Serie Review: Haven Seizoen 1

review series haven season 1
Haven

Er zijn series die vanaf het allereerste moment boeien en waarvan je zeker weet dat je wilt blijven kijken om te zien hoe het verder gaat. Er zijn ook series die iets langzamer op gang komen.

Waar je niet alleen als kijker in moet komen, maar zo lijkt, ook de acteurs en schrijvers. En dan zijn er series die voortkabbelen, zonder sterk begin of slot en nooit hoogtepunten bereiken. De serie Haven behoort tot de tweede categorie. Niet iedereen zal vanaf de eerste aflevering geboeid zijn, maar wanneer je deze serie een kans geeft is het zeker de moeite waard. Tenminste, als je van mysterie en het bovennatuurlijke houdt…

review series haven season 1 audrey parker
Audrey Parker

De serie gaat over Audrey Parker, een FBI agente die naar het plaatsje Haven wordt gestuurd om een ontsnapte gevangene in te rekenen. Eenmaal daar aangekomen, blijkt de gevangene onder bizarre omstandigheden om het leven te zijn gekomen. Als zij zijn verdachte dood onderzoekt, stuit ze op nog meer vreemde gebeurtenissen. Die gebeurtenissen worden veroorzaakt door verschillende inwoners van Haven en die door de bewoners van Haven The Troubles worden genoemd. Audrey schijnt een neus te hebben om dit soort zaken op te lossen. Met haar kalmte en empathie weet ze mensen met The Troubles te helpen. Wat daarbij ook erg handig is, is dat Audrey immuun blijkt voor de The Troubles, wat haar niet alleen uniek maakt, maar ook vaak de enige persoon die iemand met een Trouble kan helpen. Maar dat is niet het enige dat haar aan Haven verbindt, want na het vinden van een 27 jaar oud krantenartikel waar haar evenbeeld op lijkt te staan, vermoedt zij dat dit haar moeder kan zijn, die ze nooit heeft gekend. Dus besluit ze in Haven te blijven om dat uit te zoeken. Ze wordt bijgestaan door Nathan Wuornos, een agent en Duke Crocker, smokkelaar en vrijbuiter.

review series haven season 1 nathan audrey
Nathan and Audrey solving cases

The Troubles

De serie begint met het onderzoek van Audrey naar de mysterieuze vrouw die op de foto in dat oude krantenartikel staat. En naarmate de serie vordert wordt dit ontrafeld en blijken The Troubles meer te zijn dan ze in eerste plaats deden vermoeden. Elke aflevering heeft zijn eigen Trouble die Audrey moet oplossen en verhelpen. Ondertussen loopt de rode draad door in het verhaal. Het plot ontwikkelt zich op een goed tempo en dit komt doordat het mysterie van de aflevering en de rode draad altijd goed in evenwicht zijn.

Ook de verhouding tussen het verklaren van het verhaal en hetgeen wat een mysterie blijft is goed, zodat je steeds meer te weten kan komen zonder dat er steeds meer en meer vragen bij komen. Langzaam wordt het mysterie rondom Audrey, Haven en The Troubles ontrafeld zonder dat het tot in de puntjes wordt uitgelegd. Positief dus, want teveel verklaren is net zo dodelijk voor een serie als alles in onzekerheid laten. Het mysterie is ook het plot. Er zijn geen bijplotjes, of zijwegen waar later toch weer vanaf wordt geweken, onverklaard blijven of worden uitgelegd op een niet kloppende manier. Doordat het plot simpel wordt gehouden is het naar mijns inziens ook allemaal kloppend en dat is prettig om naar te kijken.

En gelukkig is er ook gedacht aan comic relief, gebracht door de broers en redacteuren van de Haven Herald: Dave en Vince. Verder draait de serie ten eerste om Audrey en om Nathan en Duke. Verder maken we iedere aflevering kennis met een of meerdere bewoners van Haven die een Trouble hebben.

haven s1 audrey duke
Audrey on Duke’s boat

Stephen King sfeer

Deze science fiction, mystery serie is gebaseerd op het korte verhaal van Stephen King: The Colorado Kid. Op zijn Kings speelt het verhaal zich af in Maine en hebben sommige afleveringen een typische King sfeer. Wat wel ontbreekt, en dat komt deze serie ten goede, zijn de ‘slechte mensen’ die kwaad in de zin hebben, zoals de geloofsfanaten, psychopaten, machtswellustelingen etc, die de mensen bang maken, manipuleren of opstoken. Het komt wel voor, maar heel kort en niet te nadrukkelijk. In deze serie speelt het mysterie rondom Haven en Audrey de hoofdrol.

review series haven season 1 dave vince
Dave and Vince

Ik vind het een leuke serie om naar te kijken, het is ontspanning met een vleugje spanning. Er gebeuren misschien wel wat ‘heftige’ dingen af en toe, maar worden niet als zodanig in beeld gebracht. Niet te moeilijk, niet te zwaar, af en toe grappig en redelijk verslavend. Laat je echter niet afschrikken door de special effects in het begin van de serie. Deze zijn niet al te best, maar spelen een ondersteunde rol en doen geen afbreuk aan het verhaal. Hier moet je dus even doorheen prikken. En later wordt het beter. En dan is het een hele prettige serie om te kijken die vooral gericht is op entertaiment, het is niet moeilijk of ingewikkeld en niet al te heftig, waardoor het niet enkel voor een ouder publiek geschikt is.

• Haven (2010)
  • No. of episodes: 13
  • Running time episode: 42 minutes