Film Review: The Taking of Deborah Logan (2014)

review film the taking of deborah logan 2014
Deborah Logan and her daughter Sarah

The Taking of Deborah Logan is een zeer sterke mockumentary film die in zijn genre er boven uit springt, met scherpe blik en een goede twist.

Alhoewel een mockumentary valt onder het sub-genre found-footage (horror)films, heb ik voor mijzelf gevoelsmatig daar wel een onderscheid tussen gemaakt. Bij found-footage horror films denk ik voornamelijk aan korzelig, groezelig beeld, een shaky camera, onscherp, amateuristisch, oftewel beeld waarvan ik al snel zeeziek word. Bij mockumentary denk ik meer aan professionele documentaire makers met een professionele camera en iemand die daar ook mee om weet te gaan en wat dus een stuk aangenamer is om naar te kijken.

making the documentary

Een tweede verschil vind ik de insteek. Bij found-footage zijn vaak voor de lol wat beelden opgenomen, zonder doel of zonder iets te willen vertellen, enkel iets willen vastleggen (een vakantie bijvoorbeeld). Bij een mockumentary zit er wel een gedachte achter, net als bij een echte documentaire. Een documentairemaker heeft iets te laten zien, een idee, een verhaal, een maatschappelijk of cultureel onderwerp etc, zonder daar zelf een eigen mening of draai aan te geven. De bedoeling is om een zo puur en waarheidsgetrouw mogelijk beeld te geven, waardoor er een verhaal wordt verteld dat iets met je doet als kijker.

En dat is precies wat deze film doet. De film is een onge-edite en ongepolijste versie van een documentaire over Alzheimer. Dat als basis voor deze horror deze ziekte wordt gebruikt is op zich al een eng genoeg idee. Niet voor niets zijn de engste onderhuidse gevoelens om je verstand te verliezen, de controle over je eigen geest, vaak dankbare thema’s voor een horror film. Tot waanzin worden gedreven, gek worden van angst, bang om je alles te hebben verbeeld, door een gebeurtenis of ziekte of iets of iemand, is denk ik wel één van de meeste eenzaamste dingen die je mee kan maken.

Luis is isntalling the camera’s

Mia wil voor haar afstudeerproject een documentaire maken over Deborah Logan die aan Alzheimer lijdt. Samen met cameraman Luis en geluidsman Gavin trekt ze naar het oude landhuis waar Deborah woont. Haar dochter Sarah ontvangt hen en ook maken ze kennis met de oude vriend en buurman van Deborah, genaamd Harris. Gedurende twee maanden blijft Mia met haar crew in het huis om de documentaire te maken. Maar al gauw vertoont Deborah wel heel vreemd gedrag, dat niets te maken heeft met haar diagnose.

Integer portret

De film begint niet als een horror film. Het begint als een integere vastlegging van wat Alzheimer met de patiënt doet en met haar omgeving. En dat levert een aantal intense maar ingetogen scènes op, die zonder sentimentaliteit toch een verdrietige emotie oproepen. Waarbij vooral wordt gefocust op de moeder-dochter band. Door deze aanvang wordt de film gelijk een stuk geloofwaardiger, indringender en interessanter.

mia is checking the footage

Steeds enger

De spanning wordt langzaam maar gelijkmatig opgevoerd en het gedrag van Deborah verandert langzaam van die van een Alzheimer patiënt naar iemand die bezeten lijkt te zijn. Buurman Harris brengt die twee gegevens mooi samen: “Hoe kun je iets bevechten als je het niet kan zien en er niets van weet.” Die tekst beslaat natuurlijk zowel de ziekte als de bezetenheid, waar Deborah beiden mee lijkt te kampen. Ik vind het altijd prettig als op zo’n manier plot en idee rond worden gemaakt, kloppend. Naarmate de film verstrijkt, hoe enger hij wordt. Onvermijdelijk zitten er een paar cliché shots en scènes in, maar dat doet niets af aan het creepy gevoel dat de sfeer opwekt en daarbij zitten er ook een aantal originele enge shots bij.

Personages

De personages zijn erg geloofwaardig, doen geen irrationele dingen, maar blijven menselijk en natuurlijk gedrag vertonen. Er zijn maar een paar acteurs en die laten geen van allen een steekje vallen. Vooral Anne Ramsey springt eruit, die de dochter speelt. Haar vertolking van een dochter die de wanhoop nabij is en alles voor haar moeder wil doen, maar op gegeven moment niet meer weet hoe. Ze vertolkt indrukwekkend hoeveel stress zij ondervindt en de druk die de ziekte van haar moeder op haar leven legt, wat ze eigenlijk opzij heeft gezet voor haar moeder. En dat komt doordat het allemaal zo natuurlijk en niet gespeeld of overdreven overkomt. En dat is ook het sterkste punt van de film. De betrokkenheid bij Deborah en haar ziekte en ook bij Sarah. Nog eens benadrukt door de betrokkenheid die Mia voelt, wanneer ze zo intensief met hen optrekt. Dan wil ik ook nog even zeggen dat de hoofrollen zijn weggelegd voor de vrouwen, én met vrouwelijke neuroloog en vrouwelijke sheriff.

Deborah is getting more confused

Horror en drama

Alhoewel de film een realistische insteek heeft, is dit wel echt een horror en geen psychologische thriller. Dat gezegd hebbende, is het einde dan ook een echt ultiem horror einde. En zal voor degenen die een psychologische thriller dachten te kijken, misschien een beetje raar zijn. Misschien is de film ook wel een psychologisch drama, want dat zit er zeker wel in verwerkt, maar dat is geheel ondersteunend en niet waar de echte uiteindelijke focus op ligt. Ik heb geen moment kunnen bespeuren waar de film een beetje inzakte. De film zit gewoon goed in elkaar. En ook al zijn sommige shots niet meer origineel, ze blijven eng en dus effectief.

and she is even kidnapping a child

Het is een creepy horror film die geen afbreuk doet aan de ziekte Alzheimer. Door het niet shaky camerawerk zit je er bovenop en kijk je over hun schouders mee. De opgehangen surveillance camera’s zorgen voor een spannend beeld. Dit samen met het goede acteerwerk zorgen ervoor dat de emoties op een juiste manier overkomen en de impact dieper is. Een zeer aangename, creepy horror, die ook nog eens iets te zeggen heeft.

• The Taking of Deborah Logan (2014) 90 min.
  • Directed by: Adam Robitel
  • Produced by: Jeff Rice, Bryan Singer