Boek Review: 77 Shadow Street/ De Vloek (Dean Koontz, 2011)

review book 77 shadow street dean koontzDean Koontz heeft al talloze boeken op zijn naam staan. Hij wordt wel eens vergeleken met Stephen King, maar hij heeft wel degelijk zijn eigen stijl. Maar net zoals bij Stephen King spelen bovennatuurlijke zaken een rol in de levens van mensen die hierdoor bedreigd worden. Maar waar Stephen King vaak de focus op de mens legt en de mens zelf in een soms al even slecht daglicht stelt, zijn de hoofdpersonen van Dean Koontz vaker figuren die zomaar ergens in terecht komen. Ook nu zijn er een aantal mensen gevangen in hun eigen appartementencomplex en overgeleverd aan het kwaad dat hen omringd.

Voor in het boek is een plattegrond van het Pendleton, een appartementencomplex, met de kelder, de begane grond, de eerste verdieping en de tweede verdieping. Naarmate het boek vordert leren we de mensen kennen die in deze appartementen wonen en het huis zelf. Want het Pendleton was niet altijd een appartementencomplex. Het was ooit gebouwd door Andrew Pendleton. Maar al gauw bleek er een vloek op het huis te liggen, en zijn vrouw en kinderen zijn er door omgekomen. Sindsdien wordt het huis om de zoveel tijd geteisterd door gekte, zelfmoord en massamoord. Binnenkort breekt deze periode weer aan en zullen de huidige bewoners alles op alles moeten zetten om dit te overleven. Als er onweer losbarst, begint de strijd tegen de klok. De bewoners komen vast te zitten in het huis en ze zien overal vreemde gewaarwordingen. Ze zien spoken, vreemde wezens die tegen de muren opklimmen, ze horen stemmen en de tijd lijkt niet meer iets constants te zijn. Ze zullen elkaar moeten vertrouwen om te overleven, maar wie kent zijn buren nu echt? En bevindt zich onder hen misschien wel het kwaad waartegen ze strijden? En wie is The One die de oorzaak van dit alles lijkt te zijn?

Survival

Dit verhaal is een echte survival-horror die in een snel tempo vanuit meerdere gezichtspunten wordt beschreven vanuit verschillende bewoners. Hierdoor leer je niet alleen de achtergrond van elke bewoner kennen, maar beleef je het verhaal op verschillende manieren en blijkt al snel voor de lezer dat er sowieso kwaad onder hen bevindt. De bewoners zijn afgesloten van de rest van de wereld en Dean Koontz weet een lekker claustrofobische sfeer neer te zetten. Te meer omdat er een personage is dat erg bang is voor onweer dat in alle hevigheid tijdens hun isolatie boven hen uitbarst. Dean Koontz is er in geslaagd om die angst en de andere angsten van de bewoners zeer pakkend weer te geven, waardoor het een bloedstollend verhaal wordt.

Thema

Het thema van het boek is een echt science fiction thema, namelijk nanotechnologie en het gevaar daarvan. Zoals vroeger het gevaar van zelfdenkende computers in een horrorfilm werd verwerkt. De horror van het verhaal speelt dan ook in op onze angst voor technologie en de angst voor het onbekende. Maar dit thema leeft niet op de voorgrond, maar wordt slechts als het onderliggend kwaad gebruikt. De passages echter wanneer er een afschrikwekkende toekomst beschreven wordt zijn erg spannend en creepy gedaan.

Het boek is een echte page turner. Ook fijn dat er veel aandacht wordt besteedt aan de personages en je hen echt leert kennen en zo beter met hen mee kan leven, waardoor het veel spannender wordt. Ik vond de horror scènes vrij origineel en creepy en het plot verrassend. De meest ideale omstandigheid om het boek te lezen, is ’s nachts tijdens een onweersstorm, terwijl de regen tegen het raam klettert, de wind tegen de muren beukt en het onweer gevaarlijk dichtbij komt en je de elektriciteit op je huid  kan voelen. Enjoy!

77 Shadow Street (2011), 470 bladzijden. Auteur: Dean Koontz. Oorspronkelijke taal: Engels. Nederlandse vertaling: De Vloek.