Serie Review: Doctor Who Seizoen 10

review series doctor who season 10
doctor who

Het tiende seizoen van Doctor Who is al weer aangebroken en het derde seizoen van Peter Capaldi als de Doctor. Het zal tevens zijn laatste seizoen als de Doctor zijn.

De Doctor zelf heeft in het negende seizoen afscheid moeten nemen van Clara, of beter gezegd, zij heeft afscheid van hem moeten nemen aangezien zijn geheugen omtrent haar is gewist. Dus dat betekent een nieuwe companion voor de Doctor. Dit keer neemt Pearl Mackie die rol voor haar rekening als de stoere en gevoelige, maar leergierige Bill. Samen staan ze op het punt om vele nieuwe avonturen te beleven, maar niet zonder gevaar.

review sereis doctor who season 10
Bill is the new companion of The Doctor (ep2)

We vinden de Doctor terug als professor op een universiteit samen met Nardole. De reden dat hij zich aldaar gevestigd heeft, is dat er in de kelder van de universiteit een grote kluis zit verstopt, waarvan de Doctor heeft beloofd om de inhoud ervan te bewaken. Maar tijdens zijn verblijf ontmoet hij Bill Potts, een kantinejuffrouw op de universiteit, die eigenlijk zelf graag zou willen studeren. Na enig aandringen van haar kant neemt hij haar aan als zijn persoonlijke pupil en het duurt natuurlijk niet lang voordat Bill ongewild in een avontuur belandt en verlangt naar meer waarop de Doctor, tegen de zin in van Nardole, haar meeneemt op zijn reizen. Want zelf mist hij het avontuur ook. Zo maakt Bill kennis met allerlei aliens, gaat ze terug naar Vitoriaans Londen, bezoeken ze verre planeten en ruimtestations en ruimteschepen en probeert ze ondertussen ook nog een normaal leven te leiden door samen met andere studenten een groot huis te huren en te daten. Maar onderweg komen ze zowel kleine als grote gevaren tegen. Die niet altijd goed af dreigen te lopen.

review series doctor who season 10
in London in 1814 (ep3)

Nieuwe companion Bill Potts

In dit seizoen drukt het karakter van Bill een grote stempel op hun belevenissen en de afloop daarvan. Bill is lief, vriendelijk, stoer, daadkrachtig, leergierig en nieuwsgierig en heeft een hart van goud en zit vol empathie. En ze is een beetje nerdy doordat ze veel kennis uit films haalt, voornamelijk horrors en science fiction en refereert daar ook geregeld naar. Ook vraagt ze zich af waarom de TARDIS op een police box lijkt, dat impliceert namelijk dat de Doctor orde wil houden en conflict oplossend is en rechtvaardig probeert te zijn. Doordat zij de Doctor leert kennen als een oudere man ziet zij in hem een vaderfiguur die ze nooit heeft gehad en een leraar. Daarbij zal ze nooit op hem kunnen vallen zoals bijvoorbeeld Clara dat deed, aangezien Bill op meisjes valt. En dat is precies wat hun relatie inhoudt en waarop hun avonturen zijn gebaseerd.

doctor who s10 (3)
The Doctor is hiding something from Bill (ep6)

Het begint al bij de manier waarop hun relatie zich langzaam ontwikkelt. Al gauw krijgt de Doctor warme gevoelens voor haar die het meeste weg hebben van een vader ten opzichte van zijn dochter. Bill is opgevoed door een pleegouder en haar moeder stierf toen ze jong was. Ze heeft het er erg moeilijk mee dat ze haar moeder nooit heeft gekend en zelfs geen leuke foto’s van haar heeft. Met die wetenschap reist de Doctor terug naar het verleden om foto’s te maken van haar moeder, wat een erg liefdevol gebaar is. Ook wanneer hun eerste avontuur samen achter de rug is, is de Doctor eigenlijk van plan om haar geheugen te wissen en het bij deze ene keer te laten, maar als zij daarop vraagt hoe hij dat zou vinden als zijn geheugen wordt gewist klinkt op de achtergrond het themaliedje van Clara en ziet hij ervan af. Dit is het begin van een nieuw soort relatie van de Doctor met zijn companion en nieuwe avonturen.

Het karakter van Bill speelt een belangrijke rol in die avonturen, dat vooral duidelijk wordt in de vervolgafleveringen waarin de aarde wordt overgenomen door een buitenaards ras die op mummy’s lijken.

doctor who s10 (4)
adventures in space (ep5)

Nog een companion: Nardole

Bill is echter niet de enige companion, want ook Nardole gaat mee op avontuur. Hij heeft eigenlijk de taak, opgedragen door de Doctor zelf, om hem in de buurt van de kluis te houden, maar de Doctor heeft altijd het excuus van tijdreizen; zo is het alsof hij nooit weg is geweest. Nardole is geen mens, waardoor hij anders reageert op dingen dan Bill en hun avonturen constant voorziet van grappige en droge commentaren. Maar hij speelt ook vaak een belangrijke rol in het oplossen van problemen en is daarom meer dan slechts een companion.

Missy

Wat ook een belangrijke rol speelt is de kluis, of liever gezegd wat daarin verborgen zit. Langzaamaan komen we erachter dat het niemand minder is dan Missy. Voor haar is ook een vrij grote rol weggelegd. Wat haar tijdens de laatste afleveringen bijna tot een derde companion maakt.

review series doctor who season 10
Nardole and Missy kind of companions

Maatschappelijke thema’s

Dit seizoen is meer dan ooit bezaait met thema’s en lessen, geheel in stijl met het karakter van Bill. Seksisme, kapitalisme, overheersing, kolonisatie, oorlog, racisme, het zijn allemaal onderwerpen die ter sprake komen en veel explicieter dan ooit. De Doctor merkt op dat de waarde van een soort wordt gekenmerkt door de waarde die je toekent aan het leven in plaats van de waarde van geld. Ook wordt er impliciet genoemd dat de mens niet in staat is om te leren van zijn fouten. Dat maakt de afleveringen niet per se beter of slechter, maar wel anders, aangezien het niet meer ongedwongen spannende avonturen zijn. Het lijkt er dan ook op dat na een aantal seizoenen die meer voor de wat ouderen onder ons bedoeld waren, er nu weer iets meer gericht wordt op de kinderen en leerzaam moeten zijn. Dat wil niet zeggen dat de afleveringen minder eng of spannend zijn, want dat zijn ze zeker, alleen de ideeën zijn iets simpeler met een duidelijke boodschap. Toch ontsnap je er niet aan dat het mensbeeld iets negatiever is in dit seizoen.

review series doctor who season 10
The Doctor is a teacher this season

De afleveringen

Een aflevering die er voor mij uitsprong was de aflevering waarin Bill met een aantal studenten een haunted house betrekt. Die is zowel spannend als gevoelig, een zeer beproefde combi van Doctor Who. Maar ook de drie afleveringen waarin de aarde door een soort alien mummy’s wordt bedreigd is een hele spannende reeks, die een beetje begint als de Da Vinci Code en je even op het verkeerde been zet. De aflevering waarin ze terug gaan in de Romeinse tijd waarin een legioen in Engeland is verdwenen is heel mooi gefilmd en springt er qua cinematografie boven uit. Teslotte het idee van het ruimtschip dat vlak bij een zwart gat is en daardoor een ander verloop van tijd kent vlak bij het zwarte gat dan het gedeelte van het schip dat er ver vanaf ligt, is erg interessant en bevat ook een erg spannende climax.

De verhaallijnen met Missy en haar relatie met de Doctor vond ik erg goed gedaan en dat brengt het stuk volwassenheid toch weer terug. Missy is een bijzonder figuur, die worstelt met de ideeën goed en kwaad wat zowel grappige als heftige scènes oplevert. Die verhaallijn is door het hele seizoen in kleine stukjes door de afleveringen heen verweven en neemt een hoogtepunt in de laatste afleveringen.

Die laatste afleveringen echter vond ik wel soms een beetje te gemakzuchtig in elkaar gezet. Een groot probleem en cliffhanger werd erg makkelijk en te simpel opgelost, zonder dat daar veel strijd of moeite aan te pas kwam en dat deed afbreuk aan zowel het verhaal als aan de Doctor zelf.

review series doctor who season 10
is The Doctor regenerating?

Afscheid van Peter Capaldi en Steven Moffat

Sowieso vond ik dat er de laatste seizoenen niet heel erg sterke verhaallijnen tussen zaten. Het lijkt wel alsof de koek een beetje op is bij hoofdschrijver Steven Moffat, maar hij doet het ook alweer 5 seizoenen. Ook de manier waarop Peter Capaldi als Doctor is neergezet is heel anders dan bijvoorbeeld David Tennant en zeker in vergelijking met Matt Smith. De twee laatst genoemden brachten humor en een soort maniakale gedrevenheid om mensen te redden, in het personage van de Doctor, terwijl deze Doctor een vrij duistere kant van zichzelf  heeft laten zien. De meest alienachtige Doctor tot nu toe, grumpy, erg bot, beetje cynisch en met een heel andere kijk op de mensen dan zijn voorgangers, waaraan het hem soms aan empathie ontbreekt en meer geinsteresserd is in kennis vergaren, problemen oplossen en het opzoeken van gevaar en avontuur als een echte adrenalinejunk. Maar ook het script voor deze Doctor speelde minder goed mee om hem een epische verhaallijn te geven. Met voornamelijk Clara aan zijn zijde, halen zij beiden hun slechtste eigenschappen hij elkaar naar boven, het in stand houden van hun relatie, door middel van liegen, heftige avonturen opzoeken en hun egoïsme en arrogantie die hen in gevaar brengt. De nadruk van de twaalfde Doctor lag bij het thema leven en dood en de regels daaromtrent verbuigen en breken, iets wat deze Doctor meerdere malen heeft gedaan, met het redden van Clara als grote climax. De gevolgen van tijdrimpels en vloedgolven daabij negerend.

Tevens trok Clara als personage en Jenna Coleman als actrice veel aandacht naar zich toe. Met een sterk karakter en een mooi uiterlijk en verhaallijnen waarbij de Doctor soms een bijrol speelde, was dit een bijzonder koppel in de Doctor Who geschiedenis in deze nieuwe serie. Zowel de tiende als elfde Doctor waren zeer betrokken bij vooral Rose en Amy en Donna, maar ook bij hun levens en familie en maakte daar onderdeel vanuit en hun verhaallijnen vormde een symbiose. De Doctor was zogegzegd meer geaard. Terwijl de twaalfde Doctor en Clara slechts samen zijn en enkel oog hebben voor elkaar. Alhoewel de Doctor zelf de ruimte kreeg om zich te manifesteren, viel dat soms weg in de aanwezigheid van Clara, die in haar arrogantie kon domineren, want zij was natuurlijk alles behalve een gewone sidekick. Toch liet deze twaalfde Doctor een kant van zichzelf zien die we niet gewend waren en daardoor erg interessant was. Vooral in het negende seizoen kreeg de Doctor de kans om zich prominent te manifesteren, wat een geweldig episch seizoen opleverde, met de meeste complexe Doctor van de nieuwe serie, dat vrijwel alleen om hem draaide in relatie tot Clara.

Door de komst van Bill werd de relatie tussen de Doctor en zijn companion weer zoals vanouds, maar door de losse verhalen, met enkel de rode draad van Missy die niet helemaal ten volle is benut, kwam dat niet tot een epische conclusie. Want juist haar karakter was het meest interessant in dit hele seizoen, maar doordat die opbouw erg lang duurde en slechts een hoogte nam op het einde, kon het karakter van Missy niet volledige catharsis krijgen en was haar daad zelfs onzichtbaar voor de Doctor, terwijl het eigenlijk om het herstel van hun relatie ging en het geloof van de Doctor in Missy, wat hem nu onbekend is gebleven.

review series doctor who season 10
Bill and Nardole getting along

Cliffhangers

Die laatste aflevering bestaat uit een aantal cliffhangers. Peter Capaldi heeft aangekondigd dat dit zijn laatste seizoen zal worden als de Doctor en wanneer hij dreigt te regenereren is het dan ook de vraag; Wie zal de nieuwe Doctor worden?

Ook Bill staat voor een kruispunt in haar leven. Kiest ze ervoor om weer mens te worden of blijft ze bij Heather?

En Nardole is achtergebleven in het ruimteschip. Hoe loopt het voor hem en de mensen daar af, want dat gevaar waarin zij verkeerden is nog lang niet afgewend?

En dan rijst de vraag of Missy wel echt dood is. Ik hoop persoonlijk van niet, want haar personage bracht niet alleen leven in de brouwerij maar laat ook een andere ambigue kant zien van wat het inhoudt om een Time Lord te zijn.

Ook werden er heel veel hints gegeven dat de volgende Doctor zomaar eens een vrouw zou kunnen zijn, doordat er wordt gehint dat de Doctor ooit eens een vrouw was. Dat zal een verrassende wending zijn…

review series doctor who season 10
who is this old school cyberman? (ep12)

Ik vond dit seizoen weer erg vermakelijk, maar ik kan niet ontkennen dat ik verwachtingsvol keek naar elke aflevering, waarna ik toch telkens een klein gevoel van teleurstelling moest onderdrukken. Dit seizoen bracht net niet wat ik had gehoopt. Ik was bang dat ik de nieuwe companion niet leuk zou vinden, maar Bill was een verademing en een erg leuk personage waarvan ik hoop dat ze er het volgende seizoen weer bij is. Maar meer nog hoop ik dat er een frisse kijk komt op de nieuwe verhaallijnen van de Doctor. Vol energie en originaliteit die je laten verassen en die mooi en eng zijn en het liefst als het even mogelijk is een even epische climax zoals de seizoenen vijf en zes met Amy, Rory en River. Maar ik denk dat dat moeilijk te overtreffen zal zijn. Maar een uitdaging is nooit verkeerd…

Meer lezen over Doctor Who? Klik dan op onderstaande links:

• Doctor Who (2017)
  • Season: 10