Film Review: Dark Shadows (2012)

review film dark shadows 2012 barnabas victoria
Barnabas and Victoria

Films van de hand van Tim Burton kenmerken zich vrijwel altijd door een sprookjesachtig fantasy verhaal en idem sfeer, met een duister randje zonder dat het echte horror wordt en met een apart soort humor en met op z’n zachts gezegd aparte en markante personages.

Daarbij ontbreekt het liefdesverhaal rondom de hoofdpersonages ook bijna nooit. En natuurlijk niet te vergeten zijn mannelijke muze Johnny Depp en zijn eigen vrouw Helena Bonham Carter, die het plaatje van een Tim Burton film helemaal compleet maken. Deze ingrediënten zorgen voor films die behoorlijk wat te bieden hebben. En zo ook Dark Shadows die over elk ingrediënt beschikt.

De film is gebaseerd op de gelijknamige tv serie die liep van 1966 tot 1971. Dat was een soort gothic horror comedy soap serie (je moet er maar opkomen, maar wel typisch iets van die jaren) en liep maar liefst 6 seizoenen lang, met 1225 afleveringen. En wat Tim Burton zo leuk heeft gedaan, is dat hij de film wel naar een modernere versie heeft vertaald, maar zich wel in de jaren 70 afspeelt. De film heeft dan ook echt zo’n 70’s vibe door de sfeer, kleding en muziek waardoor de film toch een apart randje heeft gekregen en niet zomaar een nieuwe versie van een oude serie is geworden.

review film dark shadows 2012 barnabas carolyn
Carolyn helps Barnabas understand love and the seventies

Barnabas Collins is in 1760 door een heks vervloekt en is een vampier geworden, omdat hij haar liefde niet beantwoordde en verliefd was op een ander. Vervolgens werd hij door haar in een kist onder de grond gestopt zodat hij eeuwig zou lijden nadat zij zijn geliefde Josette van een klif heeft laten springen. Zo’n 200 jaar later wordt hij per ongeluk door bouwvakkers opgegraven en keert hij terug naar zijn voormalige huis Collinswood in het door zijn ouders opgerichte vissersdorp Collinsport. Daar treft hij de laatste Collins aan. De vrouw des huizes Elizabeth met haar broer Roger. Carolyn, de puber dochter van Elizabeth en David de jonge zoon van Roger. En bij hen inwonend, de aan alcohol verslaafde psycholoog van David, Dr. Julia en de net nieuwe gouvernante van David, Victoria, die wel heel erg lijkt op de vroegere geliefde van Barnabas, Josette. Hij komt er niet alleen achter dat de wereld is veranderd, wat komische momenten oplevert, maar ook dat de heks die hem vervloekt heeft, Angelique nog leeft en Collinsport heeft overgenomen zodat de familie Collins op randje van faillissement bungelt. Dus besluit Barnabas niet alleen zijn familie te helpen, Collinsport terug te nemen, Collinswood in ere te herstellen, maar ook het hart van Victoria te veroveren. Dit alles tot ongenoegen van Angelique natuurlijk en de geschiedenis dreigt zich te herhalen.

review film dark shadows 2012 barnabas
how to use a toothbrush

Typisch Tim Burton

De film barst van de grote gebaren. Niet alleen door de personages Barnabas Collins die larger than life is en Angelique en hun heftige liefdesscène waarbij een hele kantoorkamer wordt afgebroken, zowel de muren als het plafond. Maar ook de fantasievolle figuren Dr. Julia die Barnabas wil gebruiken om zelf eeuwig te kunnen leven en Josette die daarentegen juist heel kuis en eervol is. De humor is volop aanwezig, van de scène waarin Barnabas met de hippies zit te blowen om ze even later leeg te zuigen tot het grote feest en het optreden van Alice Cooper. De film is een bonte mix van fantasy, campy humor en ghotic elementen, een gecompliceerd liefdesverhaal met in de hoofdrollen allerlei sterke, maar zeer vreemde figuren.

De enige flaw misschien in de film is dat het lijkt alsof Tim Burton iets te veel van de originele serie in de film wilde proppen, waardoor sommige twists of gebeurtenissen wat uit de lucht lijken te komen vallen en het ontbreekt aan een goede verhaalopbouw. De focus van Tim Burton lijkt te liggen op het liefdesverhaal van Barnabas en Victoria en de rest kent minder ontwikkeling en uitdieping. Vooral sommige typische ghotic wezens verschijnen zonder aankondiging of goede opbouw en dat is best jammer. Maar het is ook niet makkelijk om 1225 afleveringen te willen vatten in een film.

review film dark shadows 2012 barnabas
it’s easy to spy on your family when you are a vampire

De film duurt vrij lang, maar het prachtige decor, de mooie aankleding, de humor en aparte figuren, maakt dat het geen te lange zit wordt. Het is een film die niet goed te categoriseren valt, maar dat is toch wel typisch Burton, en dat maakt de film des te leuker. En wie van de films van Tim Burton houdt zal deze film zeker ook weten te waarderen.

• Dark Shadows (2012) 113 min
  • Directed by: Tim Burton
  • Produced by: Richard D. Zanuck, Graham King, Johnny Depp, Christi Dembrowski, David Kennedy