Serie Review: Sleepy Hollow Seizoen 1

review series sleepy hollow season 1
Abbie Mills and Ichabod Crane/ Fox

Sleepy Hollow is een serie die gebaseerd is op een oud verhaal en in een nieuw jasje is gestoken met een nieuwe mythologie.

The Legend of Sleepy Hollow is een kort verhaal geschreven door Washington Irving en dateert maar liefst uit 1820. Het verhaal gaat over Ichabod Crane die verliefd is op Katherina van Tassel en tegen Abraham Brunt strijdt om haar voor zich te winnen. Op een nacht wordt hij aangevallen door de Headless Horseman (de vermoedelijke geest van een Hessische ruiter) en verdwijnt zodat Abraham met Katherina trouwt.

Dit verhaal diende als inspiratie voor de film Sleepy Hollow (1999) van Tim Burton met Johnny Depp, Christina Ricci en Christopher Walken in de hoofdrollen. De ruiter is een Hessische huurling vanuit de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog en wordt gecontroleerd door een magische heks ten bate van haar rijkdom. Aan Ichabod Crane, een lijkschouwer, de taak om de moorden in Sleepy Hollow te onderzoeken en de Headless Horseman te stoppen. Naast enkele andere adaptaties van dit verhaal, is er nu een serie.

In de serie Sleepy Hollow gaan ze nog een stapje verder. Er is een Headless Horseman, er is Ichabod Crane, hekserij en een liefdesverhaal, maar dan slaan ze een geheel andere weg in. Namelijk het pad naar de Apocalyps. Een strijd van Ichabod Crane uit vroeger tijden en Abigail Mills een politie agente, tegen demonische krachten in Sleepy Hollow die de komst van de 4 ruiters willen veroorzaken en zo de Apocalyps in gang brengen.

Ichabod Crane komt om op het slagveld tijdens de Onafhankelijkheids oorlog in 1781, nadat hij een Britse Ruiter heeft onthoofd die ook sterft. Door toedoen echter van zijn vrouw Katrina, een heks, ontwaakt Ichabod Crane in onze tijd, maar hij is niet de enige die ontwaakt. Ook de Britse onthoofde ruiter ontwaakt, als een van de 4 ruiters van de Apocalyps, door toedoen van een demon genaamd Moloch. Wat volgt is een strijd om het voortbestaan van de aarde en mensheid, nauw gerelateerd aan het bijbelse boek Openbaringen.

Ichabod Crane ontmoet de lokale agente Abigail Mills. Ze blijken een overeenkomst te hebben, namelijk dat zij beiden witnesses zijn van de Apocalyps. Alhoewel ze niet precies weten wat het inhoud, maar de enigen zijn die op de hoogte zijn van de demon Moloch en de Horseman, voelen zij zich verantwoordelijk om hen te stoppen.

Vroeger en nu

Dit gegeven hebben we eerder gezien in de serie Supernatural en het is ook af te raden om deze series tegelijkertijd te kijken. Want hoe leuk en soms ook echt eng Sleepy Hollow ook is, het doet wel onder voor Supernatural. Voornamelijk omdat een wat luchtigere humor ontbreekt. Daarentegen zijn de enge scènes van Sleepy Hollow veel enger dan Supernatural. Ook een overeenkomst is, dat er zowel een rode draad door het seizoen loopt, maar dat er bij sommige afleveringen aandacht is voor iets losstaands.

De losse gebeurtenissen of het verhaal van de rode draad wordt altijd in verband gebracht met het verleden van Ichabod Crane. Uit dat verleden blijkt dat er toen meer gaande was dan de oorlog voor onafhankelijkheid van Amerika van 1775 tot 1783. Samen met George Washington vochten ze tegen demonisch kwaad. Ook dat verhaal in die tijd wordt uitgebreid getoond, waarbij de kennis van Ichabod van toen zeer van pas komt in het heden. Wie goed op de hoogte is van die geschiedenis, zal er veel meer leuke knipogen in herkennen. Grappig is wel de hele alternate history die ze er van hebben gemaakt gecombineerd met de waar gebeurde historie. Maar ook Abby komt erachter dat zij een bijzonder verleden heeft.

Serie met potentie

Het is een leuke serie, eng, spannend, goede special effects en een verhaal dat zich steeds meer ontrafelt en waarbij de hoofdpersonen niet zomaar twee mensen zijn die de strijd aangaan, maar een rol spelen in de op handen zijnde Apocalyps die veel belangrijker is dan ze zelf dachten. Elke aflevering kom je niet alleen meer te weten over het plot maar ook over de twee karakters, Ichabod en Abigail en hun verleden en toekomstige rollen. De samenwerking tussen hen in het verhaal gaat beter dan de chemie die ze hebben op het scherm. Het feit dat Ichabod een vreemdeling in deze tijd is, geeft voer voor grapjes, maar die zijn niet altijd even leuk en de humor komt nog niet goed uit de verf. De enge scènes en het idee daaromheen echter wel.

Sleepy Hollow is een leuke toevoeging aan horror series. Het geeft een leuke twist aan een oud verhaal en brengt verschillende mythologieën samen. Het is wel een pre als je over enige kennis beschikt over het boek Openbaringen, dat zal zeker makkelijker kijken, evenals kennis over de onafhankelijkheidsoorlog, al is dat geen must. Het is echter wel een serie die zijn draai nog moet vinden en dan voornamelijk de twee hoofdrolspelers.

Meer lezen over de serie Sleepy Hollow? Klik dan op onderstaande links:

• Sleepy Hollow (2013)
  • No. of episodes: 13