Serie Review: Scream Seizoen 1

review series scream season 1 emma kieran
Emma and Kieran looking for clues

Dat boeken verfilmd worden, daar kijken we niet meer van op. Dat er van boeken series worden gemaakt, zoals Hemlock Grove, Wayward Pines, Under the Dome, is een trend die al een tijdje gaande is. Maar een vrij nieuwe trend is dat er nu van films series worden gemaakt, die zowel gebaseerd zijn op het verhaal, als het vrij getrouw volgen.

Dit is echter geen geheel nieuw fenomeen, de serie Buffy the Vampire Slayer (1997-2003) en The Young Indianda Jones Chronicles (1992-1993) zijn ook gebaseerd op een film. Maar nu is dat uitgegroeid tot een rage en waarschijnlijk blijvende trend, want een serie kan meer tijd nemen voor het verhaal dan een film en daarom een echte toevoeging zijn aan de film. Series die tot deze trend behoren zijn onder andere, Fargo, From Dusk Till Dawn, Twelve Monkey’s en nu ook Scream.

Als fan van de Scream filmreeks, was ik natuurlijk erg benieuwd naar wat ze er van gemaakt hadden en vooral met Wes Craven, the master zelf als uitvoerend producent (nog vlak voor zijn dood), kan het niet fout gaan. Zoals Randy in Scream 3 vertelt dat nu de regels zijn veranderd in een derde deel en zelfs Sydney dood zou kunnen gaan, kan het haast niet anders dan dat dit helemaal geldt voor de serie: All bets are off…

review series scream season 1 audrey noah
Noah and Audrey

Emma Duval woont met haar moeder in Lakewood. Ze zit op de lokale high school en is bevriend met Brooke Maddox, het populairste meisje van school en met de populairste jongens, Will (Emma’s ex) en Jake. Haar leventje ziet er ongecompliceerd uit. Daar komt allemaal verandering in wanneer er een moord gepleegd wordt. En het lijkt erop dat de moordenaar het op de vrienden van Emma heeft voorzien, wat haar tot het middelpunt van de gebeurtenissen maakt. Hierdoor raakt ze weer bevriend met haar vroegere vriendin Audrey en Noah, de beste vriend van Audrey. Met de contacten van Brooke, de slasher kennis van Noah en de brutaliteit van Audrey probeert Emma erachter te komen wie het op haar heeft voorzien, voordat iedereen het slachtoffer wordt. Ze krijgt ook hulp van Kieran, de zoon van de sheriff die pas bij zijn vader in Lakewood is komen wonen. Ondanks alle ellende vindt Emma ook liefde bij hem. En dat heeft ze nodig, want haar leven omtrent het verleden van haar moeder en afwezige vader en gebeurtenissen in Lakewood zo’n twintig jaar geleden, die alles te maken lijken te hebben met wat er nu gebeurt, is gehuld in raadsels. Kan ze alle raadsels van het verleden oplossen? En wie kan ze eigenlijk vertrouwen?

review series scream season 1 emma noh audrey
they’re on to something

Alle ingrediënten van Scream zijn aanwezig.

• Er is een meisje, de heldin, dat geplaagd wordt door de gemaskerde killer.
  • De moeder van dat meisje heeft een geheim verleden.
  • Meer dan 20 jaar geleden zijn er een aantal moorden gepleegd door de mismaakte Brandon James (niet gerelateerd aan de filmreeks).
  • Brandon James droeg een masker om zijn misvormdheid te verbergen (meer Michael Myers dan Ghostface).
  • Iedereen is verdacht.
  • Er is een nerd die alles weet van horrorfilms.
  • Er wordt ook heel veel gerefereerd aan horrorfilms en series.
  • In de klas wordt tijdens de literatuurles veel gesproken over de moorden en horror literatuur en films en series en hoe die in elkaar steken.
  • Ook buiten de les wordt er veel uitgelegd, vrij oldskool.
  • De killer belt de hoofdpersoon, het meisje telkens op, én met een creepy stem.
  • De hoofdpersonen zijn Emma, haar moeder Maggie. Brooke haar bitchy vriendin, Audrey haar vroegere lesbische vriendin, Riley haar slimme vriendin, Noah de nerd die alles over horrors weet, Will haar (ex-)vriendje, Jake de seksistische macho, en Kierin de sexy new guy en zoon van de sheriff, en Piper de journaliste (want ook een vervanging van Gail mag zeker niet ontbreken).
review series scream season 1 emma duval
a real slahser series

Scream als een serie

Geheel in de Scream stijl wordt het genre uitgelegd aan de kijker en gebruiken de personages dit om de moordenaar te ontmaskeren. In de eerste aflevering tijdens literatuurles zegt Noah ook dat er van een slasher geen serie gemaakt kan worden, omdat er in de film een groepje jongeren aankomt op een plek waar de moorden plaatsvinden en ze een voor een het loodje leggen, waarna er een meisje overblijft dat haar vrienden na het gehele gebeuren en na het verslaan van de moordenaar of de ontsnapping ervan, afgevoerd ziet worden in een lijkzak of brancard. Het verhaal is kort maar krachtig en dat zou niet werken in een serie.

review series scream season 1 brooke
Brooke makes a gruwesome discovery in the freezer

Het leuke is dat aan het einde van de eerste aflevering Noah vervolgens zegt (en dus impliciet aan de kijkers uitlegt waarom er wel een serie gemaakt kan worden van een slasher) dat het niet belangrijk is wie de moordenaar is en waarom, maar dat iedereen belangrijk is, want iedereen heeft geheimen, vertelt leugens en iedereen is fair game until there is no-one left.

Oftewel in de serie gaat het om de personages en de betrokkenheid die je als kijker bij hen voelt. Daarin verschilt de serie voornamelijk van de films, het is meer een drama en veel minder humor. Er zijn natuurlijk ook andere verschillen, zoals de samenstelling van de groep, die ook groter is er is een nieuweling en de ouders spelen dit keer een rol en ook het feit dat de moorden gelinkt zijn aan de vroegere moorden van 20 jaar geleden.

Wat ook een groot verschil is, is dat je op IMDB kan kijken bij de cast, hoeveel afleveringen elk personage meespeelt, oftewel, wie er dood gaat en wanneer. Het is dus af te raden om op IMDB te kijken als je het spannend voor jezelf wil houden.

review series scream season 1 killer
who is the killer with a Brandon James mask?

De serie is een goede adaptatie van de film en toch heel spannend geworden. Het leuke is nu wel dat je beter de personages leert kennen. Er is meer tijd voor de moordenaar en ook zijn er meer geheimen. Maar niet alle geheimen zijn na het eerste seizoen  uitgekomen en er blijven nog een paar grote vragen over die je doen  verlangen naar het volgende seizoen, want ook al is de moordenaar ontmaskerd, waarschijnlijk zijn Emma en haar vrienden nog niet helemaal veilig.

Nieuwsgierig geworden naar de Moordenaar? Dat kan je lezen in Wie is de moordenaar in Scream seizoen 1.

Meer lezen over Scream?

Of de Scream films?