Film Review: Dark Skies (2013)

review film dark skies 2013
dark skies

Wie eens een horror film wil kijken zonder rondvliegende ledematen, monsters, spoken, razende actie, een hoop gore en special effects, kan de film Dark Skies gaan bekijken.

Deze film richt zich voornamelijk op onderhuidse spanning, vreemde onverklaarbare gebeurtenissen en op het verhaal dat eigenlijk het frame is voor de spanningsboog die geleidelijk aan steeds strakker staat en aan het einde een goede climax heeft.

De film begint met het citaat van Arthur C. Clarke, een Brits science fiction schrijver, uitvinder en futuroloog en o.a. bekend van 2001: A Space Odyssey (1968): Er zijn twee mogelijkheden: We zijn alleen in het universum, of niet. Beide mogelijkheden zijn even beangstigend.

Dus al bij aanvang van de film weten we al wat ons te wachten staat: Aliens!

review film dark skies 2013
Daniel isn’t himself

De familie Barrett bestaande uit vader Daniel, moeder Lacy, oudste zoon Jesse van 13 en jongste zoon Sammy, leidt een rustig en aangenaam leventje in een buitenwijk. Totdat er plotseling vreemde dingen in en rondom hun huis gebeuren. Op een nacht treft Lacy de keuken aan die totaal overhoop is gehaald. Een nacht vlak daarna, ziet ze dat ’s nachts alle stoelen en tafels in de keuken op elkaar gestapeld zijn. Het alarm gaat zomaar af, of juist niet terwijl wel de voordeur open is gegaan. Er wordt eerst gedacht dat één van de jongens misschien leidt aan een vorm van slaapwandelen als gevolg van stress waar het gezin momenteel onder gebukt gaat. Daniel is namelijk werkzoekende en dat heeft effect  op het hele gezin. Ze richten zich op Sammy omdat hij lijdt aan nachtmerries en zegt dat de Sandman hem ’s nachts bezoekt. Maar de vreemde gebeurtenissen breiden zich steeds verder uit. Er vliegen drie verschillende zwermen spreeuwen tegen het huis en vervolgens beginnen de gezinsleden zelf ook te lijden aan vreemd gedrag. Ze krijgen blackouts, gedragen zich vreemd zonder dat ze het doorhebben en vinden vreemde plekken op hun lichaam. Als die vreemde plekken ook bij de kinderen worden gevonden, wordt gelijk de kinderbescherming gealarmeerd en komen de ouders steeds meer onder druk te staan. En lijkt het voor de buitenwereld of het gezin langzaam instort. Als ze besluiten camera’s in huis op te hangen nadat Lacy beweert een man te hebben gezien in de slaapkamer van Sammy en ook Daniel de schimmige figuren op beeld te zien krijgt, zoeken ze hulp bij een man die meer weet van aliens en alien abductions. En wat ze daar te horen krijgen, blijkt dat wat ze nu al hebben meegemaakt, niks is bij wat komen gaat.

review film dark skies 2013
strange things happen in the night

Goede spanningsopbouw

De film richt zich, zoals gezegd echt op de spanningsopbouw in het verhaal. De kern van het verhaal is het gezin, een fijn, doodnormaal gezin dat erg likeable is. De vader doet zijn best, de moeder ook, Jesse wordt gevolgd in zijn eigen coming of age verhaal dat zowel meer diepte geeft aan het gezin, maar ook aan hem en uiteindelijk zeer functioneel blijkt te zijn voor het verhaal. En kleine Sammy is gewoon een lief joch dat ook niet weet wat hem overkomt. En dat helpt allemaal om het verhaal en de spanning kracht bij te zetten.

review film dark skies 2013
sekking the help of Pollard

Focus op het gezin

De vreemde gebeurtenissen en hun vreemde gedrag bouwen zich heel langzaam op totdat het uiteindelijk aan het einde van de film een bevredigende climax heeft die geheel in lijn ligt met de film zelf. De film wil vooral realistisch blijven en dat lukt door het goede script voor de personages, maar ook doordat er zeer weinig maar wel effectief gebruik wordt gemaakt van begeleidende muziek, geen CGI, en er zijn geen schrikmomenten. Het doel is vooral een verontrustend beeld scheppen van  wat de familie overkomt, hun hulpeloosheid en onmacht hierin. En koste van kost de wil om het eigen gezin te beschermen, iets waar de nadruk op wordt gelegd, dat het bij elkaar blijven van het gezin het enige is wat je ter defensie kan doen. Ondanks die korte boodschap wordt de film nergens sentimenteel, alhoewel het einde best aangrijpend is. Én een goede twist heeft.

review film dark skies 2013 jesse sammy
Jesse protects his little brother Sammy

Aliens

De aliens worden slechts weergegeven door een hoog schril geluid, fel licht en vage schimmen, om het mysterie rondom hen zo groot mogelijk te houden en de focus niet gaat liggen op de aliens zelf. En dat is een hele goede keuze. De film is simpel en eenvoudig en heeft tot doel om in je hoofd te gaan zitten en als je dat toelaat dan is de film vrij effectief eng en verontrustend. De film doet natuurlijk denken aan Signs (2002) van M. Night Shyamalan, die zich ook richt op het gezin en hun ervaring met de aliens. Dark Skies is echter subtieler en eenvoudiger en effectiever wat betreft de sfeer en nooit te voor de hand liggend. De enge momenten en beelden zich heel goed gekozen en gedoseerd en komen op het juiste moment.

review film dark skies 2013
aliens invading their house

De film heeft een goede opbouw, de personages zijn realistisch neergezet en de horroreffecten zijn goed gedoseerd en effectief in beeld gebracht. Dit is een horror film die voor veel mensen geschikt is, mits je zin hebt in supsense in plaats van keiharde brute horror.

• Dark Skies (2013) 97 min
  • Directed by: Scott Stewart
  • Produced by: Jason Blum, Couper Samuelson, Jeanette Brill