Film Review: 10 Cloverfield Lane (2016)

review film 10 cloverfield lane 2016 michelle howard
held prisoner for her own good?

10 Cloverfield Lane is eigenlijk het leukste om te kijken als je er helemaal niks vanaf weet van tevoren, of zo min mogelijk. Daarom splits ik dit artikel op in twee delen. Het eerste deel voor degenen die de film nog willen gaan kijken en er blind in willen gaan of verrast willen worden. Het tweede deel is voor degenen die toch meer informatie willen of de film al hebben gezien.

review film 10 cloverfield lane 2016 emmett michelle
passing the time

Een jonge vrouw, Michelle verlaat haar appartement en vertrekt in haar auto. Onderweg wordt ze aangereden en krijgt een ongeluk en raakt buiten bewustzijn. Als ze weer wakker wordt, bevindt ze zich in een bunker, vastgebonden en aan een infuus. De man die haar vasthoudt, Howard, vertelt haar dat er een aanval is geweest en dat de lucht giftig is. Een andere jonge man, Emmett die ook in de bunker verblijft bevestigt dat. Maar hoe langer Michelle zich in de bunker bevindt, hoe meer ze aan Howard gaat twijfelen en aan zijn verhaal. Ook meent ze een auto te horen. Wat moet ze nu beginnen?

Sterk eerste deel

En dat laatste, de vraag of Howard een gevaarlijke sociopaat is of dat hij toch gelijk heeft, daar draait de hele spanning van de film om. En dat vindt ik ook het sterkste stuk. Het blijft heel lang gissen. En de spanning en het wantrouwen en de twijfel blijft. Mede door het acteerwerk van John Goodman, die geweldig zowel een vreemde, als toch aardige, akward figuur speelt, maar toch ook ergens met een gevaarlijk randje. En dat zet hij precies goed neer. Het grootste gedeelte van de film gaat over de vraag of wat Howard zegt waar is of niet. Verder gebeurt er vrij weinig, maar toch net genoeg om je telkens te doen twijfelen.

review film 10 cloverfield lane 2016 howard michelle emmett
what is really out there?

Spoilers: deel twee van de film

Totdat de sfeer in de bunker omslaat. Maar voordat dat gebeurt, vertrouwen Michelle en Emmett Howard toch niet. Iets klopt er niet aan zijn persoonlijke verhaal. Ze geloven wel dat er boven hen zich iets vreselijks afspeelt maar beneden in de bunker vrezen ze ook voor hun leven. En ze maken een ontsnappingsplan en knutselen een zelfgemaakt hazmat suit en gasmasker in elkaar. Uiteindelijk weet Michelle uit de bunker te ontsnappen, wat een spannend en heftig stukje is, in haar zelfgemaakte pak en dan begint eigenlijk het volgende deel van de film, de derde en laatste akte en verandert de sfeer opnieuw, drastischer dit keer.  Want nu komt ze erachter waar ze zich al die tijd voor schuil hebben gehouden. En dat heeft alles te maken met het Cloverfield universum. Op zich is het een cool idee om diezelfde invasie vanuit een geheel ander verhaal, perspectief en genre te vertellen.

trying to escape Howard

En voor wie de film Cloverfield (2008) heeft gezien, ging er bij de titel 10 Cloverfield Lane natuurlijk al wel een belletje rinkelen. En alhoewel deze film verbonden is aan Cloverfield, is het een prequel noch een sequel. Eigenlijk speelt het zich gelijktijdig af, maar wordt het vanuit een geheel ander perspectief met een heel ander verhaal verteld. Het is eerder een soort tweeluik.

Toch weet ik niet of het verhaal er om heen, dat Michelle wordt vastgehouden in de bunker door Howard erg passend is voor het Cloverfield verhaal. Voornamelijk omdat de focus geheel wordt verlegd en omdat het een geheel ander soort film is dan een science fiction film. Zo’n genre clash, waarbij het verhaal en de sfeer geheel omslaat hebben we al eerder kunnen zien bij From Dusk Till Dawn (1996) en dat werkte heel goed. Maar ik ben er nog niet uit of het bij deze film even zo goed heeft gewerkt. Het is eerder verwarrend dan dat het een gevoel van ‘cool’ oproept. Want als je de films geheel los van elkaar ziet is dit eerder een thriller. Maar wanneer je ze aan elkaar verbindt, spelen de aliens een te kleine rol en heb je zelfs kans dat het verhaal van de bunker weg valt of teniet wordt gedaan, maar dat kan ook vice versa.

review film 10 cloverfield lane 2016 michelle
finding out the truth

Personages

Maar wat ik voornamelijk niet zo goed vond aan de film, was het begin. Je ziet Michelle alleen vertrekken uit haar appartement. Je weet verder nog niks over haar, ze praat ook niet. In de auto wordt ze gebeld door haar (ex-) vriendje en dan wordt ze aangereden. Het zijn alleen maar beelden over wat ze doet, met veel muziek, die soms storend is en dat zet zich nog vrij lang voort als ze in de bunker is. Wat ook storend is dat je heel erg weinig weet over Michelle en na een uur ben je niet veel wijzer. Dat maakt het moeilijker om met haar mee te leven. Het hoeft niet per se dat je veel informatie nodig hebt over een hoofdpersoon om het verhaal te doen laten werken, want soms draait het puur om het verhaal en zijn de personages marionetten waardoor het verhaal verteld kan worden. Maar meestal gaat dat dan om een idee of sfeer. Maar dat gaat in dit geval niet op en valt het op dat je eigenlijk maar één ding van haar weet, dat ze kleding kan maken. En hetzelfde geldt voor Emmett en Howard, daar weet je ook niks over, het blijven lege karakters.

a narrow escape

Zowel het ontbreken van echte karakters als de driedeling van de film, zal niet iedereen bevallen. Maar het is maar net hoe je de film wil zien. Toch blijft het ambigu en heb ik er nog niet helemaal mijn mening over gevormd. Toch denk ik dat ik de film beter waardeer als ik het echt in het Cloverfield universum plaats, dan wanneer ik het als een losse film zie.

• 10 Cloverfield Lane (2016) 104 min
  • Directed by: Dan Trachtenberg
  • Produced by: J.J. Abrams, Lindsey Weber