Serie Review: Sense8 Seizoen 1

review series sense8 season 1
sense8

Sense8 is een origineel Netflix science fiction drama, dat gaat over 8 mensen verspreid over de hele wereld die op een hoog gevoelsniveau met elkaar verbonden zijn.

Hierdoor kunnen ze niet alleen met elkaar communiceren, zowel in taal alsof ze fysiek bij elkaar zijn, maar voelen ook elkaars emoties en kunnen ze zich metafysisch in de ander verplaatsen (zich astraal projecteren in de ander), waardoor ze gebruik kunnen maken van elkaars vaardigheden. Het is een zeer originele insteek die op een onconventionele manier is gefilmd en huidige maatschappelijke kwesties aanstipt op een vrij expliciete manier.

review series sense8 season 1
all the sensates

In de eerste aflevering, die maar liefst 1 uur duurt, maken we kennis met al deze 8 personen, wat dus betekent dat er maar 7 minuten per persoon beschikbaar is. Toch slagen de makers er in een goed beeld van ieder personage neer te zetten, dat niet oppervlakkig is of waarbij de personages geen cliché eigenschappen hebben gekregen. Elk personage zien we in hun eigen omgeving met hun eigen leven en we volgen ze vanaf het moment dat ze als sense8 worden ‘geboren’ (geactiveerd), ze de zogenaamde sensates worden en wat er zich op dat moment afspeelt in hun leven. Hun activering als sense8 verergert of verbetert die situatie. We maken kennis met:

• Capheus, a.k.a. Van Damme, een chauffeur van een matatu busje in Nairobi, die geld probeert te verdienen om medicijnen te kopen voor zijn aan AIDS lijdende moeder.
  • Sun Bak, een jonge vrouw uit Seoul,  gespecialiseerd in martial arts en dochter van een machtige zakenman.
  • Nomi Marks, een transgender, née Michael, een hacker, die samen met haar vriendin Amanita in San Francisco woont.
  • Kala Dandekar, geschoold met een universitaire farmaceutische graad en hindoe, wonend in Mumbai, die op het punt staat te trouwen met Rajan.
  • Riley Blue, een DJ uit IJsland, maar wonend in Londen die aan een nare gebeurtenis uit haar  verleden wil ontsnappen.
  • Wolfgang Bogdanow, een slotenmaker uit Berlijn en kluizenkraker met een criminele en agressieve familie.
  • Lito Rodriguez, een Mexiaans acteur van actie films die nog uit de kast moet komen en samenwoont met zijn vriend Hernando in Mexico City.
  • Will Gorski, een politieagent uit Chicago, die al eerder ervaringen als sense8 heeft gehad.

Serie met een boodschap

Naast de maatschappelijke kwesties waar aandacht aan wordt gegeven, zonder dat die overigens te opzichtig en statementachtig in beeld worden gebracht, zoals religie, politiek, gender, seksualiteit, identiteit, is deze serie briljant in elkaar gezet. Juist doordat er niet moralistisch of ethisch de nadruk op wordt gelegd, maar als gegeven/feit wordt gebracht, brengt het dit soort kwesties in de normaliteit, waardoor er openheid in discussie of begrip uit voort kan vloeien. En dat vind ik een goede zaak.

Organische manier van filmen

De serie begint wanneer het cluster van deze 8 sensates wordt geboren/geactiveerd, waarna de sensates zich bewust worden van elkaar. Dit wordt op zo’n manier gefilmd dat het niet alleen een hele verassende en vreemde beleving is voor de sensates, maar het ook een hele beleving is voor de kijker. De emoties en vaardigheden van de sensates vloeien beeldend in elkaar over, op een hele organische manier en zo is dat ook gefilmd. Het komt heel natuurlijk over en als kijker weet je ook snel hoe ‘het werkt’.

Dit betekent echter wel dat de serie een rollercoaster van emoties is. Van het ene op het andere moment zit je in spanning, om vervolgens keihard te lachen en een minuut later zit je bijna te huilen. Ik vind het heel knap hoe het gefilmd is, zodat je als kijker er helemaal in mee getrokken wordt. Het is bijna onmogelijk om deze serie passief te kijken. Binnen no time voel en leef je mee met de sensates.

Alhoewel de serie een serieuze ondertoon heeft, valt er ook wat te lachen. Er is ook ruimte voor ontroering, heroïek, spanning en triomfen van de karakters. Vooral de spanning bouwt zich tijdens het seizoen goed op en dat komt niet alleen door wat de sensates in hun persoonlijke leven meemaken, maar ook doordat Whispers, een sensate van een eerder cluster jacht maakt op hen en hen wil lobotomiseren (waarom is nog onduidelijk) en uiteindelijk zullen de sensates samen moeten strijden om aan Whispers te ontkomen of om hem te verslaan.

Deze serie heeft zoveel te bieden en nog zoveel te vertellen en tel daarbij op dat je echt van de personages gaat houden, hoop ik ten zeerste dat er veel meer seizoenen zullen volgen. Dit blijkt helaas niet het geval te zijn. Sense8 heeft een lange kerstaflevering gekregen en een tweede seizoen. Waarschijnlijk komt er nog een allerlaatste lange aflevering om het af te sluiten, maar Netflix heeft helaas besloten om de serie te cancellen. Het is jammer dat kijkcijfers het winnen van wat een serie maatschappelijk te bieden kan hebben voor een kleinere groep en dat kwantiteit toch boven kwaliteit gaat blijkbaar. En dat is een gemiste kans.

• Sense8 (2015)
  • No. of episodes: 12
  • Running time episode: 45-66 minutes
  • Created by: The Wachowskis, J. Michael Straczynski
  • Written by: The Wachowskis, J. Michael Straczynski
  • Directed by: The Waschowskis, Tom Tykwer, James McTeigue, Dan Glass
  • Starring: Ami Ameen, Bea Doona, Jamie Clayton, Tina Desai, Tuppence Middleton, Max Riemelt, Miguel Ángel Silvestre, Brian J. Smith, Freema Agyeman, Anupam Kher, Terrence Mann, Naveen Andrews, Daryl Hannah
  • Composer: Johnny Klimek, Tom Tykwer
  • Production company: Anarchos Productions, Georgeville Television, Javelin Productions, Motion Picture Capital, Studio JMS, Unpronounceable Productions
  • Original network: Netflix