Film Review: Grandma (2015)

review film grandma 2015 elle
grandma Elle

Grandma is geen luchtige feelgood movie, waar je echt heel vrolijk van wordt. Het is eerder een tragi-komedie met grappige scènes en teksten. Maar zeker de moeite waard.

Het is een frisse film over een zwaar onderwerp, abortus en over feminisme, zonder al te veel poespas gefilmd en zonder belerend te zijn. Het is een fijne kleine film, waarin met gemak wordt geacteerd, waarin soms rake verbale klappen worden uitgedeeld en met spitsvondige grappen. En er wordt een letterlijke rake harde klap uitgedeeld aan het adres van grandma en op haar oog.

review film grandma 2015 sage
Sage seeks Elle out for help

Elle heeft het net uitgemaakt met haar veel jongere vriendin en probeert zich groot te houden. Wanneer Sage, haar kleindochter niet veel later op de stoep staat omdat ze zwanger is en abortus wil laten plegen, op diezelfde dag en geld nodig heeft, twijfelt Elle geen moment en besluit haar te helpen, waarop ze haar meeneemt op een roadtrip door haar verleden om geld in te zamelen en daarbij aan te kloppen bij oude vrienden en kennissen. Tijdens deze trip komt Sage meer te weten over Elle en komt Elle zichzelf tegen.

Lach en een traan

Het is een film met een lach en een traan. Onderwerpen zoals abortus en feminisme komen aan bod. Maar het gaat vooral om relaties, mislukte relaties en de ravage die Elle achter heeft gelaten. Ze had maar één echte liefde in haar leven, Violet, maar zij is anderhalf jaar geleden gestorven en Elle heeft het daar heel moeilijk mee, ook omdat zijzelf wat betreft relaties niet de makkelijkste is en erachter komt dat ze nu best alleen is. De film gaat echter niet over  het “eigen schuld dikke bult” principe, in de zin van ‘was je maar aardiger geweest voor anderen dan was je nu niet zo alleen en eenzaam’. Alhoewel Elle het zelf een karmaboemerang noemt, wanneer een tienjarig meisje haar een blauw oog verkoopt voor de deur van de abortuskliniek.

review film grandma 2015 elle sage
roadtrip through the past in style

Roadtrip door het verleden

In deze film gaat het vooral om drie vrouwen die ondanks hun verschillen toch door een belangrijke ingrijpende gebeurtenis van Sage, nader tot elkaar komen. De kleine roadtrip is onderverdeeld in 6 hoofdstukken: endings, inkt, apes, the ogre, kids en dragonflies, waarin telkens oude bekenden worden bezocht en Sage zo meer over Elle te weten komt. Uiteindelijk komen niet alleen Elle, haar dochter en kleindochter nader tot elkaar, maar komt Elle ook dichter tot zichzelf.

Aparte humor en personages

Ondanks dat de film zoals gezegd geen feelgood movie is, valt er toch behoorlijk wat te lachen. Een grappige conversatie tussen Sage en Elle vond ik: ‘Mam zegt dat jij een filantroop bent.’ Waarop Elle haar niet begrijpt. ‘Misantroop bedoel ik,’ zegt Sage dan vervolgens.

De film is bescheiden. Er worden issues besproken zonder ze te overschreeuwen. “Excentrieke” personages, zoals lesbiennes, een transgender, een hoogopgeleide doctoraatsstudente, oftewel een groep die in het hokje “anders” geplaats kan worden, worden als het ware tussen neus een lippen door in de film gezet, zonder er expliciet de nadruk op te leggen. Dat trekt dit soort issues en mensen die zogenaamd anders zijn, eerder in de  “normaliteit”. En blijkt dat deze personages eigenlijk helemaal niet anders zijn, maar gewoon echte mensen.

review film grandma 2015 elle sage judy
complicated relationships

Deze film schijnt speciaal met Lily Tomlin in het achterhoofd geschreven te zijn. En de rol zit haar ook als gegoten. Maar ook Julie Garner speelt een bescheiden, maar goede rol. De film is een komisch drama met een tragisch randje die stof geeft tot nadenken. Voornamelijk omdat er geen expliciete boodschap in zit, zal het iedereen op een andere manier aanspreken.

• Grandma (2015) 79 min
  • Directed by: Paul Weitz
  • Produced by: Andrew Milano, Paul Weitz, Paris Kasidokostas-Latsis, Terry Douglas