Film Review: The Faculty (1998)

review film the faculty 1998
the gang who has to save the school from aliens

The Faculty is een good old ouderwetse tienerslasher, waarbij de slasher geen mens is, maar een buitenaards wezen dat zich voordoet als mens.

Met in de hoofdrol alle clichétypes die op een Amerikaanse highschool rondlopen, hebben we met deze film te maken met een soort The Breakfast Club meets The Invasion of The Body Snatchers meets The Thing. Dit alles maakt deze film echter geen clichématige flauwe film, maar een vrij vermakelijke film mede door de humor en de karakters van de leraren.

review film the faculty 1998
looking at an alien

Op de high school ergens in Ohio, maken we kennis met zes verschillende types leerlingen: Het populaire en knappe, bitcherige meisje, Delilah. De jock en begeerde jongen van de school die natuurlijk met Delilah gaat, Stan. De sukkel, de geek, Casey. De bad guy, outsider en dealer, Zeke. Het alternatieve meisje en outsider, Stokely. En the new girl en het tutje, Marybeth.

Deze verschillende types moeten het samen opnemen tegen de leraren die zich de laatste tijd nogal vreemd gedragen. Want als Casey en Delilah die voor de schoolkrant werken, ontdekken dat de leraren de schoolnurse aanvallen, is dat slechts het begin van een aantal andere vreemde ontdekkingen. Zo ontdekken ze vervolgens een dode lerares, Mrs Brummel, in een kast en vindt Casey een vreemd wezen op het footballveld. Uiteindelijk komen ze tot de conclusie dat de leraren overgenomen zijn door aliens, zoals in de body snatchers en moeten ze samenwerken om hen te stoppen voordat niet alleen de hele school, het hele stadje, maar ook straks de hele wereld is overgenomen.

review film the faculty 1998
the whole football team is taken over

Archetypes alom

Wat de film erg leuk maakt is dat niet alleen de leerlingen in de bekende archetypes zijn ingedeeld, maar dat de leraren ook onderverdeeld zijn in verschillende archetypes. De leerlingen die de strijd aanbinden zijn weliswaar de hoofdpersonages, maar de leraren zijn niet onbelangrijke bijpersonages. Er is het tutje en grijze muisje, Miss Burke. De Coach, Mr Willis. De zeikerd en ongeïnteresseerde alcoholverslaafde Mr Tate. De sexy schoolnurse en drugsverslaafde Ms Harper. De bejaarde Mrs Brummel. Het bange vogeltje Mrs Olsen. En de nerd en scientist Mr Furlong.

Die spiegel is heel grappig gedaan. Dit maakt de leerlingen niet alleen minder cliché, maar het heeft ook een echte functie in het verhaal. Want als de leraren langzamerhand worden overgenomen door de aliens, gaan ze qua gedrag allemaal op elkaar lijken. Ze worden allemaal zelfverzekerd en sterk. Er is geen onderscheid meer in individualiteit en ze hebben allemaal hetzelfde doel. Geen outsiders meer. Geen bully’s en niemand die gespest wordt.

review film the faculty 1998
hiding from the teachers

Verschillend, uniek maar gelijk

Dit gegeven zorgt er ook voor dat er een klein lesje in de film zit. Namelijk dat onze verschillen, onze eigen individualiteiten wel conflicten met elkaar kunnen veroorzaken, maar dat het wel maakt wie je bent. We zijn uniek, maar voelen toch dezelfde emoties. We lijken als mensen meer op elkaar dan we denken, zonder dat we onszelf hoeven te verliezen. Een boodschap die altijd wel nut heeft voor die bepaalde leeftijdsgroep, alhoewel iedere leeftijdsgroep daar af en toe aan herinnerd mag worden.

review film the faculty 1998
an alien teacher head

Young Adult

De film is wat standaard qua muziek en cinematografie. Ook de special effects en de horror en slasher shots zijn niet bijzonder. Maar de humor en het verhaal en de personages zijn vermakelijk genoeg om te boeien. Het is een typische young adult horror uit de jaren 90 die zowel effectief is als net iets boven gemiddeld. Wat zeker heel grappig is, en de meeste jongeren wel zal aanspreken, is dat de sleutel tot het ontmaskeren en doden van de aliens een chemisch brouwsel is van Zeke wat bedoeld is om high van te worden. Erg grappig natuurlijk.

review film the faculty 1998
the real big alien

De film neemt zichzelf niet al te serieus, maar de personages van de leerlingen daarentegen wel, waardoor het herkenbaar blijft zonder dat ze flauwe karikaturen worden. De leraren zijn zeer komisch in beeld gebracht, waardoor het minder erg is wanneer ze of veranderen of het loodje leggen. Ook geeft dit een zekere comic relief waardoor op deze manier niet de leerlingen  gebruikt hoeven worden. Een slimme zet. En daardoor is het ook voor de doorsnee horrorfan een goed te kijken film geworden en zeker voor de desbetreffende doelgroep.

• The Faculty (1998) 104 min
  • Directed by: Robert Rodriguez
  • Produced by: Elizabeth Avellan, Bob Weinstein, Harvey Weinstein