Serie Review: Teen Wolf Seizoen 1

review series teen wolf season 1 scott stiles
Stiles hangs around at Scotts

Teen Wolf is een soort Buffy 2.0 voor een nieuwe generatie! Het is gesitueerd in Beacon Hills, Californië, rond een groepje 16 jarigen, op de plaatselijke High School, waarvan er eentje, Scott McCall, gebeten wordt door een weerwolf, er vervolgens zelf een wordt en zo de avonturen/problemen beginnen.

De sfeer, de manier van filmen, de humor en een (a)typisch groepje, de muziek, de opbouw en de subtiele referenties naar maatschappelijke kwesties doen erg denken aan de serie Buffy the Vampire Slayer (1997-2003), maar dan moderner. In plaats van de scooby-gang hebben we nu de scooby-pack!

review series teen wolf season 1 scott
Scotts life is never gonna be the same

Scott McCall is een gewone tiener die nergens in uitblinkt en aan astma lijdt. Hij woont bij zijn moeder die als verpleegster in het ziekenhuis werkt. Scott is bevriend met Stiles, de zoon van de sheriff en die vrij slim is, maar desondanks hen steeds in problemen weet te helpen. In tegenstelling tot Scott is Stiles heel nieuwsgierig en avontuurlijk en volgt zijn vader via de politieradio en zo ontdekt hij op een avond dat er een lijk is gevonden in het bos. Hij zoekt Scott op en overtuigt hem om die nacht ook op zoek te gaan naar het lijk. Maar niet alleen vinden zij het lijk, maar iets vindt hén. Stiles wordt betrapt door zijn vader en Scott ontsnapt, maar niet aan datgene wat in het bos ronddwaalt. Scott wordt aangevallen en gebeten en de volgde dag blijkt dat het niet zomaar een bijt is. Hij is gebeten door een weerwolf en nu wordt hij er zelf ook een. Alsof pubertijd zelf nog niet lastig genoeg was.

Er spelen een aantal dingen in het eerste seizoen. Scott wordt verliefd op Allison de dochter van een weerwolfhunters familie. Het omgaan met zijn nieuw verworven superkrachten. De geheimzinnige Derek Hale van de Hale familie die plotseling terugkeert. Een ronddwalende monsterlijke een moordende weerwolf. En in dit alles bevindt Scott zich middenin.

being too nosey is not healty

De hoofdpersonages

• Scott McCall: Hij is een nietszeggende figuur op school die lacrosse probeert te spelen, totdat hij gebeten wordt door een weerwolf en hij plotseling door al zijn nieuwe krachten populair wordt.
  • Stiles Stylinski: Scott’s beste vriend en degene die er als eerste achter komt dat Scott nu een weerwolf is en hem helpt. Hij is degene die alles doorheeft en oplost, en zorgt tevens voor de humor.
  • Allyson Argent: Het nieuwe meisje op school en nieuwe liefde van Scott. Maar al snel blijkt dat zij uit een huntersfamilie stamt die op weerwolven jaagt.
  • Lydia Martin: Het slimste en populairste meisje van de klas. En zij blijkt ook een Banshee te zijn, iemand die de dood van anderen kan voorspellen.
  • Derek Hale: Hij stamt uit de oude Hale- en weerwolffamilie die al heel lang in Beacon Hills wonen om de plaats te beschermen. Maar is nu een van de laatst overgeblevenen. Hij is eerst een mysterieus figuur, maar wel de mentor van Scott. Later is hij een echte bondgenoot. De sexy noot in de serie.
  • Deacon: de dierenarts waarbij Scott werkt, en tevens een Druïde, die een weerwolf pack helpt, in dit geval die van Scott.
review series teen wolf season 1 scott allison
Scott meets Allison

Verslaafd aan de nieuw soort weerwolf

Zoals gezegd, door de suffe titel, ben ik deze serie bijna niet gaan kijken, maar gelukkig was ik te nieuwsgierig, want deze serie is geweldig. En als een echte Buffy fan ben ik blij dat er weer zo’n serie is voor de nieuwe generatie. De serie is erg verslavend. Dat komt door de leuke interessante personages, waar je echt mee mee gaat leven, dat er altijd iets gebeurt en dat de gebeurtenissen zich snel opvolgen, met heel wat plotwendingen die je niet verwacht. Maar wat ook belangrijk is, is het soap-achtige leven van de personages, met precies genoeg romantiek, drama, sentiment en intriges, maar ook mysterie en gevaar waardoor het nooit saai wordt en altijd leuk is om naar te kijken. En de serie weet de fijne balans te vinden tussen humor, jezelf niet te serieus nemen, maar wel serieus genoeg om de personages echte dingen te laten beleven.

Laat je dus niet misleiden door de wat cheesy gekozen titel, die refereert aan de film Teen Wolf (1985) met Michael J. Fox in de hoofdrol, want de vergelijking houdt heel snel op, alhoewel er wel een leuke knipoog in zit. Dit is een op zichzelf staande serie met veel originele verhaallijnen. De serie gaat namelijk in op verschillende mythen uit verschillende culturen. Zoals de Keltische mythologie in S1 en 2. De Japanse mythologie in S3 en de Azteekse mythologie in S4, waar dan een hele verhaal omheen gebouwd wordt.

review series teen wolf season 1 allison lydia jackson
Allison, Jackson and Lydia

Weg met de clichés

Maar niet alleen de onderwerpen , maar ook de inhoud maakt de serie echt van nu. Om enkele voorbeelden te noemen: de verdwenen hokjesmentaliteit, je kan namelijk zowel een sporter zijn als in de schoolband zitten en homo zijn. Je kan en heel populair en heel slim zijn. De verschillen in clichés tussen jongens en meisjes zijn er niet. Homoseksualiteit is een gegeven en geen dingetje. En de ouders/volwassenen zijn volwaardige personages, niet onwetend of de grappige bijrollen, maar actieve deelnemers die samenwerken met de scooby-pack.

review series teen wolf season 1 derek scott
who is the mysterious Derek?

Verhalen en mythen

Wat echt jammer is aan deze serie, is dat de seizoenen, of verhalen zo kort zijn, namelijk 12 afleveringen per verhaal, waardoor er niet altijd genoeg tijd is om gebeurtenissen aan de kijker uit te leggen. Soms blijven dingen nogal vaag en onverklaard (voornamelijk in S4), waardoor het onlogisch over kan komen. Maar misschien kan het personage Stiles daar iets over zeggen in S3, zoals hij tegen Scott zegt: “je vindt het normaal dat je fangs hebt en klauwen, dat je spontaan geneest en supersterk bent, maar menselijk offers vind je vergezocht?”

Oftewel: sommige concepten zoals vampiers en weerwolven zitten al zo lang vastgegroeid in ons collectieve geheugen dat we ze als gewoon aanvaard hebben. Het is een fantasy-waarheid/feit geworden. Maar als er nieuwe fantasy concepten worden verzonnen, zoals ze dat in Teen Wolf doen, is dat moeilijk om gelijk als ‘waar’ te aanvaarden en willen we eerst een logische verklaring voordat we het nieuwe gegeven hebben geaccepteerd. Eigenlijk willen we feitelijke bewijzen voor iets dat sowieso ooit eens is verzonnen. Dus een tip: stoor je daar niet aan.

Iets anders wat deze serie onderscheid is de manier waarop het verhaal wordt verteld. Dat gebeurt vaak in flashbacks en dus niet geheel chronologisch, waardoor je soms een scène pas veel later, soms zelfs afleveringen later verklaard krijgt. Dat betekent dat je toch wel op moet letten tijdens het kijken, maar het levert wel een interessante manier van vertellen op.

review series teen wolf season 1 stiles lydia allison jackson
looking for trouble

Vooruitblik

Elk seizoen nemen ze het op tegen een aantal vijanden, die gebaseerd zijn op de eerder genoemde culturele mythen. In S1 is dat een moordende weerwolf en een groep hunters. In S2 is dat een Kanima. In S3D1 is dat een pack Alpha weerwolven en een Darach, een slechte Druïde. In bovenstaande seizoenen spelen vooral de Keltische mythen een hoofdrol en de mythen rond de weerwolf.

In S3D2 staat de Japanse mythe rond de Kitsune centraal en is de Nogitsune de nemesis. In S4 maken ze gebruik van de Azteekse mythologie rond werejaguars en de mythe rond de god Tezcatlipoca en moet de scooby-pack het ook nog eens opnemen tegen een hoop huurmoordenaars vanwege een rondgaande deadpool met de namen van alle  bovennatuurlijke wezens van Beacon Hills erop.

Ieder seizoen groeit de serie mee met zijn personages  en de kijkers. Maar vooral de stap die wordt gemaakt van S2 naar S3 is erg groot. Het ziet er beter uit, de grime, de vechtscènes etc zijn professioneler. Maar ook de verhalen zijn heftiger en volwassener. Bij S3 is ook het moment dat de serie helemaal tot zijn recht komt. S1 en S2 zijn leuk, maar in S3 gaat het echt ergens over. Alles is serieuzer, echter, maar gelukkig wordt de humor niet uit het oog verloren.

review series teen wolf season 1 stiles scott
found it!

Teen Wolf is een volle serie waar veel aandacht aan is besteed.  En dat zie je er ook aan af. De personages zijn goed, verfrissend en modern neergezet. De manier van vertellen is allesbehalve saai. Het ziet er goed uit. De afleveringen kunnen verrassend eng en spannend zijn, maar altijd met humor. En wat ook erg belangrijk is, is dat het niet alleen een originele frisse kijk is op weerwolven, maar dat ze verschillende culturen voorbij laten komen, waardoor het verhaal groter wordt dan Beacon Hills. Ik heb er een nieuwe favoriete serie bij!

Wil je meer weten over de andere seizoenen van Teen Wolf? Klik dan op onderstaande links.

• Teen Wolf (2011)
  • No. of episodes: 12