Serie Review: Once Upon A Time Seizoen 1

review series once upon a time season 1 emma henry
Emma and Henry

Ik was zeer blij verrast toen ik hoorde van Once Upon A Time. Een serie over sprookjes, alle sprookjes bij elkaar.

Van kleins af aan las ik alle sprookjes van Anderson, Grimm, Vrouw Holle, 1001 nacht. Eerst werden ze me voorgelezen en later las ik ze zelf, soms met de Luistersprookjes van Lecturama, met de rode kaft en de cassettebandjes waarop de sprookjes werden voorgelezen, en waarbij je een ‘ping’ hoorde aan het einde van elke bladzijde, om deze om te slaan. Wie kent ze nog? Maar hoe zouden ze met de sprookjes omgaan in een serie? Ik kan alvast verklappen dat het mijn verwachtingen heeft overtroffen.

review series once upon a time season 1 clocktower
time stands still in Storybrooke

Emma Swan krijgt op de nacht van haar 28ste verjaardag bezoek van Henry Mills, de zoon die ze tien jaar eerder ter adoptie heeft afgestaan. Eerst is ze verrast en blij, maar toch besluit ze hem terug te brengen naar zijn woonplaats Storybrooke in Maine, naar zijn adoptiemoeder Regina Mills. Echter daar aangekomen probeert Henry haar door middel van een groot boek over fairy tales haar ervan te overtuigen dat zij de dochter is van Snow White en Prince Charming en dat zij de Savior is van Storybrooke en hen kan verlossen van een vloek. Die vloek is zogenaamd uitgesproken door de Evil Queen waardoor allemaal sprookjesfiguren naar de echte wereld zijn verplaatst en nu wonen in Storybrooke, zonder te weten wie ze werkelijk zijn. De tijd staat volgens Henry al 28 jaar stil in Storybrooke en hij is de enige die ouder wordt. Emma besluit te blijven, niet omdat ze Henry gelooft, maar omdat ze hem toch beter wil leren kennen. Ze wordt aangesteld als de sheriff van Storybrooke en al gauw blijken er zich inderdaad veel vreemde dingen voor te doen in Storybrooke die aanwijzingen kunnen zijn dat Henry dan toch gelijk heeft.

review series once upon a time season 1 snow white orince charming
a real fairytale in the enchanted forest

Sprookjes met een moderne twist

Sprookjes zijn in het kort gezegd, moralistische lessen over goed en kwaad. Over wat je in het echte leven dus beter wel of niet moet doen. Gelukkig is Once Upon A Time niet moralistisch, maar zijn het wel de echte sprookjeskarakters zoals wij die kennen uit de verhalen, die ware liefde zoeken, uit zijn op wraak, die helden zijn en prinsen en prinsessen en de boze koningin en de boze heks. In deze serie is goed versus kwaad niet zwart wit. Niemand wordt als slechterik geboren, maar zo gevormd door de omgeving en gebeurtenissen, omstandigheden en keuzes. En dat laatste bepaalt of je een slechterik wordt of juist de held.

De serie is niet alleen een goede mix van sprookjesthema’s en ‘echte mensen’ thema’s, maar ook van allerlei sprookjes. Bijna iedereen komt voorbij, zoals Roodkapje, Pinnochio, Belle, en nog vele anderen, die ook allemaal hun eigen achtergrondverhaal krijgen. De hoofdrollen zijn echter weggelegd voor Snow White, Prince Charming, The Evil Queen, Rumpelstilsken, en Emma Swan en Henry Mills.

review series once upon a time season 1 snow white seven dwarfs
Snow white and the seven dwarfs

Storybrooke en the Enchanted Forest

Alhoewel de inwoners zelf niet weten wie ze zijn, komen wij als kijkers daarachter doordat de serie zich zowel in het nu in de mensenwereld, als in het verleden voor de vloek in hun eigen wereld, in The Enchanted Forest, afspeelt. Zo leren we de personages kennen en hun geschiedenis, maar ook hoe het uiteindelijk tot het uitspreken van de vloek gekomen is. Het heden en verleden sluiten heel goed op elkaar aan in het verhaal. Waardoor je elke aflevering iets meer te weten bent gekomen.

Natuurlijk zijn de sprookjesfiguren wel enigszins veranderd en is er een hoop toegevoegd, zowel qua verhaal als qua karakter, om zo alle sprookjes en sprookjesfiguren met elkaar te kunnen verbinden in een wereld. En dat hebben ze heel goed gedaan, zonder dat de oorspronkelijkheid van de karakters en sprookjes verloren gaat. De vlakke moralistische personages zijn mensen van vlees en bloed geworden, die niet alleen met dagelijkse beslommeringen te maken hebben, maar ook met de strijd tussen goed en kwaad, waarbij niet alles is zoals het in eerste instantie lijkt en waarbij het kwaad kan veranderen in het goede, waardoor er logischerwijs (want het blijven sprookjes) weer een nieuwe snoodaard opstaat. Dit maakt de serie niet alleen spannend, maar ook interessant.

review series once upon a time season 1 rumplestilskin
the evil Rumplestilskin

Pas het begin

Als aan het einde van seizoen 1 de vloek is verbroken, is dat gelukkig niet het einde van de serie. Eigenlijk wordt alles er nog ingewikkelder door en lijkt de strijd tussen goed en kwaad nog maar net te zijn begonnen. Nu iedereen weer weet wie ze zijn en wat er is gebeurd, worden hun levens er veel gecompliceerder op. Want nu moeten ze nog naar hun eigen thuis zien te komen, maar er zijn ook nog andere partijen die daar een stokje voor willen steken en hun eigen plannen hebben. Helaas voor de personages, maar gelukkig voor ons, want er valt nog zoveel over hen te leren en te vertellen en ze hebben nog zoveel avonturen te beleven. Sprookjes zullen altijd op zoek gaan naar hun Happily Ever After, ik hoop alleen dat ze daar nog heel veel seizoenen voor nodig hebben.

review series once upon a time season 1
can magic come back in Storybrooke?

Once Upon A Time is een hele leuke en vermakelijke serie voor jong en oud die van sprookjes houden. Het blijft allemaal redelijk onschuldig zodat het ook voor jongere kijkers een leuke en spannende serie is om naar te kijken. Misschien dat je je kunt storen aan het green screen en is de CGI niet altijd even fantastisch, maar de verhalen en de personages en hun avonturen zijn dat wel en dat maakt de serie echt de moeite waard om te kijken.

Wil je meer weten over de andere seizoenen? Klik dan op onderstaande links.

• Once Upon A Time (2011)
  • No. of episodes: 22