Boek Review: The Ritual (Adam Nevill, 2011)

book review the ritual adam nevillEr zijn niet veel horror verhalen geschreven die echt eng zijn en die ook nergens plat worden. De Gothic Horror Stories zijn creepy, unheimisch en richten zich op het psychologische verval van de hoofdpersoon. Dat is boeiend, maar echt eng is het (nu) niet (meer). Nu zijn er ook moderne horror verhalen die voornamelijk de lezer angst willen bezorgen door gruwelijkheden, ranzigheid of zelfs willen shockeren. Iets wat ik niet aantrekkelijk vind en soms zelfs ronduit te walgelijk voor woorden. Schrijvers zoals Dean Koontz, Stephen King en Clive Barker schrijven wel moderne horror met smaak en die ingaan op de karakters of een thema en niet plat zijn. Nu heb ik daar een schrijver bij gevonden; Adam Nevill.

Vier vrienden, Luke, Hutch, Phill en Dom besluiten na 15 geen intensief contact met elkaar te hebben gehad, een reünie te houden. Ze besluiten te hiken door een gebied in Zweden. Al gauw komen ze erachter dat ze niet veel meer met elkaar gemeen hebben. Luke (de eigenlijke hoofdpersoon van het verhaal en het merendeel is vanuit zijn perspectief geschreven) is nog steeds een vrijbuiter. Dom en Phill zijn beiden getrouwd en hebben kinderen, een belangrijke baan en geld en zijn te dik en te onvoorbereid voor deze tocht. Hutch zit ergens tussen Luke en Phill en Dom in. Hij is net getrouwd en heeft deze tocht georganiseerd en heeft de leiding. Niet alleen ontstaan er problemen onderling, maar Dom en Phill zijn nauwelijks meer in staat na een tijdje, om de tocht af te maken. En Hutch besluit een shortcut door het bos te nemen. Maar het bos is een eeuwenoud bos, zonder paden maar met dicht opeen staande bomen en ze verdwalen al snel. Er soms lijkt het erop alsof het bos hen steeds de verkeerde kant opstuurt… Dan blijkt dat ze niet alleen verdwaald zijn en steeds dieper het bos intrekken, in plaats van er uit, maar ook dat ze niet alleen zijn. Want het eeuwenoude bos is bewoond door een eeuwenoud iets. Iets dat op hen jaagt. En zo wordt de hike een overlevingstocht en wordt het uiterste van hen gevergd om een uitweg te zoeken om er levend uit te komen.

Enge, spannende survivaltocht

Toen ik dit boek bestelde, had ik enige twijfel. Dit boek zou zo maar richting ranzigheid en schokeffecten kunnen gaan. Maar gelukkig was dat niet het geval, alhoewel er wel een paar pittige scènes in zitten. Het verhaal is niet alleen goed geschreven, je wordt er helemaal in meegetrokken, maar diept de karakters rondom één thema, ‘ontsnappen uit de harde maatschappij’, precies voldoende uit. En daar sluiten de gebeurtenissen ook goed op aan. Zo wordt het dus niet slechts een horror, maar ook een goed kloppend verhaal. En… het is eng.

Nevill weet de balans tussen gruwelijke beschrijvingen en het onderhuidse en de angst van het personage, door het gehele boek goed in stand te houden. Beschrijvingen over gebeurtenissen worden afgewisseld met een algemene verontrustende beschrijving vanuit het schrijvers perspectief, waardoor er even afstand wordt genomen van de personages, maar wel de spanningsboog verder aangetrokken wordt. En die spanningsboog laat Nevill nergens los. Rustpunten voor zowel de personages als de lezers zijn kort, krachtig en lopen altijd uit op een ernstige situatie.

Nevill maakt niet alleen gebruik van enge monsters, schaduwen, maar ook enge dromen en gedachten zodat je als lezer op meerdere dimensies de ernst van de situatie en de angst van de personages kan meebeleven en het geen ééndimensionaal verhaal wordt. En alhoewel het boek over een stel mannen gaat, is het taalgebruik niet kort en hard maar bevat meerdere mooie beschrijvingen en goede uitdiepingen van de personages en hun onderlinge relaties zonder dat het te dramatisch of sentimenteel wordt. De dosis horror en drama/gevoel is precies goed op elkaar afgestemd. Want om iets eng te vinden, moet je wel mee kunnen leven met de personages en sympathie voor hen kunnen voelen.

Het boek bestaat uit twee delen. Eén gedeelte is de hike in het bos en een gedeelte dat verder ingaat op de ontsnapping uit de maatschappij en daarbij de buitengeslotenheid van sommigen daarbij betrekt. Ik wil niet teveel verklappen, maar door de twee delen heeft Nevill twee soorten van horror op de lezer overgebracht. En het één is nog enger dan het andere. Welke dat is mag je voor jezelf uitmaken.

Zoals gezegd is het een mega spannend en eng verhaal. Het is een bovennatuurlijke horror, die niet alleen van bovennatuurlijke elementen gebruik maakt, maar ook van slasher elementen, die weliswaar gruwelijk zijn, maar niet té ver gaan. Toch is dit boek niet bedoeld voor tere zieltjes of mensen met een zwakke maag. Maar juist door de thema’s, zoals vriendschap en de hardheid van de maatschappij die door het boek heen en in de horror gedeelten zelf zijn geweven, maken dat dit boek meer is dan een horror alleen. En juist daarom misschien wel des te enger?

Dit is het eerste boek dat ik van Nevill heb gelezen en het blijft hier zeker niet bij. Nu nog kiezen welk boek ik nu van hem ga lezen.

Wil je het review lezen van de film of een editorial waarin ik het boek met de film vergelijk? Klik dan op onderstaande links:

The Ritual (2011). Auteur: Adam Nevill, 418 bladzijden. Oorspronkelijke taal: Engels. Nederlandse vertaling: niet beschikbaar