Film Review: Before I Wake (2016)

review film before i wake 2016 jessie mark
Jessie and Mark

Er zijn al behoorlijk veel horror films gemaakt over geadopteerde (wees)kinderen (in het bijzonder) die ofwel evil zijn of het evil meenemen in het huis. Want met een kind, waarvan je niet geheel de achtergrond kent, breng je iets onbekends in huis.

En rond het onbekende hangt veel mysterie. Ook het stel dat het kind adopteert is vaak half getraumatiseerd door miskramen of een verongelukt kind of het niet kunnen krijgen van kinderen. Veel voer voor verhaal. Tenslotte staan kinderen symbool voor de onschuld die wij als volwassenen zijn kwijtgeraakt. Dat er evil hangt rondom die (zogenaamde) onschuld, maakt alles des te enger. Combineer dit bovenstaande met dromen en nachtmerries die werkelijkheid worden, iets wat niet te beheersen of te controleren valt, en een boogeyman genaamd Canker Man en er kunnen aardig enge dingen gebeuren. Dan is de droom om een kind te hebben uiteindelijk uitgemond in een nachtmerrie.

Tenminste dit is allemaal waar wanneer je het over een horror hebt. Maar deze film is geen horror te noemen. Op een paar schrikmomentjes na is dit een fantasy drama met enkele horror elementen. Dat kan een fijne mix zijn, mits het goed wordt uitgevoerd. Is dat bij Before I Wake ook het geval?

review film before i wake 2016 cody
Cody doesn’t want to sleep

Acht jarige Cody is al in veel pleegzinnen geweest nadat zijn moeder is gestorven. Nu nemen Jessie en haar man Mark Cody in huis. Cody heeft slaapproblemen en heeft moeite om te gaan slapen en al snel blijkt waarom. Want dat wat Cody droomt manifesteert zich in werkelijkheid. Eerst zijn dat onschuldige vlinders waar hij zo gek op is, maar al snel droomt hij van het overleden zoontje Sean van Jessie en Mark. Dit levert natuurlijk verkeerde verhoudingen op zeker van de kant van Jessie die nog steeds de dood van Sean aan te verwerken is. Maar Cody droomt niet alleen over fijne dingen of over dingen wat hem verteld is, hij heeft ook nachtmerries die verschijnen in de vorm van Canker Man, een boogeyman die mensen opeet.

Niet goed uitgewerkt

De film begint vrij sentimenteel met bijbehorende muziek. Het jongetje Cody is aandoenlijk, schattig, netjes en beleefd en onafhankelijk. Dan wanneer Cody over Sean droomt heeft dat zijn weerslag op Jessie die Cody als een manier gaat zien om dicht bij Sean te zijn in plaats van dat ze Cody als een zoon wil zien. Dit is een interessant gegeven dat helaas niet bijzonder goed wordt uitgewerkt. En dat ligt met name aan het ontbreken van het dieper ingaan op de emoties die vrij aan de oppervlakte blijven en te eenzijdig zijn, te simpel. En dat is niet het enige dat te simpel wordt aangepakt, want ook deze film schuwt niet om aan het begin een aantal dingetjes uit te leggen die van belang zijn voor de rest van de film, zodat we allemaal bij de les blijven en goed beseffen waar het over gaat. Dat had wat mij betreft niet gehoeven. Beelden spreken soms meer dan woorden en dat is vaak ook veel indringender. Daar is te weinig gebruik van gemaakt.  Op cinematografisch vlak is de film dan ook niet heel interessant. De manier van filmen is te gemakkelijk en de vormgeving van Canker Man is niet origineel of afschrikwekkend, soms zelfs een beetje te cliché en te nep. Er zitten echter wel wat originele stukjes in wanneer Cody droomt die goed gevonden zijn en eng zijn zonder dat het een enge horrorscène is.

review film before i wake 2016 jessie
what happens when Cody dreams

Jessie

Tevens wordt Jessie op een vrij egoïstische manier weergegeven en vrij eendimensionaal, wat haar tot een onlikeable karakter maakt. Zij heeft totaal geen oog voor de behoeften van Cody en focust zich heel erg op zichzelf en Sean. Er schemert door dat ze in een oogwenk Cody zou inruilen voor Sean. Niet een echt goede basis om een kind te adopteren lijkt mij. Dat had op zich wel goed gebruikt kunnen worden voor het verhaal en de karakterontwikkeling van Jessie, maar die ommezwaai komt eigenlijk pas aan het einde en zeer plotseling. Dan is het al een beetje te laat, om het personage van Jessie nog geloofwaardig of likeable te maken.

Verlies als thema

Wat wel een beetje apart is dat Jessie en Mark heel snel aannemen dat wat Cody droomt werkelijkheid wordt. Misschien dat dat komt door wanhoop omdat ze het verlies van Sean nog niet hebben verwerkt. En dat laatste is ook eigenlijk waar de film over gaat. Het gaat over het verwerken van verlies, zowel van Jessie en Mark als van Cody. Het symbolisme druipt er tijdens de laatste scènes ook vanaf. Zo wordt de film wel toegankelijker maar wel minder interessant. Eng is deze film al helemaal niet. Maar het fantasy gedeelte biedt perspectief, al is het idee op zich niet origineel en is de uitvoering niet spectaculair.

review film before i wake 2016 canker man
canker man

Als je deze film benadert als een fantasy drama dat gaat over verlies en verwerking en hoop dan valt de film wel te waarderen, al valt het niet in het hoogste waarderingssegment. Als alles iets indringender, intenser en meer gericht op emotie in plaats van sentiment was geweest dan had ik de film hoger gewaardeerd. Wat ik tenslotte ook een beetje jammer vond was dat er zo weinig met het perspectief van Cody werd gedaan, dat had de intensiteit ook wat opgeschroefd denk ik. Al met al een aardige film die verkeerd in de markt is gezet.

• Before I Wake (2016) 97 min
  • Directed by: Mike Flanagan
  • Produced by: Sam Englebardt, William D. Johnson, Trevor Macy