Serie Review: Z Nation Seizoen 1

review series z nation season 1 roberta warren
Roberta Warren leader of operation bite mark

Wat werd ik blij van deze serie! Eindelijk een echte zombieserie waar de zombies centraal staan, flink veel wordt gezombie-bashed en er ruimte is voor humor; zombie-humor.

Deze serie is weliswaar geproduceerd door The Asylum, welbekend van Sharknado (2013) en andere namaak B-films, maar laat je hierdoor niet afschrikken. Misschien vind je dat er niet briljant wordt geacteerd, de CGI niet mega fantastisch is, het er niet zo gelikt uit ziet en er geen ruimte is voor diepe karakterontwikkeling. Geeft niks, want daar draait het allemaal niet om in deze serie. In deze serie draait het om serieuze funny ass-kicking van zombies, de vraag hoe deze epidemie is ontstaan en over eventuele genezing van het zombievirus. En het allerbelangrijkste van deze serie is dat het met heel veel plezier is gemaakt, tenminste dat straalt er in ieder geval van af.

Soms doet de serie een beetje denken aan een game met verschillende soorten zombie enemies, wapens en zombie bosses en dat allemaal op een zeer vermakelijke manier. Er zitten veel originele en verrassende scènes in, die vooral heel erg komisch zijn. Maar toch blijft het ook spannend en dat komt omdat de personages erg likeable zijn, behalve dan misschien Murphy, die op zijn manier ook wel weer heel erg cool is. Toch wordt de serieuze noot, de morele dilemma’s, niet vergeten en daarvoor wordt voornamelijk Murphy gebruikt, waardoor de helden ook echt helden kunnen blijven. En alhoewel The Walking Dead op een graphic novel is gebaseerd en Z-Nation niet, lijkt Z-Nation meer op een verhaal dat zo uit een stripserie is gehaald.

review series z natio season 1 warren addy mack
Roberta with Addy her second in command, and Mack

Drie jaar na de zombie uitbraak moet een groepje overlevers, Roberta Warren, Doc, 10K, Addy Carver, Cassandra, Mack en Garnette een voormalig gevangene Murphy van New York naar L.A. brengen. Want Murphy is niet alleen heel erg grumpy en een zombiefoob, maar ook de enige die met een vaccin is ingespoten, door zombies is aangevallen, het heeft overleefd en zelf geen zombie is geworden. Aldus leeft het vaccin in zijn bloed en moet hij met spoed naar een CDC lab gebracht worden om zo de mensheid te redden en te verlossen van de zombies. Onderweg stuitten ze op hordes zombies, op andere overlevenden zowel goede als slechte mensen en ontdekt Murphy steeds meer over zichzelf en blijkt hij over bijzondere gaven te beschikken. De groep wordt op hun missie geholpen door Citizen Z, een NSA medewerker die helemaal alleen op een NSA basis Nothern Lights zit ergens op de Arctic en alles op de wereld via satellieten en allerlei elektronica en computers kan volgen.

review series z nation season 1 doc 10k
two other members of the group Doc and 10k

Fantasievolle en typische personages

Wat zo leuk is aan deze serie is dat er volop aandacht is voor het fantasy element. Daarbij zijn er elke aflevering genoeg zombies te vinden en te verslaan en is er volop zombie-humor aanwezig. Maar ook het aspect Murphy, zijn personage en wat hij bij zich draagt speelt een grote rol. Ook is er een duidelijk doel, een missie voor de groep helden, waardoor ze op de been blijven en hoop houden.

En over de personages gesproken, die zijn niet alleen divers met ieder hun eigen achtergrond, maar ook hun eigen bijdrage aan de groep. Ieder personage heeft iets bijzonders in te brengen en ik denk dat iedereen wel een eigen persoonlijke favoriet heeft. Wat ook goed is gekozen, is het personage Citizen Z, die zowel als een voice-over fungeert, als iemand die verschillende groepen kan verbinden (voor de kijker), waardoor de wereld iets groter wordt dan waar de groep helden zich bevindt. Daarbij geeft hij de kijker een overkoepelend beeld van wat er allemaal gaande is. En het personage zelf geeft jeu aan de serie.

review series z nation season 1 murphy
Murphy is showing off

Fantasy die horror en comedy combineert

Dit is geen serie waarbij je je moet afvragen of alles wel in het “echie” mogelijk is. Daar is het de serie niet voor en ook niet voor gemaakt. Het is een fantasy horror comedy waarin meer mogelijk is dan in de werkelijkheid waardoor er wel steeds verrassende gebeurtenissen en wendingen op het menu staan. Er zijn veel scènes waar ik keihard om heb moeten lachen, vooral om het gedrag van sommige zombies en ook hoe ze uiteindelijk aan hun definitieve einde komen. Er zitten wat serieuzere stukken in en ook “psychologische” afleveringen. Er zijn heel veel gewone zombies, een zombie-baby, een zombie-hond, een zombie-beer, zombieslaven. Kannibalen, een kamp met wraakzuchtige vrouwen, rovende bendes, rondrijdende verkopers, een religieuze sekte, een geflipte legerleider. Er zijn allerlei soorten vervoersmiddelen en wapens. Er is een bijna ontploffende kerncentrale. Ook is er een briljante en hilarische rol weggelegd voor de Liberty Bell. En er is de mysterieuze Dr. Kurian. En deze hele parade eindigt in een knallende cliffhanger.

review series z nation season 1 citizen z
radio help from Citizen Z at Northern Lights

Z Nation is gewoon fun, origineel en geeft een heerlijke verfrissende en luchtige draai aan het zombie genre. Grof, humoristisch en avontuurlijk en vooral een hoop fantasy elemenenten die de serie niet te serieus maken.

Meer lezen van Z Nation? Klik dan op onderstaande links:

• Z-Nation (2014)
  • No. of episodes: 13