Film Review: The Cabin in the Woods (2012)

review film the cabin in the woods 2012
the cabin in the woods

Bijna had ik The Cabin in the Woods niet gekeken. De film kreeg weliswaar goede recensies, maar dat kreeg de film Saw (2004 ) ook. En ik hou totaal niet van slashers puur om de gore en gruwelijkheden waar mensen toe in staat zijn.

Dat soort films laat ik aan mij voorbij gaan. Door de trailer van The Cabin in the Woods kreeg ik het idee dat deze film ook zo’n gevalletje Saw-slasher zou zijn. Maar de makers van de film Joss Whedon en Drew Goddard (o.a. van Buffy the Vampire Slayer, waarbij ze samenwerkten) hebben mij toch overtuigd om te gaan kijken. En boy was I wrong…

review film the cabin in the woods 2012
having fun

Studenten en vrienden Dana, Holden, Marty, Jules en Curt nemen een weekend vrij en gaan naar een huisje in een bos. In de kelder van het huisje vinden de vijf vrienden allerlei vreemde objecten, waaronder een dagboek waaruit Dana hardop gaat voorlezen. Hierdoor roept ze de zombie familie Buckner op die hen al snel probeert te doden en waardoor ze moeten rennen voor hun leven. Echter ze zijn niet zomaar in een willekeurig huisje in het bos belandt. Want in een ondergronds lab zijn een aantal mensen/wetenschappers bezig met allerlei occulte experimenten. Dit doen ze overal ter wereld en zojuist is er een occulte rite mislukt waardoor het nog belangrijker wordt dat de vijf vrienden toch echt een kopje kleiner worden gemaakt en geofferd worden voor het voortbestaan van de wereld. Maar de vijf vrienden laten dat niet op zich zitten en lijken immuun voor de verschillende manipulaties van de wetenschappers waardoor ze sneller als echte slashervictims hun einde zouden moeten vinden. En als de overgebleven 2 van de groep erachter komen wat er werkelijk aan de hand is, moeten dit keer de wetenschappers rennen voor hun leven.

review film the cabin in the woods 2012
what do they find in the basement?

Dit is een te gekke film!

Ik heb met veel enthousiasme gekeken en met enige mate van jaloezie; ik wou dat ik dit bedacht had. Ik begreep nu ook alle goede kritieken. En als fan van het klassieke slasher-horrorgenre waartoe films als Halloween (1978), Friday the 13th (1980) en A Nightmare on Elmstreet (1984) behoren is dit een echte must-see.

De film verwijst namelijk naar vele horror clichés om ze tegelijkertijd op een briljante en originele manier te gebruiken en te ontkrachten, waardoor er een hele vermakelijke en originele film is ontstaan. De film is zowel een hommage aan als een parodie op de al eerder genoemde klassieke horrorfilms, waarbij de personages een voor een het loodje leggen. Dat hebben we natuurlijk al eerder gezien bij Scream (1996). Maar waar Scream er een soort meta-analyse op losliet, The Cabin in the Woods gaat echter een stapje verder door niet alleen alle slasher clichés te ontkrachten, maar er een bijzonder originele twist aan te geven. Hierdoor heeft de film het klassieke slasher genre opnieuw uitgevonden, en waardoor het tevens een geheel eigenzinnige film is geworden.

Wat vooral origineel is in de film is het ondergrondse lab, hun bedoeling en wat ze allemaal gevangen houden in hun kubussen om vervolgens op de studenten/offers los te laten om zo hun doeleinden te bereiken. Je ziet hierdoor niet alleen een keur aan enge wezens en monsters voorbij komen, maar ook hoe de wetenschappers met hun werk omgaan is zeer hilarisch. Ook hoe ze de studenten zelf laten kiezen welk onheil ze over zich af roepen en de wetenschappers daar met spanning naar zitten te kijken alsof ze er een wedje op hebben gelegd is te grappig.

review film the cabin in the wood 2012
evil lab of monsters

Voor de Buffy en Angel fans

Als fan van de series Buffy the Vampire Slayer en Angel kwamen sommige scènes me bekend voor. En dan doel ik niet alleen op Amy Acker uit Angel, maar op de sfeer en de humor die kenmerkend zijn voor deze series. Niet vreemd als de film geschreven is door Joss Whedon (creator Buffy en Angel) en Drew Goddard (schrijver Buffy en Angel). Ook daarin was de gouden combinatie tussen spanning en humor het sterke punt. In het (slasher)horrorgenre is die combinatie juist heel erg belangrijk. Niet alleen zorgt het voor comic relief, maar ook blijkt zo dat de film zichzelf merkbaar niet al te serieus neemt, waardoor het eerder geloofwaardiger wordt.

De scènes in het lab deden me vooral denken aan het advocatenbureau Wolram & Hart uit Angel. Dezelfde sfeer, steriliteit, cynisme en hardheid over de horrors die de werknemers dagelijks meemaken.

review film the cabin in the woods 2012
a fun weekend becomes a massacre

Op de bres tegen clichés en stereotyperingen

Ik heb ook vooral genoten van de anti-stereotypering (intelligentie studenten die serieus met hun studie en toekomst bezig zijn) die gemanipuleerd worden tot stereotype gedrag. Erg leuk verzonnen. Zoals een “dom-maak-goedje” in de haarverf, waardoor het domme blondje ontstaat. Wiet als tegengif voor alle manipulaties. Feromonen uit de rookmachines waardoor er cliché seksscènes kunnen ontstaan. De instorting van de tunnel wat hen isoleert. En tenslotte het negeren van de overduidelijke waarschuwing van de enge pompbediende. Ook heb ik genoten van de scène waarin ze (heel des on-horrors) besluiten bij elkaar te blijven om vervolgens door manipulerende rook toch gedwongen worden op te splitsen.

De film ontneemt je de kans om te kunnen zeggen: zo dom kun je niet zijn, wie rent er nu naar boven in plaats van naar buiten of zo reageert niemand. Terwijl je toch alle ingrediënten bij elkaar hebt voor een slasher: domheid, seks, isolatie, massahysterie, argwaan en angst. Ik vond het prachtig om te zien dat je door ander gebruik van stereotypen en clichés toch een originele horrorfilm kan maken. Het resultaat is een verrassende, spannende film die ook nog eens heel grappig is.

review film the cabin in the woods 2012
fighting for your life

Spoiler: iets te serieus einde?

Alleen dat einde… Die allerlaatste minuut. Ik verwachtte een dikke vette knipoog. De allerlaatste goede grap. Een verrassende en originele wending. Maar helaas bleef die uit, vond ik. Dit is namelijk wat ik verwachtte:

In plaats van een hele grote hand had ik een heel klein mannetje verwacht. Immers een godheid laat zich niet meten aan zijn grootte. En een paar immens grote goden die verblijven in het midden van de aarde, vond ik voor deze film iets te onwaarschijnlijk. Voor mij nam de film zichzelf op dit moment even iets te serieus, waardoor het wat mij betreft een wat ongeloofwaardig einde werd en niet geheel in lijn met de rest van de film. Een kleine miniatuur god zou mij meer het gevoel hebben gegeven van: hebben we ons hier al die tijd druk om gemaakt? Een einde zoals het einde van een aflevering van Buffy the Vampire SlayerFear itself” (S4, ep4) had ik persoonlijk leuker gevonden.

review film the cabin in the woods 2012
boxed in

Deze film een echte aanrader. Origineel, spannend en zeer grappig. Zeker voor horrorfans en degenen die meer kennis hebben van het gehele horrorgenre, dan is ie nog leuker. De film heeft een perfecte balans gevonden tussen het op de hak nemen van het slasher genre, maar zichzelf wel serieus genoeg nemen, zodat het wel een echte slasher blijft in plaats van een flauwe komische film. The Cabin in the Woods is een bijzondere film die waarschijnlijk zelf een klassieker kan worden.

• The Cabin in the Woods (2012) 95 min.
  • Directed by: Drew Goddard
  • Produced by: Joss Whedon