Serie Review: Legion Seizoen 1

review series legion season 1 david haller
David Haller

Legion is een serie die me echt verrast heeft. Normaliter ben ik niet zo heel erg van de Marvel series. Het trekt me gewoon niet zo heel erg. Maar toen ik de trailer van Legion zag, wist ik gelijk: deze serie is anders.

En na het hele eerste seizoen gezien te hebben, is dat misschien nog wel een understatement ook. Van het originele comic character had ik nog nooit gehoord. Maar in 1985 maakte Legion, oftewel David Charles Haller zijn opwachting als nieuwe mutant. Gecreëerd door schrijver Chris Claremont en tekenaar Bill Sienkiewicz, werd er een nieuwe antiheld geboren, die enorm veel abilities heeft zoals: telepatie, telekinesis, pyrokinesis, tijdreizen, en reality warping. Hij kan de psyche van iemand absorberen en omzetten in een alternatieve persoonlijkheid en hun superkrachten gebruiken als het mutants zijn. Een behoorlijk sterke mutant dus. En met hele bijzondere krachten die het heel goed doen op beeld. En daar hebben de makers van Legion prefect gebruik van gemaakt en van deze serie een unieke en visuele mind blowing creatie van gemaakt, die niet alleen bijzonder mooi, apart, surrealistisch en spannend is, maar ook best eng.

review series legion season 1 david syd
David and Syd

David Haller kampt al zijn hele leven met psychische problemen, hij heeft de diagnose schizofrenie gekregen en hallucineert, heeft meerdere stemmen en personages in zich, maar tegelijkertijd gebeuren er al zijn hele leven onverklaarbare dingen om hem heen. Als hij nadat hij een poging heeft gedaan om zelfmoord te plegen in de zoveelste kliniek terecht komt, ontmoet hij daar een meisje, Sydney, dat het niet fijn vindt om aangeraakt te worden. Ze krijgen een relatie, maar op de dag dat zij de kliniek gaat verlaten, gebeurt er iets heel vreemds dat Davids wereld op zijn kop zet, hem doet twijfelen aan zichzelf en aan alle realiteit om hem heen en ontdekt hij met behulp van  een groep mutants waaronder ook Sydney blijkt te horen, wie hij werkelijk is en wat hij kan. Maar zij zijn niet de enigen die hem op het spoor zijn gekomen. Er is ook nog een speciale divisie van de overheid die mutants opspoort en zo nodig onschadelijk maakt. Maar het echte gevaar schuilt in David zelf, een gevaar waar hij tot dan toe helemaal nooit bewust van is geweest.

review series legion season 1 david lenny
David and Lenny

Geen verhaal?

Er schijnt kritiek geweest te zijn op deze serie dat het geen echt verhaal bevatte. Maar het verhaal is een geheel ander verhaal dan je misschien gewend bent van superhelden series. Die kritiek is juist datgene wat deze serie zo uniek maakt. Want het verhaal dat in dit seizoen verteld wordt is het verhaal over David zelf. Dat verhaal wordt verteld door middel van een ontdekkingstocht door zijn brein. Die tocht brengt de kijker heel veel surrealistische beelden, vervreemdende beelden en prachtige cinematografie. Zowel de cinematografie, de manier dus waarop die beelden zijn gefilmd is werkelijk prachtig gemaakt, maar ook de ideeën zelf, wat er wordt verbeeld en hoe, zit ingenieus in elkaar. De kijker vraagt zich voortdurend af, wat er waar is en wat niet, wat speelt er zich slechts in het brein af van David, wat is een foutieve herinnering, of wat is een echte representatie van de werkelijkheid?

review series legion season 1
beautiful cinematography

Dit is ook gelijk de moeilijkheid van de serie, want alles, hoe surrealistisch ook, moet echter wel logisch in elkaar zitten. Elk symbool moet natuurlijk aanvoelen en er niet slechts in zijn gezet als iets dat een effect moet opwekken. Een trucje dat uitgehaald wordt. Maar ook hierin blinkt de serie uit. Alles zit perfect organisch in elkaar. Wanneer het (nog) niet logisch of rationeel uitgelegd kan worden, zit het gevoelsmatig wel logisch in elkaar. Zelfs wanneer er van mis en scène naar mis en scène wordt gesprongen binnen de geest van David en de personages zich niet alleen in geheel andere plekken bevinden, maar ook geheel andere situaties. Dat betekent voor de kijker wel flink schakelen en goed opletten. Maar zo ingewikkeld dat je er niets meer van begrijpt wordt het nooit en tijdens de scènes zelf wordt het toch impliciet duidelijk gemaakt.

review series legion season 1 oliver cary
Oliver and Cary on the astral plane

Unieke uitstraling

Niet alleen de cinematografie is prachtig, maar ook de muziek sluit perfect op de hele sfeer aan. Een sfeer die surrealistisch/psychedelisch is, maar ook soms dromerig en soms zelfs ook erg eng. Want vooral de creepy demon en angry boy die steeds opdoemen in de geest van David zijn angstaanjagend en scheppen een creepy vervreemdende sfeer.
Maar daar blijft het niet bij, want de hele aankleding van de serie is ook nog eens fantastisch. Er is gekozen voor een mix van de jaren 60 en nu, wat een vibe afgeeft van een niet bestaande moderne tijd en een extra toevoeging is voor de vreemdheid van de gehele serie en het ongrijpbaar maakt. Het decor, de kleding, haar en makeup, meubels, kleuren, alles doet denken aan de jaren 60 maar dan met een moderne twist, wat de serie een nieuwe frisse uitstraling geeft.

review series legion season 1 melanie
Melanie

Verrassende personages

David zelf is heel goed neergezet als de schizofrene patiënt die zich daarbij heeft neergelegd, maar dan tot de ontdekking komt dat hij een krachtige mutant is. Het personage is kwetsbaar, sterk, vastbesloten, en alhoewel we vaak in het innerlijke van David zijn, toch erg menselijk. Die menselijkheid wordt benadrukt door de prille liefde die opbloeit tussen hem en Sydney, die een grote rol speelt in Davids ontdekkingstocht naar zichzelf. Maar ook de andere personages worden niet vergeten. De leidster van de groep Melanie, wordt ook goed neergezet met een achtergrondverhaal waardoor we niet alleen haar iets beter leren kennen, maar wat ook een zeer duidelijke functie heeft voor het verhaal.

review series legion season 1 cary kerry
Cary and Kerry

Cary en Kerry Loudermilk die samen één lichaam delen zijn ook niet slechts bijfiguren, maar ook hun onderlinge relatie wordt genoeg onder de loep genomen zodat het buiten de clichés valt en een treffende karakterschets(en) neerzet. Alleen Ptonomy komt er nog een beetje als personage bekaaid vanaf. Zelfs de “bad guy” in de laatste aflevering krijgt een eigen achtergrond verhaal die in een paar scènes heel treffend wordt neergezet. Tenslotte een favoriet personage Oliver, de man van Melanie die al twintig jaar vastzit op het astrale vlak en die dat zelf niet echt meer doorheeft en ongeveer dezelfde krachten heeft als David alleen minder sterk. Dan echt als allerlaatste is Lenny, de vriendin of denkbeeldige vriendin van David, de verrassing van de show, niet alleen als personage, maar ook het idee dat hier wordt neergezet.

review series legion season 1 demon david
the demon is hiding

Funny brain

Ook is er een zekere vorm van humor aanwezig. Soms door de personages, soms de manier waarop iets of iemand in beeld wordt gebracht. Die humor is niet straightforward, maar soms wat zwart, spitsvondig of wrang en is subtiel in de scènes geplaatst. Dus zelfs de humor draagt ook bij tot dat vervreemdende gevoel dat rond de hele serie hangt.

Een serie dus die op echt alle fronten uitblinkt. Het is een zeer verslavende serie die ondanks de vele trips die je als kijker maakt in het brein van David, zeer verrassend en origineel blijft. Het wordt geen onbegrijpelijke hallucinerende boel. De cinematografie en aankleding zorgt voor een vernieuwend gevoel en slaan niet door waardoor het geen arty farty gebeuren wordt. Alles zit heel goed nagedacht in elkaar, maar blijft desondanks toch heel natuurlijk aanvoelen. De serie verliest zich niet in psychotische beelden. Behalve één scene, waarin Melanie, Ptonomy, Sydney en Kerry door het bos naar de auto lopen om David achterna te gaan, is een beetje vreemd en niet passend in het verhaal zelf. Maar één zo’n klein dingetje valt in het niet bij hoe de gehele serie in elkaar zit.

review series legion season 1 angry boy
angy boy

Division

Tot slot om het ook buiten het brein van David spannend te houden is er ook het externe conflict met Division, de overheid die op mutanten jaagt. Het is een goed tegenwicht voor het zeer innerlijke en interne gerichte grootste gedeelte van de serie. Dat hele verhaal is echter maar heel klein gehouden en voornamelijk nog functioneel gebruikt om externe actie en conflicten te veroorzaken, waar David op moet reageren. Slim gekozen, want zo blijft de realiteit ook goed in beeld en kan dat nog verder uitgewerkt worden in een volgend seizoen. Sowieso zijn er nog veel opzetten gegeven voor een volgend seizoen, die zich waarschijnlijk ook meer buiten de geest van David zullen afspelen. Toch hoop ik dat ze die manier van vertellen en filmen, in de geest van David, nog veel zullen gebruiken. Want in dit seizoen was dat toch wel het handelsmerk en wanneer dat helemaal losgelaten wordt, krijg je een andere soort serie.

review series legion season 1 david demon
David attacked by the demon

De serie is verbluffend op heel veel aspecten. Een serie die je niet gedachteloos moet kijken, maar wel je aandacht voor nodig hebt. Een serie die je prikkelt en vernieuwende dingen laat zien en uitblinkt in originaliteit en ook nog eens prachtig is om naar te kijken. Persoonlijk vond ik deze serie fantastisch en ik kijk al uit naar het volgende seizoen.

Meer lezen over Legion? Klik dan op onderstaande links:

• Legion (2017)
  • No. of episodes: 8
  • Running time episode: 44-68 minutes
  • Created by: Noah Hawley
  • Starring: Dan Stevens, Rachel Keller, Aubrey Plaza, Bill Irwin, Jeremie Harris, Amber Midthunder, Katie Aselton, Jean Smart, Mackenzie Gray
  • Composer: Jeff Russo
  • Cinematography: Dana Gonzales
  • Production company: 20th Century Fox Television, 26 Keys Productions, Bad Hat Harry Productions, Donner’s Company, FX Productions, Kinberg Genre, MArvel Entertainment, Marvel Television, Walt Disney Television
  • Original network: FX

Een gedachte over “Serie Review: Legion Seizoen 1