Boek Review: Weaveworld/ Weefwereld (Clive Barker, 1987)

review book weaveworld clive barkerIk kende de naam Clive Barker voornamelijk van de horrorfilm Hellraiser (1987) en het karakter Pinhead. Je weet wel, die kale die gek is op acupunctuur. Ik heb die film nooit gezien omdat ik wel van horrors hou, maar voornamelijk van spookachtige, paranormale horrors en absoluut niet van gruwelijke, sadistische, martelachtige horror’s ( à la Hostel of Saw). Ik word er naar van. Naar mijn idee valt Hellraiser onder deze categorie horrors. Om dezelfde reden heb ik dan ook nooit een boek van Clive Barker gelezen, aangezien Hellraiser gebaseerd is op het gelijknamige boek van Clive Barker. Totdat ik Weaveworld las.

Dit boek is absoluut geen gruwelijke horror. Het is een prachtig verhaal over fantasie en een episch avontuur. Weaveworld is een volwassen sprookje oftewel een dark fantasy, over een vergeten volk en hun rijk dat verborgen is in een wandtapijt. Het gaat over buitengewone mensen en buitengewone liefde, maar het gaat bovenal om het belang om te koesteren wat je lief is en bijzonder is en om daarvoor te willen vechten.

Cal Mooney, wonend in Liverpool, is 26 jaar oud en heeft nog geen idee wat hij met zijn leven wil doen behalve voor zijn vader Mad Mooney zorgen. Daar komt op een dag verandering in als hij per toeval stuit op een prachtig tapijt dat hem helemaal in vervoering brengt. Het tapijt behoort aan Suzanna die het tapijt heeft geërfd van haar net overleden oma. Maar er zijn dingen die Suzanna nooit heeft geweten van haar oma. Zoals het feit dat haar oma getrouwd was met een Seerkind, een eeuwenoud mensenras dat veel magie bezat, maar zich nu heeft verscholen in dat tapijt, waar ze vredig leven. Hun leven aldaar is nu echter in gevaar, want een van de Seerkind die verbannen was naar de mensenwereld zint op wraak. Samen met Cal probeert Suzanna het bestaan van de Seerkind en hun wereld te beschermen, met gevaar voor hun eigen leven. Ze komen oog in oog te staan met de zeer gevaarlijke Immacolata die heel veel kracht bezit.

Duister sprookje

Zoals gezegd is het een dark fantasy, dat betekent dat er een grote heroïsche strijd gaande is tussen goed en kwaad. Maar de manier waarop Clive Barker die strijd beschrijft is alles behalve sprookjesachtig. Het is duister en het is niet altijd vanzelfsprekend dat het goede zal overwinnen, althans niet zonder een prijs te betalen. De wereld die hij beschrijft is magisch mooi en een wereld die je nog niet eerder hebt gezien. Samen met Cal die op een verbazingwekkende en originele manier terecht komt in dit avontuur en de weaveworld, beleef je de fantasievolle beschrijvingen van die wereld.

Religieuze thema’s

Het is wel echt een dark fantasy voor volwassenen waarin volwassen thema’s en gebeurtenissen zich voordoen. Ook komt er veel hard geweld en seks in voor en schrikt Clive Barker niet terug om heftige keuzes te maken. Ook komen er geregeld religieuze thema’s in voor. De naam Immacolata refereert aan een perverse versie van de heilige Maria. Ook een van haar zusters met de naam Magdalene, refereert duidelijk aan Maria Magdalena, maar staat hier symbool voor lust. Ook komt de tuin van Eden voor in het boek als de tuin waarin de Seerkind worden geboren. Het is dus een boek dat op meerdere lagen gelezen kan worden voor degenen die dat willen, maar voor het verhaal zelf is dat niet per se nodig.

Het is een spannend verhaal, waarin veel gebeurt en veel te zien is. Het is meesterlijk beschreven door iemand die over heel veel fantasie beschikt. Clive Barker heeft ook religie, dat het onderscheid tussen goed en kwaad zeer stellig brengt, op een mooie manier verweven met zijn eigen verhaal. Ik ben blij dat ik mijn vooroordelen opzij heb gezet, want ik heb er een favoriete schrijver bij. En heel misschien ga ik nog een keertje Hellraiser kijken of lezen voor mijn culturele horroropvoeding. Als ik durf.

Weaveworld (1987). Auteur: Clive Barker, 722 bladzijden. Oorspronkelijke taal: Engels. Nederlandse vertaling: Weefwereld.