Boek Review: Doctor Sleep/ Dr. Sleep (Stephen King, 2013)

Write what you know, is een advies dat vaak gegeven wordt aan beginnende schrijvers. Want het is gemakkelijker om vanuit je eigen ervaringen iets op te schrijven dan om over onderwerpen te vertellen waar je niets vanaf weet. Doorgaans maakt deze manier van vertellen het verhaal geloofwaardiger en beter, maar of het voor de lezer ook leuker is om te lezen is een derde.

Doctor Sleep is het vervolg op The Shining (1977). Voor de volledigheid gaat The Shining over Jack en Wendy Torrance die samen met hun zoontje Danny de hele winter als conciërges op het Overlook Hotel gaan passen, waar de alcoholistische Jack rustig aan zijn toneelstuk kan schrijven. Dick Halloran, de kok van het hotel leidt hen rond en hij komt erachter dat Danny een gave heeft, die hij The Shining noemt, een gave die hij zelf ook heeft. Dick zegt tegen Danny dat hij altijd om hulp kan vragen door hardop aan hem te denken en het te vragen, want The Shining is een telepathische gave en een gave om verder te kijken dan we normaal gesproken kunnen zien. En dat blijkt ook nodig te zijn, want in het Overlook dwalen verschillende geesten rond die het hebben voorzien op Danny, maar vooral op Jack en hem op verwoestende wijze met zich meesleuren. Wanneer het Overlook helemaal is ingesneeuwd en ze volledig geïsoleerd zijn, gaat het dan ook echt mis.

We volgen Dan Torrance jaren later na de gebeurtenissen in het Overlook Hotel. Hij heeft leren leven met zijn gave, The Shining, maar de prijs daarvoor betaalt hij met een alcoholverslaving en een zwervend bestaan. Totdat hij op een dag neerstrijkt in het stadje Frazier. Hij gaat bij de AA, krijgt een woning , werk en vrienden en lijkt eindelijk alles achter zich te kunnen laten. Maar het kwaad is overal en in dit geval op de weg in een stoet campers. Een gezelschap dat zich The True Knot noemt, is altijd op zoek naar nieuwe slachtoffers; kinderen met The Shining, met wiens levensessence ze zich voeden. Abra is een van die kinderen, maar zij is hen eerder op het spoor dan zij haar, aangezien haar Shining heel sterk is. Abra is van plan hen te stoppen en krijgt daarbij hulp van Dan met wie ze telepathisch vanaf haar geboorte een speciaal contact heeft. Samen gaan ze de strijd aan met de gevaarlijk True Knot en het brengt Dan uiteindelijk terug naar waar het allemaal begon.

Danny wordt Dan Torrance

Doctor Sleep gaat dus verder waar The Shining ophield, althans een paar jaar later. En het geeft ook antwoord op de vraag: Hoe is het na al die heftige gebeurtenissen in het Overlook Danny vergaan? We leren dat de volwassen Dan in de voetsporen van zijn vader is getreden en een nietsontziende alcoholist is geworden. Dit is een belangrijk gegeven in het boek en een groot onderdeel van het verhaal. Dit is ook gelijk het write what you know gedeelte, aangezien Stephen King zelf jarenlang verslaafd is geweest aan alcohol en drugs. Wat mij betreft is dit gedeelte te overheersend. Er wordt een te grote nadruk gelegd op alcoholverslaving, het is een thema op zich in het boek. Ironisch genoeg is dat het alcoholgebruik van Dan The Shining zou moeten onderdrukken en dat qua onderwerp van het boek het dat ook daadwerkelijk bij de lezer deed. Oftewel het overschaduwde het spannende verhaal. En dat is jammer, want ik hou van de boeken van Stephen King in de eerste plaats om zijn bovennatuurlijke verhalen. In The Shining werd het Overlook Hotel ingesneeuwd waardoor er een geïsoleerde situatie ontstond van de horror waarin Danny en Wendy verkeerden. En nu wordt The Shining van Dan ondergesneeuwd door alcoholisme, waardoor de horror wat er zich rondom Dan afspeelde soms op een zijspoor werd gezet. Helaas, want beide thema’s, alcoholisme (in de reële wereld) en The Shining (in de wereld daarbuiten) hadden elkaar ook kunnen aanvullen.

Ondanks dit heb ik toch genoten van Doctor Sleep. Stephen King blijft een meester in het vertellen van spannende verhalen. Zijn opbouw blijft prikkelend en de voortgang van het verhaal is precies snel genoeg. Een klein puntje van kritiek: soms werd het hier en daar iets te nadrukkelijk sentimenteel. Toch was dit boek een echte Stephen King die je in een ruk uit wilt lezen om te weten waar het naartoe gaat en hoe het afloopt. Hij is zijn fijne manier van vertellen nog lang niet kwijt. En nu hij zijn eigen ervaringen weer eens van zich af heeft geschreven, kijk ik uit naar het volgende boek dat zich hopelijk weer helemaal concentreert op een vreemde en enge gebeurtenis. Ik raad echter wel aan om eerst The Shining te lezen voordat je aan Doctor Sleep begint, voor de volledigheid.

Dr. Sleep (2013), 528 bladzijden. Auteur: Stephen King. Oorspronkelijke taal: Engels. Nederlandse vertaling: Dr. Sleep