Serie Review: American Horror Story Seizoen 6 Roanoke

review series american horror story season 6 roanoke
a new home

American Horror Story heeft voor ieder wat wils. Het fijne dan ook aan deze serie is dat je niet per se elk seizoen hoeft te kijken en al helemaal niet op volgorde, al worden er vanaf dit seizoen wel wat crossovers met personages uit eerdere seizoenen gemaakt.

Persoonlijk vond ik AHS Murder House, Asylum en Coven erg goed. Ik vond de cinematografie prachtig, de originele insteek van de verhalen en Coven bevatte zelfs wat humor. Ook was het acteerwerk van met name Jessica Lange fenomenaal. Seizoen 4 Freak Show en 5 Hotel waren echter niet my cup of tea. Te gewelddadig, te extreem, zelfs al was het grotendeels bovennatuurlijk. Ik heb er enkele afleveringen van gezien, maar de overige afleveringen overgeslagen, alhoewel ik het eerste deel van Freak Show nog wel goed vond. Dus was het voor mij wachten op wat seizoen 6 Roanoke me zou brengen.

Shelby and Matt

Shelby en Matt verhuizen van het drukke LA naar het rustige platteland. Maar wat ze echter niet weten is dat ze een huis gekocht hebben dat op het land staat waar de vroegere kolonie van Roanoke naartoe is getrokken en dat die kolonie zich bezighield met duivelse praktijken en dat tijdens de bloedmaan nog steeds doen. Leidster van deze groep is Thomasin, ook wel The Butcher genoemd. Door de jaren heen schijnt zij al vele bewoners van het huis en andere toevallige passanten afgeslacht te hebben om te offeren aan hun land. En nu zijn Shelby en Matt aan de beurt. Tot overmaat van ramp komt Lee, de zus van Matt, die in scheiding ligt, langs met haar dochtertje Flora dat al gauw zoek raakt. Maar alle geesten van Roanoke zijn niet het enige waar ze bang voor moeten zijn, want ook de hillbillies op het naburige stuk land, bestaande uit inteelt, wiettelers en kannibalen hebben het op hen voorzien.

the house is beautiful but haunted

Het mysterie van Roanoke

Het verhaal speelt zich dus af in Roanoke. Een ware legende in Amerika. Roanoke was inderdaad een kolonie die plotseling geheel is verdwenen zonder ook maar een spoor achter te laten. Het enige dat ze vonden was het woord Croatoan gekrast in boomstammen. Dit verhaal is natuurlijk al meerdere keren gebruikt, zoals in Supernatural, die hun eigen draai gaven aan de term Croatoan. En ook in Sleepy Hollow komt Roanoke voor.

Dit keer is het de beurt aan AHS. En dat doen ze wel op geheel eigen wijze. Het eerste deel van het seizoen, genaamd My Roanoke Nightmare en bestaande uit de eerste 5 afleveringen, gaat enkel om de reconstructie gefilmd door een crew die de gebeurtenissen van de echte spelers, Shelby, Matt, Lee en Flora reconstrueren op een dramatische wijze. Je ziet afwisselend het verhaal verbeeld worden als een film door de acteurs en vervolgens de echte Shelby, Matt, en Lee die voor de camera hun verhaal doen en commentaar geven.

Dit deel is het spannendste deel van het seizoen. De gebeurtenissen zijn eng en creepy en ook vrij gruwelijk, maar toch op de een of andere manier, weet je heel goed tijdens het kijken dat het een “reconstructie” is en daardoor is het minder heftig omdat het “niet echt” is. Er wordt een zekere afstand geschapen tussen de kijkers en de echte Shelby, Matt en Lee. Tevens is deze manier van het verhaal vertellen wel een aparte vorm en maakt het interessant.

all back toghether again

Return to Roanoke

Dan begint in de zesde aflevering het tweede deel. Het eerste deel (de reconstructie) blijkt een succes te zijn geweest. En de makers denken aan een vervolg, Return to Roanoke: Three Days in Hell. Maar omdat het echte verhaal al verteld is besluiten ze om zowel de echte Shelby, Matt en Lee als hun vertolkers tijdens de bloedmaan drie dagen in het huis op te sluiten. Het hele huis wordt behangen met camera’s en iedereen krijgt een telefoon waarmee ze slechts kunnen filmen. De productie heeft er ook aan gedacht om spookverschijnselen te automatiseren voor extra dramatisch schrikeffect. In de tussentijd is er veel gebeurd. Shelby is vreemdgegaan met de vertolker van Matt, genaamd Dominic en haar relatie met Matt is over. Dat is de enige reden waarom Shelby meedoet, ze wil Matt terug. Matt is echter met een geheel andere reden teruggekomen en Lee heeft ook haar eigen redenen. De actrice die The Butcher speelde mocht echter niet meedoen, want zij leefde zich zo in en zag haar rol als de rol van de eeuw dat ze een beetje doordraaide en zelf met een hakmes in de rondte ging slaan. Dat was wel erg komisch gevonden en een uitstekende rol van Kathy Bates. Die hele opzet klinkt interessant en de eerst afleveringen wordt het spannend door de spanningen in het huis en tenslotte de ontdekking van de acteurs dat alles echt is gebeurd, wat ze tot op dat moment altijd als een soort hoax hadden gezien. Weer gebeuren er gruwelijke dingen, maar door de vele personages in huis, is er ook ruimte voor comic relief.

people starting to get killes

Het seizoen van de camera’s

Alle gebeurtenissen worden dus gevolgd door middel van hidden camera’s, de camera’s van de personages en wordt gepresenteerd als found footage. Hierdoor is niet alles echt scherp, maar geeft wel de paniek weer in beeld en actie. En alhoewel dus veel gebeurtenissen zich herhalen van de geesten in en rond het huis, zorgen de personages zelf voor de afwisseling evenals de manier waarop het is gefilmd.

So far so good, tot aflevering negen, want dan neemt de serie weer een andere wending. Nu volgen we plotseling drie nieuwe personages, gewapend met camera’s die de serie willen onderzoeken voor hun youtube kanaal en alles wat ze zien live streamen. Toevallig doen ze dit ook tijdens de bloedmaan terwijl de nog levende personages van het huis proberen te vluchten. Waarschijnlijk is dit gedaan om een andere kijk weer te geven, een nieuw interessant perspectief. Maar aangezien je helemaal niets weet van deze drie nieuwe karakters komt het een beetje uit de lucht vallen en lijkt het tevens een excuus voor drie nieuwe gruwelijke moorden. En overigens snapte ik de scène op het politiebureau niet helemaal, die kon ik niet goed plaatsen in de tijd, aangezien we hen volgen van het begin in het bos tot hun eindpunt bij het huis. Ik snapte niet helemaal wanneer ze dan naar het politiebureau waren gegaan. Maar dat terzijde.

the butcher

Chaotisch einde

De aflevering waarin er een fandag is georganiseerd voor My Roanoka Nightmare waar niet alleen de acteurs maar ook de echte Shelby, Matt en Lee hun opwachting maken, sloeg wat mij betreft een beetje de plank mis. Een beetje ongeloofwaardig als je talloze mensen afgeslacht hebt zien worden, zelf gemarteld bent en ternauwernood aan de dood bent ontsnapt en een trauma voor het leven hebt gekregen, dat je daar een beetje populair loopt te doen en al zwaaiend op een podium gaat zitten voor een stelletje mensen die hebben genoten van jouw hel. Heel vreemd en ongeloofwaardig. Ten tweede loopt het vervolgens helemaal uit de hand door de focus op Lee te leggen en haar rechtszaak en dat door middel van allerlei verschillende media, en een tv interview met Lana Winters (AHS: Asylum) en allerlei verwarrende gebeurtenissen. En dan ook nog eens weer Spirit Chasers die de paranomale activiteiten gaan onderzoeken in het huis tijden de bloedmaan en dan de acteur die het medium in My Roanoke Nightmare vertolkte mee te nemen als “medium”. Het werd me allemaal een beetje te gortig. Lana Winters wordt nog even geïnterviewd evenals de acteur die een oud-eigenaar van het huis speelde. En dan komt de overgebleven hillbilly nog even heibel schoppen en is Flora helemaal in d’r eentje terug gegaan naar het huis. Het had eigenlijk niet echt chaotischer kunnen worden. Ik heb geen idee wat hier de bedoeling van was, maar het was in ieder geval geen waardig einde van een AHS seizoen. Zelfs het sentimentele mooie einde, waar ik niet op tegen ben gewoonlijk, vond ik totaal niet passen in dit hele verhaal. De laatste afleveringen leken erg op geprop van acteurs en verhaallijntjes en het leek maar niet af te willen komen, een einde waar je een einde aan wilt breien enzovoorts.

not all of the ghosts are evil

Teveel van het goede?

Maar dat was niet de enige chaos in dit seizoen. De verschillende manieren van filmen, was misschien ook een tikkeltje too much. Een gedramatiseerde reconstructie, een mockumentary, found footage van bewegende beelden en opgehangen camera’s, live streaming door youtubers en filmen door de productie achter de schermen en camerabeelden van paranormaal onderzoekers en zelfs de hillbillies wilden alles vastleggen op camera.

Het kan natuurlijk een aanklacht zijn op dat alles maar vastgelegd moet worden. Ook al zijn de beelden ongepast en schokkend. En dat het tegenwoordig hele normaal is dat iedereen vergroeid is met zijn camera en telefoon. Dat kan, maar om alle mogelijke manieren aan te duiden en daarvoor allerlei onbelangrijke personages die eigenlijk niets toevoegen aan het verhaal te laten opdraven, lijkt mij een beetje overbodig. Het is een keuze die de geloofwaardigheid wat doet verminderen.

Ook de rol van Sarah Paulson die drie verschillende rollen speelt in dit seizoen was daardoor een beetje ongeloofwaardig evenals haar nep Engelse accent dat af en toe verdween wanneer ze paniek moest spelen. Maar sowieso waren haar personage, de actrice en die van Evan Peters, de acteur een beetje over de top en daardoor iets te ongeloofwaardig, te nep.

Sowieso schuurde de humor tegen het randje te cliché en over de top. En dan nog even dit: waarom de Taiwaneze familie Chen over de muren en plafond kruipen op een Ring en Juon achtige manier was mij een raadsel. Of doen alle Aziatische geesten dat?

the sacry pigman

Dit seizoen was een seizoen waar in feite weinig gebeurde, maar wel met een hele hoop personages, de acteurs, de “echte” personen, allerlei bijfiguren en achter de schermen figuren. Dat maakte het qua personages erg chaotisch en waren sommige personages, zoals Edward Mott, die ik persoonlijk heel erg leuk vond, veel te weinig in beeld. Of een interessant personage als Dr Elias Cunningham. En ik kan me voorstellen dat andere kijkers bij andere personages dit ook zullen vinden. Wat mij betreft hadden de eerste 5 afleveringen best de eerste acht afleveringen mogen zijn en de laatste twee hoe alles en iedereen bij elkaar komt, zonder uiteindelijk de focus op Flora te leggen. De zin: ‘ It was all about Flora all along’, kwam wat mij betreft ook een beetje uit de lucht vallen, want ook al was dat telkens aangestipt, de focus lag ergens anders. Voor mij is de magie waar AHS mee begon, met een bijzondere cinematografie en surrealistische manier van vertellen een beetje verloren gegaan en lijkt AHS meer de richting van het rauwe en realistische op te gaan.

Meer lezen over American Horry Story? Klik dan op onderstaande links:

• American Horror Story: Roanoke (2016)
  • Season: 6