Film Review: Silent Hill (2006)

review film silent hill 2006
walking into Silent Hill

De film Silent Hill is gebaseerd op de gelijknamige game die in 1999 uitkwam. En heeft diezelfde enge unheimische sfeer, met vreemde creepy wezens.

De game werd ontwikkeld door Konami en Team Silent en werd uitgebracht op de PlayStation. Het is een survival horror game waarbij je in de huid kruipt van Harry Mason die opzoek gaat naar zijn verloren dochter in het stadje Silent Hill. Het dorp is gehuld in dichte mist en tevens wordt hij bedreigd door allerlei monsters. Zijn enige wapen is een zaklamp die slechts een klein licht werpt. Hij heeft een kaart en moet ondertussen veel raadsels oplossen. Er zijn wel wapens te vinden maar met beperkte munitie. Die elementen maken het tot een zeer enge game waarbij je eigenlijk half hulpeloos door een creepy stadje rondwaart. Die sfeer hebben ze in de film, samen met een aantal elementen zoals de zaklamp, een kaart en de zoektocht naar de verloren dochter nagebootst.

review film silent hill 2006 rose
Rose is looking for her daughter Sharon

Rose en Chris hebben negen jaar geleden een dochtertje geadopteerd genaamd Sharon. Maar nu heeft Sharon last van nachtmerries en ze slaapwandelt, terwijl ze telkens ‘Silent Hill’ zegt, dat de naam van een stadje blijkt te zijn. Tegen de wil in van Chris neemt Rose Sharon mee naar Silent Hill in de hoop om daar erachter te komen wat Sharon mankeert. Onderweg worden ze aangehouden door een motoragente, maar Rose vlucht, met de motoragente op haar hielen. Ze bereikt Silent Hill maar in haar vlucht krijgen ze een ongeluk en raakt Rose buiten westen. Wanneer Rose ontwaakt is Sharon verdwenen en gaat ze op zoek in Silent Hill naar Sharon. Het stadje blijkt uitgestorven, maar al snel ontdekt Rose vreemde wezens in het stadje en wanneer het luchtalarm afgaat, ondergaat het stadje een mysterieuze verandering en bevindt ze zich in een duistere nachtmerrie. Maar ze krijgt hulp van de motoragente Cybil en een geheimzinnige vrouw Dahlia. Ondertussen reist Chris hen achterna en ontdekt dat het stadje 30 jaar geleden is verlaten door een vuuruitbarsting in de mijnen en dat het er ondergronds nog altijd smeult. En al snel blijkt voor ons dat Rose zich in een andere dimensie bevindt, de nachtmerrie dimensie waar ook vele anderen al jaren in zijn opgesloten en dat dit feit alles te maken heeft met Sharon en het meisje Alessa.

review film silent hill 2006 cybil
Rose gets help from motorcop Cybil

Sfeer en art direction

Waar het in deze film vooral om gaat is de sfeer. De sfeer is duister en creepy en heeft echt een nachtmerrie vibe gecreëerd. De as die tijdens de ‘normale staat’ van het stadje als sneeuw naar beneden dwarrelt geeft een extra unheimisch gevoel. Maar wanneer het stadje in de nachtmerrie modus verandert, bladdert alles als verbrand as van de muren en plafonds en komen de duistere wezens tevoorschijn, waaronder Pyramid Head. Pyramid Head is een iconisch figuur in de Silent Hill games, maar kwam pas voor het eerst in beeld in de tweede game. Pyramid Head staat symbool voor de wens om gestraft te worden vanwege een schuldgevoel over iets. Een symbool dat wel met recht gebruikt kan worden in deze film, al waren het misschien de verkeerde momenten waardoor die symboliek verloren gaat. Dan nog is de vormgeving van zowel Pyramid Head als de Nurses en andere duistere wezens, zoals de askinderen, wel erg mooi gedaan. En dragen zeer zeker bij aan de vibe van Silent Hill.

review film silent hill 2006
pyramid head

Er is tevens goed gebruik gemaakt van de soundeffects. Het contrast van de stilte tijdens de assneeuw, een zelfde soort stilte en rust wanneer het sneeuwt, tussen de nare metaalachtige geluiden van de nachtmerrie wereld. De muziek is ook van Akira Yamaoka die tevens de muziek van de game verzorgde. Wat bijdraagt aan de sfeer die de game ook uitstraalde.

review film silent hill 2006
creepy nurses

Dark fairytale

Het verhaal echter is een heel ander ding. Het is een duister sprookje dat het verhaal vertelt van een klein meisje, Alessa, dat onrecht is aangedaan door een cult groep. Hierdoor heeft de cult het kwaad dat ze dachten te vernietigen, juist opgeroepen en zo een vloek over zich afgeroepen. En het kwaad in de vorm van het meisje neemt enkel genoegen met wraak voor het onrecht dat is aangedaan. Om die wraak te bewerkstelligen heeft het kwaad al het goede dat over was van het meisje Alessa laten herboren in een baby die vervolgens geadopteerd is door Rose en Chris. Sharon wordt echter teruggeroepen naar Silent Hill, misschien mede door haar herinneringen en mede doordat de kwade Alessa haar nodig heeft om die wraak te nemen.

review film silent hill 2006 alessa
Alessa

De manier waarop het verhaal verteld wordt is een duister sprookje dat verandert in een nachtmerrie versie daarvan. Elementen van al het kwaad en wraak in de nachtmerrie achtige omgeving zijn vooral bedoeld als sfeerzetters. Het echte verhaal wordt pas verteld door de kwade Alessa aan Rose wanneer Rose op een queste gaat om de demon te zoeken die dit allemaal veroorzaakt heeft. Maar de echte demons, zijn de cult leden zelf. Aldus is de mens degene die het kwaad veroorzaakt en vorm geeft. Een verhaal dus dat de vorm heeft van een sprookje. Maar dan wel een erg gruwelijk sprookje. Want er zitten best nare en gruwelijke scènes in. Dit samen met de hele sfeer maken van de film een echte horror. Jumpscares ontbreken, maar de nare enge sfeer van de film is veel enger.

• Silent Hill (2006) 125 min
  • Directed by: Christophe Gans
  • Produced by: Samuel Hadida, Don Carmody