Graphic Novel Review: Harrow County Volume 1, Countless Haints (Cullen Bunn & Tyler Crook, 2015)

Harrow County is een maandelijkse stripserie, waarvan Countless Haints een verzamelbundel is van de eerste vier issues. Harrow is een Engels district in het graafschap Groot-Londen in zuidoost Engeland, dat gesticht is in 1572. Maar Harrow heeft ook de betekenis: het veroorzaken van zware kwelling, lijden of angst. En eigenlijk hebben beide betekenissen betrekking op deze comicserie. Niet alleen speelt het zich af in een klein dorp en in vroeger tijden, maar dit dorp krijgt ook te maken met hekserij.

In een klein dorp groeit Emmy op met haar vader op de boerderij. Maar als ze bijna achttien jaar wordt vinden er een aantal veranderingen plaats die met haar te maken hebben. Ze heeft vreemde nachtmerries en ze blijkt een ziek kalf zomaar te kunnen genezen. Die nachtmerries en gaven hebben alles te maken met wat er achttien jaar eerder in het dorp is gebeurd. Toen leefde er ene Hester Beck in het dorp, genezeres, en heks, die een zeer duistere kant had die het dorp trof, waarop de dorpelingen besloten haar te doden. Maar terwijl ze in brand werd gestoken, zwoer ze terug te komen om wraak te nemen. En Emmy blijkt daar alles mee te maken te hebben.

Het verhaal heeft niet alleen een gothic horrorachtige sfeer, maar ook de zeer onschuldige kant van Emmy wordt belicht en staat in schril contrast met de wezens waar ze mee te maken krijgt.

Countless Haints bestaat uit vier delen.

Die delen bestaan uit de uitleg wat er achttien jaar eerder is gebeurd en wat er nu met Emmy gebeurt. Dat ze moet vluchten omdat de dorpelingen denken dat zij de incarnatie is van Hester Beck en dus een slechte heks is. En eindigt tenslotte met haar terugkeer naar het dorp, waar zij duidelijk maakt dat zij niet dezelfde persoon is als Hester. Daarmee wordt besloten dat zij zelf bepaalt wie ze is en niet het lot of voorbeschikking.

De laatste bladzijden van het verhaal introduceren een nieuw personage, Kammi, wat veel vraagtekens oproept en je dus eigenlijk gelijk weer het volgende deel wilt aanschaffen.

Het verhaal is verteld vanuit het perspectief van Emmy, vanuit haar beleving. De teksten zijn dromerig en beschrijvend en de personages hebben echte script tekst en geen tekst die de tekening moeten uitleggen.

review graphic novel harrow county countless haints

De tekeningen

De graphic novel is getekend in een stijl die zich voornamelijk richt óf op gezichtsuitdrukkingen óf op de omgeving. Het eerste drukt de emoties uit en het tweede de sfeer. Daar tussendoor zijn er inzoomtekeningen die spanning en voorbode opwekken. Het leest als een film uitgedrukt in camerastandpunten. Waardoor sfeer en bedoeling duidelijk worden uitgedrukt.

De tekeningen zijn met waterverf ingekleurd en heeft dus een aquarelachtige stijl. Dat geeft ruimte voor veel schaduwen die weg kunnen vallen in de achtergrond, en geeft tegelijkertijd een spooky sfeer. De vormgeving van de omgeving en de monsters is mooi gedaan en geeft ruimte aan de vraag of ze goed of slecht zijn en wat goed of slecht nu eigenlijk is.

Emmy komt erg tot leven en is qua uiterlijk lief en onschuldig en qua gedrag rechtvaardig. Ze is een heldhaftige protagoniste, die nog veel van zich zal laten zien.

review graphic novel harrow country countless haints

Extra info achterin

Achterin staan nog een aantal tekeningen en schetsen hoe de personages zijn ontstaan, hoe de manier van tekeningen en kleuren tot stand is gekomen en het verhaal Countless Haints als pure tekst, in negen hoofdstukken geschreven door Cullen Bunn, dat hij eerst op zijn website heeft geplaatst en waarna het in comicvorm verscheen. In totaal bestaat de extra bijlage uit 39 bladzijden wat best veel is en interessant om te zien.

Door de tekeningen en het verhaal is deze graphic novel zowel verontrustend als meelevend. Het personage Emmy is erg likeable en met de kennis van wat er vroeger gebeurd is, kan het verhaal heel veel kanten op. Emmy kan toch de duistere kant op gaan, bewust of ongewild, maar ze kan ook moeten gaan strijden tegen de duistere dingen om haar heen. En wat heeft Kammi met dit alles te maken en wie is zij? De verhaalopbouw is spannend en interessant, maar dit was slechts het begin. Ik ben daarom heel erg benieuwd hoe het verder gaat.

• Harrow County
  • Volume 1: Countless Haints (2015), 152 bladzijden
  • Story by: Cullen Bunn