Film Review: The Running Man (1987)

review film the running man 1987
a deadly mandatory game show

Er zijn al aardig wat films en series gemaakt van de verhalen van Stephen King of dat nu korte verhalen waren of dikke boeken. Niet elke verfilming is even succesvol geweest en Stephen King zelf is ook niet altijd  even tevreden geweest.

Het korte verhaal van The Running Man heb ik zelf nooit gelezen dus vergelijken met de film kan ik het niet. Maar ongeacht of deze film een goede verfilming van het verhaal is of niet, de film zelf is een hele coole science fiction actie film met Arnold Schwarzenegger in de hoofdrol. Deze film is losjes gebaseerd op het korte verhaal van Stephen King, in het Nederlands getiteld: Vlucht naar de top (1982).

review film the running man 1987
Amber is beginning to believe Ben

Het speelt zich af in het jaar 2019 en gaat over Ben Richards, een helicopterpiloot van de politie, gespeeld door Arnold Schwarzenegger. Hij krijgt de opdracht om op een menigte ongewapende demonstranten te schieten. Als hij dat weigert, wordt hij door zijn collega’s overmeesterd, waarop de mensen alsnog worden neergeschoten, waar hij de schuld van krijgt en door de politieke macht wordt aangewezen als zondebok voor de slachtpartij. Hij weet te ontsnappen en komt in contact met het verzet en de realiteit van de heersende maatschappij.

Helaas wordt hij toch weer opgepakt en gedwongen om deel te nemen aan een tv-show, een soort gladiatorengevecht, genaamd The Running Man waarin hij tegen verschillende tegenstanders moet vechten op leven en dood. Zijn tegenstanders zijn in dienst van de tv-show en je begrijpt dat het een ongelijke strijd is, waarin die tegenstanders de meest bizarre wapens hebben. Maar Arnie zou Arnie niet zijn als niet hij druk bezig is om zijn tegenstanders op evenzo bizarre wijze een kopje kleiner te maken. Hij krijgt daarbij hulp van andere gedwongen deelnemers Laughlin en Weiss en Amber, een vrouw die Ben eerder in gijzeling had genomen om te ontsnappen, wat mislukte. Maar als ze erachter komt dat de beelden van de slachtpartiij nep waren, besluit ze hem te helpen en wordt tevens ook gedwongen om deel te nemen aan het spel. Maar ze hebben een plan. Ze zorgen ervoor dat de echte beelden van de slachtpartij waar Ben zogenaamd verantwoordelijk voor was, worden uitgezonden. Zo wordt niet alleen zijn onschuld bewezen, maar ook de corruptie van de politieke macht en de media.

review film the running man 1987
the game is on

De media en beeldvorming

Alhoewel het een actie science fiction film is en nergens de nadruk wordt gelegd op de kritische noot tegen de politiek en media, schijnt die wel degelijk door. Want in de film gaat het vooral om de rol van de media, in de vorm van beveiligingscamera’s, tv-shows en de manipulatie van uitgezonden beelden. Dus in 1987 werd de kwestie beeldvorming door de media (zowel letterlijk als figuurlijk) al aangekaart. En dat terwijl het gsm-netwerk en het internet pas in 1993 de lucht in ging.

De media is namelijk uitermate geschikt voor het manipuleren van beeld(en). Door editing bijvoorbeeld. Maar dat kan ook door quotes uit de context te halen, zodat het een andere betekenis krijgt. Of door photoshop. Maar ook op facebook doet (bijna) iedereen zich anders en vooral beter voor dan hij/zij in werkelijkheid is. En helemaal nu is de film weer up to date door al het nep nieuws dat verspreid wordt.

Het spreekwoord: Eerst zien dan geloven, krijgt nu een hele andere betekenis. Want eigenlijk kunnen we maar niet beter alles geloven wat we zien, of voorgeschoteld krijgen door de media.

Iets anders wat je uit de film zou kunnen halen is, dat het een aanklacht is tegen het communisme of dictatuur. De overheid bepaalt wat het volk ziet en doet. Maar tegelijkertijd is het een aanklacht tegen het kapitalisme. Het volk gokt namelijk op de gladiatoren en worden willens en wetens bedrogen voor winst en kijkcijfers.

Maar goed, nergens staat dat de film zo is bedoeld. En de film is ook voornamelijk een actie film, waarin Arnie weer eens goed huishoudt.

review film the running man 1987
the big show

Typsich jaren 80

Wel is er volop jaren 80 muziek aanwezig, boordevol synthesizer muziek en met veel lichtjes en bliepjes op de computers (altijd leuk). Er is ook best wel veel geweld in de film en als je er over nadenkt ook best gruwelijk, maar dat is cartoonesk gebracht, waardoor het wordt afgezwakt en minder realistisch wordt, maar wel grappiger. Maar geschikt voor jonge kijkers is deze film zeker niet. Daar zorgen de tegenstanders van Ben wel voor in de arena. Subzero is zijn eerste tegenstander, een ijshockeyer met zijn dodelijke ijshockeystick. De tweede tegenstander is Buzzsaw, met zijn elektrische kettingzaag. De derde tegenstander is Dynamo, die er werkelijk futuristisch uitziet en een elektrisch kanon heeft. En tenslotte komt Ben oog in oog te staan met Fireball, met zijn vlammenwerper. Terwijl het publiek de tegenstanders staat aan te moedigen en de presentator Damon Killian ze ophitst. Dat is eigenlijk nog wel het ‘engste’ van de hele film. Dit hele idee doet erg denken aan The Hunger Games (2012).

review film the running man 1987
Dynamo

De film is erg mooi futuristisch vormgegeven in een dystopie waarin de media de dienst uitmaakt en het publiek kan manipuleren en zij ook zeer bereid zijn omgemanipuleerd te worden en geen vragen wil stellen. De arena ziet er industrieel uit, waarbij gekleurde spotlights worden gebruikt en de omgeving gehuld is in mistige rook die in dezelfde kleur als de spotlights opkleurt. Dit geeft het een vrij speciale sfeer. De manier waarop de deelnemers in de arena worden geschoten door een soort enorme glijbaan is erg origineel en geestig en de enorme camera’s die alles in beeld brengen in de arena zien er te cool uit. En dan heb ik het nog niet eens over de outfits die ze aanhebben…

Deze combinatie van bizarre humor en geweld in een science fiction setting is een echt jaren 80 fenomeen. En in die nasleep deed Arnie dit genre nog eens dunnetjes over met Totall Recall (1990). Iets wat hem goed past, vooral de droge humor in combinatie met geweld waar hij zijn hand niet voor omdraait zorgt voor een absurdistisch tintje, en een hele hoop vermakelijke actie scènes.

review film the running man 1987 ben richards
Ben Richards being chased

Wist je dat?

• Arnie in deze film voor de 2e keer I’ll be back zegt. De 1e keer was in Terminator (1984).
  • De naam van een van de gladiatoren Subzero is. En dat het Mortal Combat karakter (1992) naar hem is vernoemd.
  • De verzetsleider een computermannetje van de grap Mr. Spock noemt. Het computermannetje snapt de grap/referentie echter niet. Best raar, want de laatste Star Trek film met Spock verscheen in 1991. Alsof men na 28 jaar Spock alweer is vergeten. En ten tweede wisten de makers van deze film natuurlijk niet dat Star Trek in 2009 weer nieuw leven ingeblazen zou worden, met Spock…

The running man is een typische jaren 80 film met bijbehorend geweld dat vaak erg komisch aandoet vooral door de cartooneske vijanden in de gladiotorenarena. Een film met echte science fiction thema’s die uitgebeeld worden door de actie en niet door filosofische overpeinzingen. De vormgeving en het idee, maakt deze film echt tot een cultfilm. Arnie krijgt weer behoorlijk wat te stellen in deze film, maar weet het op zijn typsiche wijze tot een goed einde te brengen.

• The Running Man (1987) 101 min
  • Directed by: Paul Michael Glaser
  • Produced by: George Linder, Tim Zinnemann