Boek Review: The Secret of Crickley Hall (James Herbert, 2006)

review book the secret of crickley hall james herbertJames Herbert was een Britse horrorschrijver van vele boeken die een verscheidenheid aan genres omvatte. Van disaster horror, ghost horrors, horrors die zich in een alternate history afspelen tot bovennatuurlijke horrors. Hij stierf in 2012 op 69 jarige leeftijd, maar liet wel een oevre achter van 23 boeken, 6 korte verhalen, 1 graphic novel en 2 non fictie boeken. The Secret of Crickley Hall is het één na laatste boek dat hij heeft geschreven in 2006. In 2012 werd het boek geadapteerd tot een tv serie op de BBC met de gelijknamige titel.

Bijna een jaar na de verdwijning van Cameron, het 6 jarige zoontje van Eve en Gabe Caleigh, besluiten ze om samen met hun dochters, Loren van 12 en Cally van 6 en hun hond Chester, hun huis voor de naderende verjaring van die verdwijning te ontvluchten. Ze huren een huis in Devon, in de kustplaats Hollow Bay, waar Gabe een tijdelijke baan als ingenieur heeft gekregen. Als ze kort na aankomst vreemde nachtelijke geluiden horen, zoals voetstappen en geklop en Chester het huis steeds wil ontvluchten, lijkt het erop alsof het spookt in hun nieuwe tijdelijke huis Crickley Hall. Ze kwamen hier om hun eigen nare herinneringen te ontvluchten, maar het lijkt erop dat ze in de nachtmerrie-achtige herinneringen van een aantal weeskinderen dat daar is verdronken terecht zijn gekomen. En de reden van hun nachtmerries zal als de familie Caleigh niet oppast, ook hun toekomstige nachtmerrie worden.

Klassieke ghost story

The Secret of Crickley Hall is een echt traditioneel spookverhaal met echte spoken. Het is geen traditioneel Victoriaans spookverhaal, maar een modern spookverhaal met de geijkte ingrediënten. Een getraumatiseerd gezin, een geheim, een gruwelijk drama dat zich in het verleden heeft afgespeeld, herfstweer met onweer en regen, voetstappen, klopgeluiden, aanspringend en uitvallend licht, witte schaduwen, deuren die zomaar uit zichzelf opengaan, een enge kelder en een dorp vol zwijgende mensen. Een formule die ook al is hij cliché gewoon goed werkt.

Indeling

Het boek heeft korte hoofdstukken, wat prettig leest en waardoor je steeds ook korte stukjes kan lezen, al zal je toch door willen blijven lezen. De schrijfstijl is simpel en verder niet bijzonder, leest prettig en is geheel gericht op het spookverhaal zelf dat zich als een film voor de kijker afspeelt.

Het is een spookverhaal waarin 2 drama’s worden ontvouwen; die van het gezin Caleigh en het drama dat zich 60 jaar eerder afspeelde. Beide drama’s komen in het boek tot verwerking en afsluiting. Het verhaal is zowel spannend als zielig als gruwelijk en wordt nergens saai. Er zitten geen ingedutte of overbodige passages in en elk karakter wordt voldoende uitgelicht om nuttig te zijn in het verhaal waardoor je inlevingsvermogen gemakkelijker wordt gewekt. Langzaam maar zeker komen zowel het gezin als de lezer te weten wat er zich vroeger in Crickley Hall heeft afgespeeld en op het einde wordt dat op een heel originele wijze beschreven.

Wat ik zelf heel erg fijn vond, was dat Chester de hond het overleeft en niet wordt ingezet als onderwerp voor een gruwelijke scène (dat is namelijk vrij goedkoop en niet origineel, vind ik zelf). Natuurlijk zitten er genoeg gruwelijke scènes in, waar je tegen moet kunnen, maar goed anders zou het geen horror zijn en zouden de spoken geen reden hebben tot spoken. Die gruwelijkheid zit ‘m echter niet in bloederige scènes, maar gaan over de slechtheid van de mens, een onderhuidse gruwelijkheid dat niet snel zichtbaar is, maar daardoor des te heftiger.

Het is een spannend boek, goed voor een aantal uur leesplezier. Een spookverhaal in de vorm van een Haunted House, dat voldoet aan iedere verwachting van dit genre.

The Secret of Crickley Hall (2006), 631 bladzijden. Auteur: James Herbert. Oorspronkelijke taal: Engels. Nederlandse vertaling: niet beschikbaar.