Film Review: The Awakening (2011)

review film teh awakening 2011 florence
Florence setting up all her equipment

The Awakening is een sfeervolle typisch Engelse film. Het verhaal speelt zich af in het Interbellum (de periode tussen WOI en WOII), waarin niet alleen veel soldaten de dood hadden gevonden in WOI, maar er ook veel mensen stierven aan influenza.

Interessant om te weten is dat het Interbellum plaatsvond na het Edwardiaanse tijdperk, dat zich heeft gekenmerkt door nieuwe uitvindingen en wetenschappelijke ontdekkingen en vrouwenemancipatie. Tijdens het Interbellum ontstond door de WOI en de influenzagolf een soort tegenreactie op het Edwardiaanse tijdperk; geloof, de zoektocht naar het hiernamaals, het verlangen naar overleden dierbaren en de wens met hen te kunnen communiceren en dus de hang naar spiritisme en het paranormale nam toe. Dus, vanuit typisch Engels gezichtspunt gezien, is dit bij uitstek een periode waarin geestenverhalen zich afspelen. En dat is precies waar deze film over gaat: Geesten. The Awakening is een echte Ghost Story.

Florence Cathcart, de hoofdpersoon, is een jonge, slimme, rationele, atheïstische vrouw, afgestudeerd aan de Universiteit van Cambridge. Ze geeft leiding aan een tak van de politie die de taak heeft om oplichters van seances te ontmaskeren. Haar rationele denkwijze wordt echter op de proef gesteld wanneer Robert Mallory, een onderwijzer op een jongensschool, haar een verzoek doet om een geest die in de school rondwaart op te sporen die verantwoordelijk zou zijn voor de dood van een leerling. Ze stemt toe, alleen omdat ze het tegendeel wil bewijzen, dat geesten niet bestaan. Met Mallory reist ze af naar het platteland. Eenmaal daar aangekomen is de school verlaten op Maud de huishoudster en een leerling Tom na. Al gauw blijkt dat dingen toch anders in elkaar steken dan dat Florence altijd heeft gedacht.

Sfeervol

De omgeving is een perfecte locatie voor een spookverhaal. Een groot oud landhuis, nu het internaat, ligt afgelegen en is daarbij tijdens de vakantie verlaten op een paar mensen na. Het landschap is prachtig en sfeervol.  Er is een groenachtig filter gebruikt voor overdag en een bruinachtig-geel voor ‘s avonds en ’s nachts waardoor de sfeer nog mysterieuzer en griezeliger wordt. De nadruk van de film ligt dan ook meer op sfeervol drama met griezelige elementen dan op horror. Het verhaal ontwikkelt zich vrij traag, de schrikmomenten zijn schaars, maar effectief, maar omdat het mooi in beeld is gebracht blijft de film toch boeien. Zeker omdat er een groot geheim en mystery is.

review film the awakening 2011 florence
is there a real ghost?

Het onderzoek van Florence Cathcart

Wat ik zelf erg leuk vond was dat Florence Cathcart haar onderzoek naar zogenaamde geesten wetenschappelijk benadert en daarvoor instrumenten gebruikt die echt hebben bestaan, al kon ik helaas nergens ontdekken of deze instrumenten ook daadwerkelijk voor deze doeleinden werden gebruikt. Zo gebruikt ze een Pocket Premo, een fotocamera met speciale meniscuslens. Ze gebruikt de Bell-Tainter, een geluidsrecorder. En het Marconi- apparaat, dat een magnetisch veld kan meten.

De psychologie achter haar onderzoek is eigenlijk het thema van de film; Hoe verwerk je een gemis of verdriet? Haar ontmaskeringen van de zogenaamde geesten is voor haar keer op keer de bevestiging dat haar verloofde die in de WOI is omgekomen, echt dood is en voorgoed verloren. Een mooi idee dat ik uit de film oppikte en op het thema aansluit: “Als we zo bang zijn in en voor het donker, waarom houden we onze ogen dan gesloten?”

Spoiler: Verwarrend einde

Het einde vond ik echter niet zo verrassend, zeker als je meer van dit soort films hebt gekeken, maar dat is niet per se storend. De film gaat toch meer over de ontwikkeling van het personage Florence dan het plot. De nadruk wordt gelegd op beeldvorming, visueel, maar ook de denkbeelden over het hiernamaals, en de ideeën toentertijd. Wat ik wel jammer vond, is dat het einde teveel nadruk legt op de vraag op ze het nu wel of niet heeft overleefd. Alsof de makers je steeds op het verkeerde been willen zetten. De ene keer lijkt ze wel te leven, want ze gaat namelijk weg met de taxi. Of toch niet, want je ziet wel de taxi maar niet overduidelijk met haar er in. Of leeft ze toch wel, want een jongetje ziet haar gewoon, maar hij kijkt haar wel heel vreemd aan. Ik vond het tijdens het kijken een beetje verwarrend wat de makers hier nu mee bedoelden. En dan was er nog een klein dingetje waar ik niet achter ben gekomen. Want wat heeft Mallory  toch op zijn dijbeen?

The Awakening is een echte ghost story met een groot mystery dat op de achtergrond speelt en uiteindelijk ontrafeld wordt door Florence. Zij is een sterk personage wat verfrissend werkt in een ghost story uit de begin jaren van de twinstigste eeuw. Al met al vond ik het een mooie, goed gefilmde, sfeervolle film, met af en toe een schrikmomentje om het af te maken.

• The Awakening (2011) 107 min
  • Directed by: Nick Murphy
  • Produced by: David M. Thompson