Film Review: III The Ritual (2015)

review film iii the ritual 2015
III the ritual

III: The Ritual is een Russisch-Duitse film waarin Russisch wordt gesproken. Ondertiteling is dus zeer van belang. De film kan een mix genoemd worden tussen The Cell (2000) qua idee en Silent Hill (2006) qua sfeer. Maar levert een combinatie van deze twee films ook automatisch een goede film op?

Ayia en Mirra leven met hun moeder in een klein dorpje op het Russische platteland. Dat dorpje wordt echter getroffen door een onbekende ziekte, waar ook hun moeder aan lijdt en uiteindelijk  aan sterft. De twee zussen besluiten daarop het dorp te verlaten, maar dan wordt ook Mirra ziek en vraagt Ayia de hulp van de pater uit het dorp die een Kamlaans ritueel kent om haar te plaatsen in het onderbewustzijn van Mirra. Daar kan Ayia de grootste angsten van Mirra vinden, die ze van haar moet wegnemen om haar te kunnen genezen. Dit ritueel ondergaat ze drie keer, maar dan nadat ze haar zus heeft kunnen redden is het misschien voor Ayia zelf te laat…

review film iii the ritual 2015
beautiful cinematography

Visueel mooi maar onduidelijk verhaal

De film is erg sfeervol, maar ook erg traag. De opbouw is een aanloop van ongeveer 45 minuten waarin hun moeder sterft, Mirra ziek wordt en Ayia naar de pater vlucht om hulp te zoeken. Pas de laatste 30 minuten betreedt Ayia het onderbewustzijn van Mirra, dat er erg mooi stilistisch en creepy uitziet. Tussen al die nachtmerries en schuldgevoelens van Mirra moet Ayia zich een weg zien te banen en door te dringen tot de geest van Mirra om haar te helpen. En alhoewel dat er allemaal erg mooi, surrealistisch, vervreemdend en creepy en soms naar uitziet, zitten de mooiste scènes verwerkt in het eerste deel van de film. Vooral het shot van de begrafenis van hun moeder is een waar kunstwerkje. Ook de beelden waaruit blijkt dat Mirra ook ziek wordt en wij als kijker al een kijkje krijgen in haar onderbewustzijn, zijn eigenlijk veel mooier en poëtischer, maar ook veel enger en creepyer dan de beelden wanneer Ayia in de geest van Mirra is. Ook de tijd dat Ayia daar verblijft is eigenlijk te kort, te afgeraffeld en de symboliek blijft vrijwel uit. Al de nachtmerries van Mirra zijn vrijwel letterlijk uitgebeeld, zodat er niets aan de verbeelding of idee van een groter iets wordt overgelaten.

En alhoewel dat er dus mooi uitziet en er aan het visuele en ook het muzikale aspect veel zorg is besteed, schiet het verhaal wat te kort. Het heeft te weinig body en tevens is er niets mysterieus aan het verhaal van de twee zussen. Het verhaal van de pater echter, is wel een stuk mysterieuzer en zelfs zo dat zijn verhaal een dark fairytale wordt. Helaas wordt nooit helemaal duidelijk wat hij nu precies aan het doen is. De motivatie van de pater wordt echter wel duidelijk uitgelegd, maar er wordt in het midden gelaten wat hij nu precies heeft gedaan en wat er met Ayia aan het einde gebeurt. Misschien heb ik iets gemist, of snap ik het gewoonweg niet, maar het tweede plot is me compleet ontgaan. Misschien omdat wat er letterlijk wordt gezegd en uitgebeeld maar een gedeeltelijke informatie is, terwijl symboliek in staat is om met enkele woorden of beelden duidelijk te maken wat de hele bedoeling is. Het aantal drie, dat ook in de titel is verwerkt, is erg belangrijk, maar waarom blijft, in ieder geval voor mij, onduidelijk.

Het dorp zelf is heel gloomy en triest weergegeven en verkeert in een halve desolate en verwoeste staat alsof het altijd al een ziekte heeft gehad. Het staat niet eens zo heel erg ver af van hoe de nachtmerries in Mirra’s onderbewuste zijn vormgegeven. Hierdoor krijgt de hele film een vibe van verval en wanhoop en dood.

review film iii the ritual 2015
a dark fairytale

III: The Ritual zal niet iedereen aanspreken. Een voorwaarde is dat je erg gericht moet zijn op het visuele en mooie vervreemdende en surrealistisch gestileerde beelden kan waarderen met een creepy en sfeervolle achtergrondmuziek. Een andere voorwaarde is dat je het niet erg vindt dat de film vrij traag verloopt. En de derde voorwaarde is dat je erg je best wil doen om het idee erachter te begrijpen. Dat laatste is mij helaas niet gelukt. Misschien is het een cultuurdingetje. Misschien heb ik niet goed opgelet. En misschien is het bewust wat in het midden gelaten. Ik had de film hoger gewaardeerd als ik het hele idee had gevat.

• III: The Ritual (2015) 80 min
  • Language: Russian
  • Directed by: Pavel Khvaleev