Serie Review: Utopia Seizoen 1

review series utopia season 1
utopia

In de tv-gids stond slechts een korte beschrijving met een afbeelding van deze Britse serie: Een groepje doodnormale mensen krijgt een manuscript van een graphic novel, dat onheil voorspelt, in handen en wordt zo het doelwit van een schimmige organisatie. Met minimale middelen bereikt de serie een maximaal effect.

In een review op IMDB las ik: ‘je moet geen reviews lezen van de serie, maar het gewoon kijken en je laten verrassen’. En dat is precies wat ik deed. Ik zal dan ook geen uitgebreid review geven wat al teveel zal verklappen, omdat de serie echt nog meer effect heeft als je er blind in gaat.

review series utopia season 1
who is Mr Rabbit?

Een paar mensen zijn in de ban van een bijzondere grahic novel getiteld The Utopia Experiments. Becky, Ian, Wilson Wilson en Grant die ieder een stuk in handen hebben nemen contact met elkaar op om elkaar te ontmoeten. Maar vanaf dat moment worden ze opgejaagd door een schimmige organisatie The Network onder leiding van Mr. Rabbit, die het dodelijke manuscript, want dat is het in werkelijkheid, in handen wil krijgen. Op hun vlucht worden ze geholpen door de mysterieuze Jessica, maar Arby de huurmoordenaar van The Network zit hen op de hielen. Lukt het hen om uit handen van The Network te blijven en de geheimen van het manuscript te ontcijferen?

review series utopia season 1
beautiful cinematography

Mooi, heftig, surrealistisch en controversieel

Wat ik er wel over zal zeggen is dat de serie visueel verbluffend is. Er wordt gebruik gemaakt van veel felle kleuren in scherpe contrasten, middle in frame shots en verrassende camerastandpunten waardoor het een soort graphic novel achtige stijl krijgt. De beelden komen vaak surrealistisch over en staan soms in schel contrast met het geweld dat in de serie zit. Over dit geweld is nogal wat kritiek geuit, dat het nutteloos zou zijn voor het plot en ongeschikt voor de twee kinderen die er in meespelen. Nu ben ik het niet eens met dat het nutteloos  is voor het plot, maar ik begrijp waarom sommige mensen het geweld (wat op zich wel meevalt qua hoeveelheid, echter niet qua heftigheid) tegen de borst stuit. Over het algemeen hebben weinig mensen er moeite mee dat er tientallen of honderdtallen in films worden neergeschoten of opgeblazen, want op die manier blijft het geweld anoniem en dus vrij afstandelijk. Het geweld in de serie Utopia, komt echter vrij dichtbij en het overkomt onschuldige mensen die je buurvrouw had kunnen zijn bijvoorbeeld en op de koop toe worden deze gewelddaden emotieloos door een huurmoordenaar gepleegd. Daardoor wordt dit soort geweld erg confronterend, komt het erg dichtbij en is realistisch. Daarbij is het geweld in Utopia zeer functioneel aangezien het juist laat zien hoever The Network gaat om hun doel te bereiken. Wanneer je erachter komt wat dit doel is, zal al het geweld de visuele verbeelding voorstellen van ‘het doel heiligt de middelen’ en ‘sommigen zullen moeten sterven opdat anderen zullen leven’. Het is de extreme visie van The Network die verbeeld wordt in dit extreme geweld. Het stuurt de kijker als het ware in een bepaalde richting qua opinie.

review series utopia season 1
and surreal shots

Krachtige, realistische science fiction

Daar zit ook de kracht van deze serie. Het gedrag van de hoofdpersonen en het maatschappelijke science fiction thema zijn beiden erg realistisch. In hun benarde situatie doen de hoofdpersonen geen filmachtige heldendaden, maar blijven mensen van vlees en bloed en reageren zoals wij ons dat voor kunnen stellen. Langzaam worden ze gevormd door de situatie, maar blijven menselijk denken en handelen. En dat maakt de serie zo fantastisch: een science fiction thema dat cinematografisch een soort graphic novel is met surrealistische beelden in een realistische achtergrond met realistische hoofdpersonen. Tenslotte is de themamuziek ook werkelijk een perfecte toevoeging, wat nog meer bijdraagt aan dat surrealistische sfeertje.

review series utopia season 1 jessica hyde
Jessica Hyde

Er zitten wat heftige scènes in, daar moet je wel tegen kunnen. Als je van weird houdt, echte maatschappelijke science fiction thema’s, spanning, drama en prachtige visuele beelden, dan is dit een serie die je echt niet mag missen. Helaas zijn er maar twee seizoenen, met maar 12 afleveringen in totaal. Heel weinig dus, maar kwaliteit zit ‘m dus echt niet in kwantiteit, blijkt maar weer.

• Utopia (2013)
  • No. of episodes: 6
  • Running time episode: 45-61 minutes
  • Created by: Dennis Kelly
  • Based on: An original idea by Huw Kennair-Jones, Mark Aldridge, Clare McDonald
  • Written by: Dennis Kelly, John Donnelly
  • Starring: Alexandra Roach, Nathan Stewart-Jarrett, Paul Higgins, Fiona O’Shaughnessy, Adeel Akhtar, Steven Robertson, Oliver Woollford, Neil Maskell, Paul Ready, Geraldine James, Stephen Rea, Ian McDiarmid, James Fox, Michael Smiley, Emilia Jones, Alistair Petrie
  • Composer: Christobal Tapia de Veer
  • Cinematography: Ole Bratt Birkeland, Lol Crawley
  • Production company: Kudos Film and Television