Serie Review: Preacher Seizoen 1

reviw series preacher season 1
preacher

Veel series die ik kijk vind ik gewoon leuk, sommigen bijzonder en anderen weer te gek. Maar zo heel af en toe word ik helemaal verliefd op een serie.

Dan komt alles samen wat ik leuk vind. En hoe moeilijk is het dan om een review te schrijven, zonder in al mijn enthousiasme door overmatig gebruik van superlatieven, ik het verzaak om over te brengen hoe leuk en goed deze serie echt is. Dat heb ik dus met deze serie. Preacher vind ik met één woord geweldig. Ik ben verliefd.

Preacher is een Vertigo comic behorend bij DC Comics, bedacht door Garth Ennis en getekend door Steve Dillon en covers door Glenn Fabry. De comic liep van 1995 tot 2000 en bedroeg in totaal 75 uitgaven. Zelf heb ik de comics nooit gelezen en eerlijk gezegd wist ook niet van het bestaan af. Maar in ieder geval is de comic zo bekend dat er een serie van is gemaakt. Dus bedankt fans van Preacher.

review series preacher season 1 jesse tulip cassidy
Jesse, Tulip and Cassidy

Jesse Custer keert na jarenlang afwezig te zijn geweest terug naar zijn geboortestadje Annville in Texas om daar de lokale preker te worden net zoals zijn vader was in diens kerk. Dat lukt hem niet zo best. De vrij gelovige inwoners hebben weinig vertrouwen in Jesse en een aantal weten ook af van zijn criminele verleden. Maar hij is niet de enige die terug is gekeerd. Ook Tulip, zijn voormalige vriendin en jeugdvriendinnetje keert terug om hem op te halen om weer het slechte pad op te gaan, om wraak te nemen op ene Carlos die hen heeft bedrogen. Tegelijkertijd maken we kennis met Cassidy, een zeker 100 jaar oude vampier die toevallig terecht komt in Annville en bevriend raakt met Jesse.

En tenslotte is er iets anders vanuit het universum op weg naar de aarde, alwaar het zijn heil zoekt in verschillende prekers, tevergeefs en uiteindelijk bezit weet te nemen van Jesse. Ondanks dat Jesse niet weet wat hem is overkomen, merkt hij al snel dat hij mensen dingen kan opdragen en dat ze zijn bevel tegen hun wil in uitvoeren. Dit ziet hij als een kans om de mensen terug te laten keren naar god en tevens denkt hij dat deze gave zijn roeping is. Cassidy echter betwijfelt dit, Tulip weet van niks en ondertussen zijn er twee eigenaardige mannen op zoek naar Jesse en zijn van plan om datgene wat zich in hem schuilhoudt uit hem te halen, koste wat kost. Oftewel Jesse heeft genoeg aan zijn hoofd. Gelukkig heeft Cassidy hem bestempeld tot zijn beste vriend en is ook Tulip niet iemand die hem in de steek zal laten.

review series preacher season 1 jesse tulip
Jesse and Tulip till the end of the world

Jesse Custer

De eerste aflevering begint al gelijk goed. De manier waarop we kennis maken met Cassidy en Tulip is wel een zeer spectaculaire en gewelddadige en ook zeer komische. Dat zet gelijk de toon van de serie. Gewelddadig op zijn tijd, met zeer goede en originele choreografie van de vechtsscènes die ook heel komisch gefilmd zijn, met aandacht voor de karakters van de personages op een onconventionele manier. Onconventioneel zijn ook de personages zelf. Jesse een man met een verleden waar slechts een tipje van de sluier van is opgelicht, die struggelt met zijn eigen geloof en nut van zijn bestaan, terwijl hij wanhopig wil geloven, het juiste wil doen en de mensen wil helpen. Wanneer hij deze kans krijgt om de mensen naar god te leiden, of beter gezegd, te dwingen, maakt hem dat een hypocriet waar een ander nog niet genoemd personage hem op wijst, evenals Cassidy. Hierdoor maakt hij niet altijd even loyale of gewenste of rechtvaardige keuzes en is zijn weg naar god eerder egoïstisch te noemen dan oprecht. Dat maakt het karakter van Jesse complex, des te meer omdat we nog niet alles van hem weten. Ondanks zijn complexiteit hangt het personage tussen comic en menselijk in. Qua kleding en gedrag en manier waarop hij reageert op situaties is duidelijk de invloed van een comicachtige benadering te zien, iets wat erg goed werkt.

Die benadering geldt voor alle personages die zowel iets comicachtigs als iets menselijks in zich hebben. Dat zorgt er tevens voor dat het geweld iets wordt afgezwakt en je er om kan lachen en dat de manier waarop de personages met elkaar omgaan niet continu al te realistisch en serieus moet worden opgenomen. Dat is een smalle lijn, waarop zeer goed wordt gebalanceerd. En dat werkt in deze serie uitstekend.

preacher s1 tulip cassidy
Tulip almost killed Cass

Cassidy en Tulip

Cassidy is een personage waar we het minst van weten, maar die erg zijn stempel drukt op de serie. En alhoewel hij een vampier is, voldoet hij alleen aan de mythes van onsterfelijkheid en de dodelijkheid van de zon. Hij is niet alleen grofgebekt, dol op allerlei drugs en alcohol, maar ook een zeer eerlijke en oprechte vampier en zelfs een beetje naïef hoe hij in de relatie staat met zowel Jesse als Tulip. Dat maakt hem een echte good guy bad boy. En dat alles met zijn Ierse accent en goede kop.

Tulip is een vrouw met een verleden en geen fijne kindertijd. Ze weet wat ze wil, namelijk wraak en Jesse terug en wordt daardoor zo in beslag genomen dat ze soms met oogkleppen oploopt. Dat ze echter een coole en aardige dame is, blijkt al uit de eerste aflevering, maar ook verder in de serie laat ze zich vaker van haar verzorgende kant zien. Dat neemt echter niet weg dat ze behoorlijk van zich af kan slaan en vecht als de beste. Tulip heeft duidelijk twee kanten, waaruit ze zelf niet kan kiezen, maar beide kanten passen haar prima. En dat maakt haar ook zo leuk.

review series preacher season 1 tulip
don’t mess with Tulip

Samenspel personages

Het is erg moeilijk om comic personages tot leven te laten komen, ze realistisch en geloofwaardig genoeg te maken zonder de feel van de comic te verliezen. En dat hebben ze bij Preacher prima voor elkaar gekregen. De personages zijn speels, complex maar herkenbaar zonder dat ze clichés of karikaturen worden.

En dat komt ook vooral door de wisselwerking tussen Jesse, Cassidy en Tulip. Alle drie zeer sterke karakters die vriendschap hebben gevonden bij elkaar zonder van elkaar afhankelijk te zijn, maar er voor kiezen zich verantwoordelijk dragen en elkaar uiteindelijk accepteren zoals ze zijn en er voor elkaar zijn. Het zijn immers volwassen mensen die verantwoordelijkheid nemen voor de keuzes die ze hebben gemaakt en zich comfortabel voelen met zichzelf, al gebeurt dat bij Jesse pas aan het einde van het seizoen. Kleine handelingen en gebaren of juist het grootste gebaar dat Cassidy kan maken naar Jesse toe, geven weer hoe hun onderlinge relaties in elkaar zitten. Niet bekrompen of voorwaardelijk, maar wel oprecht en eerlijk. Dat is ook wat de serie zo leuk maakt. Het gaat tenslotte om hen drie en het eerste seizoen is slechts hun weg naar elkaar toe en naar hun komende avontuur in het tweede seizoen.

review series preacher season 1 cassidy
when Cass is bored

Vertelstijl

De serie is ook erg mooi gefilmd en verteld. Zowel in het nu, in flashbacks van Jesse in zijn kindertijd en de scènes van een geheimzinnig cowboy die een medicijn moet halen voor zijn zieke dochtertje bij de dichtsbijzijnde stad Ratwater. Wat daar gebeurt en waarom en wie de cowboy precies is, wordt pas aan het einde van het seizoen onthuld en ook wat hij met het verhaal te maken heeft. Hier maakt de serie vaker gebruik van. Zo ook de korte beelden van een man in een controlekamer van een of andere centrale die de hitte of iets dergelijks moet regelen. Wat dat betekent wordt pas in de allerlaatste aflevering bekend, maar het geeft wel gelijk zo’n comic vibe, van een of meerdere plaatjes die doen vermoeden dat er iets niet helemaal pluis mee is en wat spanning opbouwt.

Maar ook de flashbacks en de scènes in het nu worden niet altijd op een chronologische manier uitgelegd. Vaak kom je er achteraf pas achter wat er precies is gebeurd of wat er precies is gezien. Deze manier van vertellen vind ik zelf interessant want het houdt je bij de les en zo raak je niet in een voortboemelende of voortrazende trein verzeild, maar fluctueert de spanning.

review series preacher season 1 eugene
Eugene

Leuke bijpersonages

En nu heb ik het nog niet eens gehad over Fiore en DeBlanc en Eugene, drie hoofdbijpersonages die ieder een geweldige rol hebben in het verhaal. De eerste twee zeer droog komisch en de laatste erg confronterend. Maar er zijn natuurlijk nog meer personages die belangrijk zijn voor het verhaal en ieder hun steentje bijdragen, vooral om bepaalde menselijkheden te duiden of juist de antagonist zijn van Jesse. Hierbij wordt telkens net niet het randje van camp overschreden, zodat karikaturen worden vermeden, maar het wel lekker bizar kan worden, zowel hilarisch als triest. Met als hoogtepunt de laatste aflevering waarin met een speciale telefoon naar god wordt gebeld ten overstaan van heel Annville. Te hilarisch.

review series preacher season 1 fiore deblanc
the odd couple Fiore and Deblanc

Ik ben verliefd op deze serie. Het verhaal, het idee, de personages, hoe het wordt verteld en gefilmd. Het is fris en origineel, bizar en komisch en grof met zwarte droge humor. Ik kan alleen nog maar zeggen dat ik hoop dat er nog vele seizoenen zullen volgen. Want ik heb nog lang niet genoeg van Jesse, Cassidy en Tulip. Want die drie karakters en hun samenspel en hun chemie is wel het grootste pluspunt van deze serie, op de voet gevolgd door de ingenieuze vechtscènes. Het is een eigenzinnige serie met eigenzinnige personages, waar de lol van afstraalt en die zeker geen dertien in een dozijn is.

Meer lezen over Preacher? Klik dan op onderstaande link:

• Preacher (2016)
  • No. of episodes: 10