Film Review: The Others (2001)

review film the others 2001 grace anne nicholas
Grace with her children Anne and Nicholas

The Others is een echte klassieke ghost story, die zich voornamelijk richt op het kleine drama omtrent Grace en haar twee kinderen, die een mooie en beklemmende sfeer weet neer te zetten, nauwelijks gebruik maakt van jump scares en zich afspeelt in een afgelegen verlaten omgeving.

Alle ingrediënten die een ghost story moet bezitten, zijn te vinden in deze mooi gemaakte film, die zich ook weet te richten tot een groter publiek dan enkel liefhebbers van de gothic ghost story.

review film the others 2001
the mansion at Jersey

In 1945 woont Grace met haar twee jonge kinderen, Anna en Nicholas in een groot landhuis op Jersey, een van de kanaal eilanden. De oorlog is net afgelopen, maar haar man Charles is nog steeds niet terug gekeerd. Ze heeft al een tijd niets meer van hem vernomen. Na een incident is al het personeel uit het landhuis vertrokken, Grace met haar twee kinderen alleen achterlatend. Grace voedt haar kinderen zeer gelovig op, geeft hen thuis onderwijs en de kinderen komen nooit buiten. Dat heeft een reden, zo legt Grace uit wanneer het nieuwe personeel op de stoep staat. Mrs Bertha Miller is de nieuwe huishoudster en nanny, Mr Edmund Tuttle is de nieuwe tuinman en Lydia is een meisje dat niet kan praten en is Mrs Miller’s hulp in de huishouding. Grace legt aan hen uit dat de kinderen lijden aan een zeldzame ziekte en dat ze allergisch zijn voor zonlicht en geeft hen directe instructies. De zon geeft hen blaren en zweren en ze dreigen dan te stikken. Om die reden moeten alle gordijnen in het huis gesloten blijven en tevens moet, wanneer een deur wordt geopend, de vorige altijd worden gesloten en het liefst op slot, voor de veiligheid van de kinderen. Hierdoor groeien de kinderen in eenzaamheid en duisternis op. Maar Grace doet wat het beste is voor de kinderen en houdt zich moedig ondanks haar verdriet om de vermiste Charles.

Maar dan beginnen dingen te veranderen in het goed georiganiseerde huis van Grace. Anna maakt contact met een onzichtbaar jongetje genaamd Victor, het nieuwe personeel lijkt niet te zijn wie ze zeggen dat ze zijn en dan hoort ook Grace voetstappen en dichtslaande deuren. Ondanks haar ongeloof en haar bestraffingen van Anna omwille van haar leugens over het jongetje Victor, begint ook Grace langzaam te geloven dat er indringers zijn in het huis. En moet ze er alles aan doen om haar kinderen te beschermen.

review film the others 2001
the new household staff

Intiem en ingetogen

Het verhaal is niet alleen prachtig in beeld gebracht, maar ook op een mooie intieme en ingetogen manier verteld. Vanaf het begin is de angst en het verdriet en de paranoia die daaruit voortkomt voelbaar in Grace en dat heeft zijn weerslag op haar kinderen. Niet alleen doordat ze haar kinderen te beschermend en rigide opvoedt, maar ook is het zichtbaar in de manier waarop Anna zich zeer kritisch op gaat stellen tegenover haar moeder, iets wat Grace niet tolereert. Het sluiten van de gordijnen is niet alleen letterlijk nodig voor de gezondheid van de kinderen, maar is tevens een symbool voor afsluiting van de rest van de wereld. De wijze waarop Grace haar kinderen christelijk onderricht en hen de vraag stelt of zij hun geloof zouden verloochenen om te blijven leven, antwoordt Anna dat ze dat wel haar geloof hardop zou verloochenen, maar van binnen zou blijven geloven. Een statement dat opgevat kan worden als een diep gevoel dat ze van binnen heeft, maar pas ontdekt wordt aan het einde van de film, wanneer ook het mysterie rondom de indringers wordt opgelost.

review film the others 2001
bringing in some light

Onderhuids en mysterieus

Het is een film die onderhuids op je gevoel inspeelt. Het is een goed plot rondom een mysterie in het grote landhuis, waarin de gebeurtenissen en emotionele ervaringen van Grace en haar kinderen de grote spil zijn. Ook de drie nieuwe bedienden zijn omhuld met een mysterie, dat zich heel langzaam ontvouwt.

Zoals gezegd richt de film zich vooral op sfeer en schetst eerder een portret van een moeder die eigenlijk nog nauwelijks zelf de hoop kan houden, dan op een zeer enge of unheimische  sfeer. De sfeer is hooguit beklemmend, maar wederom komt dat voornamelijk door de onderlinge relatie tussen Grace en haar kinderen. Die relatie wordt op krachtige korte wijze steeds in verschillende scènes uitgelicht en de spanning tussen hen is zeer voelbaar. En dat is waar een echte ghost story vooral om gaat. Het gaat niet per se om de geest die rondwaart, maar om het drama dat zich rondom de geest heeft afgespeeld.

review film the others 2001 anne
Anne playing by herself

Maar dat neemt niet weg dat er een aantal zeer spannende scènes in zitten, waarvan er eentje voor een behoorlijk schrikmoment zorgt, zonder dat het een jumpscare wordt. De onderhuidse spanning wordt niet alleen benadrukt door Grace en haar relatie met Anna en Nicolas, maar ook hoe er fysiek wordt bewogen door het huis en dan met name door de kinderen. Het feit dat zij altijd op hun hoede zijn voor het licht, geeft een extra originele dimensie aan het verhaal.

Voor Grace komt dit beklemmende gevoel echt naar voren wanneer ze buiten en door de mist loopt op de weg langs hun huis door het bos. Ze denkt dat ze haar man tegemoet loopt, maar de unheimische sfeer die zich om haar heen bevindt, benadrukt door de mist, is een prachtige metafoor zo blijkt later.

review film the others 2001
teaching the children

Mooi gefilmd

Over de plot kan ik weinig loslaten. Wie de film nog niet heeft gezien kan maar beter weinig over het plot weten. Wel kan ik vertellen dat de film heel mooi is gefilmd, waarbij gebruik is gemaakt van goed camerawerk, zonder gebruik te maken van hele bijzondere cinematografie of camerastandpunten. De manier van filmen is veelal vrij puur en sfeer wordt voornamelijk gezet door de opstelling van de karakters en de omgeving zelf. Het grote lege en donkere landhuis, wanneer als de gordijnen gesloten zijn er slechts licht is van een olielamp, maar ook de mistige vochtige en koude omgeving waarin het landhuis staat.

review film the others 2001
alone and afraid

De film is heel mooi om te zien. De ontwikkeling van de personages staat in direct verband met het plot. Er wordt voornamelijk gefocust op sfeer , wat zich veelal binnen afspeelt, maar ook de scènes die buiten zijn geschoten geven ook in de buitenlucht dezelfde beklemmende en zelfs verstikkende sfeer weer, die veroorzaakt wordt door Grace. De plot zit subtiel in elkaar met mooie symbolische verwijzingen door de hele film heen. De trage opbouw en de langzame onthullingen en tipjes van de sluier die worden opgelicht, maken het tot een mooie sfeervolle film die niet echt heel erg eng te noemen is, maar wel heel goed in elkaar is gezet.

• The Others (2001) 104 min
  • Directed by: Alejandro Amenábar
  • Produced by: Fernando Bovaira, José Luis Cuerda, Sunmin Park