niet gezien worden door hun eerdere zelf want er zijn regels gebonden aan tijdreizen.

• Regel 1: Je mag niets doden. Stel je voor dat je je moeder doodt voordat jij bent geboren.
  • Regel 2: Je mag met niemand seks hebben. Stel je voor dat je jezelf verwerkt.
  • Regel 3: Je mag jezelf niet tegenkomen. Je oudere versie schrikt zich een hoedje, of erger.

Op het hoogtepunt van verwarring zijn er 3 versies van henzelf tegelijkertijd aanwezig in de pub. En zie je dus sommige scènes opnieuw maar dan in een ander perspectief. Gelukkig klopt het allemaal en hebben ze tijdens het filmen goed op consistentie gelet, want dat is bij dit soort films niet alleen erg ingewikkeld maar ook erg belangrijk. Want Story is Key, zoals Tobey zegt.

time traveling proves to be very dangerous and deadly

Grandfather’s paradox

Voordat hun tijdreisavontuur begint, wordt er in het kort de ‘grootvadersparadox’ aangehaald. Dit houdt in dat als je terug gaat in de tijd en je grootvader vermoordt, je niet geboren zal worden, waardoor je nooit terug zal gaan in de tijd en dus ook niet je grootvader kan vermoorden…etc… Er zijn verschillende opties om als filmmaker dit probleem op te lossen.

• Optie 1: De oude tijdlijn wordt vervangen.
  • Optie 2: Er ontstaat een parallel universum.
  • Optie 3: Het verleden staat vast en kan niet worden vervangen.

In deze film wordt gekozen voor de eerste optie.

Spoiler: het mysterie rond het papiertje

Echter als het papiertje dat hen beroemd heeft gemaakt vernietigd is door bier en alles wordt terug gedraaid en alles wat ze hebben meegemaakt nooit zal gebeuren, lijkt het natte papiertje mee terug te zijn gereisd naar het verleden, net voordat de ellende begon. En dat vind ik een beetje vreemd, want op dat moment wordt alles gereset vlak voordat het avontuur begint en reizen ze dus nooit door de tijd. Dus of als ze weer op het beginpunt zijn moeten ze dus of het papiertje nog schrijven (wat ze dan dus niet moeten doen) of moeten ze het papiertje vernietigen, wat ze dus doen. Maar welk papiertje vernietigen ze eigenlijk, die uit hun oude tijdlijn of het papiertje dat met hen mee terug is gereisd? Als je de film hebt gezien, weet je wat ik bedoel. En door het papiertje te vernietigen veranderen ze de toekomst oftewel voorkomen ze een mogelijke toekomst, dus zou de oude tijdlijn worden vervangen, maar ze kunnen het zich wel herinneren, iets wat dus eigenlijk nooit gebeurd is, een parallel universum dus. Snap je het nog?

In ieder geval zijn ze wel zo verstandig geweest om niet meer naar de herenwc te gaan, voor het geval dat.

luckily they get help from a real time traveler

Mijn FAQATT zijn:

• Hoe komt het papiertje nat, als alles gereset is?
  • Wat stond er in godsnaam op?
  • Wanneer komt het vervolg met parallelle universums?

Zijn jouw FAQATT na dit artikel te hebben gelezen:

• Welk papiertje?
  • Hoe bedoel je, tijdreizen?
  • Waar gaat deze film in hemelsnaam over?

Dan heb ik een simpel antwoord voor je: Ga snel de film kijken.

FAQATT is echt een hele komische en absurde film over hoe spannend het toch kan zijn om je avonden te slijten in de pub. Het is typsiche Engelse humor waar je van moet houden en het is ook erg moeilijk op papier om uit te leggen hoe hilarisch sommige scènes zijn. Het beste is gewoon om de film te gaan kijken.

• Frequently Asked Questions About Time Travel (2009) 132 min
  • Directed by: Gareth Carrivick
  • Produced by: Neil Peplow, Justin Anderson Smith