Film Review: Crimson Peak (2015)

review film crimson peak 2015
arriving at Crimson Peak

Het allerbeste aan Crimson Peak is de Art Direction. Deze afdeling verdient absoluut de complimenten voor een prachtig landhuis, een geweldig decor dat tot in de details is uitgewerkt. De prachtige kostuums en haar en make-up is allemaal geweldig gedaan. Wat dat betreft is het een echt Gothic Ghost Story. Maar is dat ook met de overige elementen het geval?

Edith Cushing, wonend in New York in 1887 en dochter van een rijke zakenman, wil graag schrijfster worden. Maar de tijd waarin ze leeft maakt het moeilijk. Toen Edith een klein meisje was, verscheen haar overleden moeder als geest aan haar die haar waarschuwde voor Crimson Peak. Echter veertien jaar later ontmoet ze een Engelse Baron genaamd Sir Thomas Sharpe en zijn zus Lucille. Hij is gekomen om een zakendeal te sluiten met haar vader en maakt Edith ondertussen het hof. Ze valt voor hem, maar wanneer haar vader de deal met Sir Thomas afwijst, verschijnt de moeder van Edith weer aan haar met dezelfde boodschap. Een familievriend van de Cushings, Dr Alan McMichael vertrouwt Thomas niet en laat hem onderzoeken. Maar dat lijkt te laat, want als de vader van Edith dood wordt gevonden, wordt ze als het ware geschaakt door Thomas, en neemt hij haar mee naar het beruchte Crimson Peak, zijn landhuis in Engeland. Eenmaal daar aangekomen gaat het steeds slechter met Edith, maar dan is het al te laat en is er geen ontsnappen meer mogelijk. Of zal er iemand zijn die haar redding is?

review film crimson peak 2015
beautiful art decoration

Elementen van een gothic ghost story

• De setting: Het oude vervallen landhuis met krakende leidingen is in ieder geval in orde, alhoewel de geheime kamers en gangen ontbreken. Er is wel een zolder en een vreemde kelder.
  • Het bovennatuurlijke: Dat is aanwezig in de vorm van geesten, maar die laten zich wel heel erg weinig zien. En zo heel eng waren ze nu ook weer niet.
  • De damsel in distress: Die is er in de vorm van de  20 jarige Edith Cushing, die na de twijfelachtige dood van haar vader met Baron Thomas Sharpe trouwt en bij hem in Engeland in zijn landhuis Crimson Peak intrekt. En daar blijkt al snel dat Thomas en zijn evil zus Lucille kwade bedoelingen hebben, althans voor de kijkers is dit nog veel eerder duidelijk, wat dus nogal een spoiler is en killing voor de suspense.
  • De slechte karakters: Thomas en Lucille, die Edith gevangen houden.
  • Waarschuwingen, visioenen, omens: In het begin van de film komt de geest van de moeder van Edith haar waarschuwen voor Crimson Peak. Edith’s moeder was gestorven toen Edith nog heel jong was.
  • De symboliek: Vaak gehaald uit de natuur en ook hier is de rode klei waaruit de grond van Crimson Peak is gebouwd, een symbool voor bloed en de dood. De kleur steekt nogal opvallend af tegen de sneeuw.
  • Een sfeer van terror en dread: Eén van de belangrijkste elementen om angst op te wekken bij de kijker, ontbreekt wat mij betreft geheel. De film is echt nergens eng. De geesten zijn wat saai en doen niet veel. De enge scènes zijn clichématig opgebouwd. En dat Thomas en Lucille slecht zijn, weten we allang, dus daar kan de spanning of het mysterie ook niet vandaan komen.
  • Een romance: Die is aanwezig, tussen Edtith en Thomas, maar ook bij een derde persoon die ook van Edith houdt, Dr. Alan McMichael die…
  • De Held: …is en vanuit Amerika naar Engeland reist om dat hij Thomas wantrouwt en om Edith te redden.
  • Het gevoel van de hoofdpersoon die langzaam gek denkt te worden: Dat wordt in één zinnetje letterlijk zo gezegd en daar blijft het bij.
review film crimson peak 2015
it has its ghostly moments

Elementen versus uitvoering

Oftewel, de meeste horrorelementen van een Gothic Ghost Story zijn wel aanwezig. Maar maakt dat de film dan ook gelijk tot een eng, spannend verhaal? Ik vind van niet. De elementen worden nergens echt uitgediept, op geen enkel gebied (behalve zoals boven gezegd, de Art Department). Ook cinematografisch springt de film er niet uit. Het camerawerk is normaal, er zijn geen geen bijzondere hoeken, standpunten, of filters. Het verhaal zelf blijft ook wat op de oppervlakte. Dat is namelijk vrij simpel: broer en zus zorgen ervoor dat een rijke erfgename met de broer trouwt, en wanneer ze de jonge bruid hebben vermoord erven zij alles. Maar Edith Cushing is geen hele hulpeloze vrouw en daarbij krijgt ze hulp van de geest van haar moeder en van Alan. Maar ik vind dat de karakters nergens echt tot leven komen, of dat je met ze meeleeft.

Misschien was het spannender geweest en interessanter als het vanuit Edith’s perspectief werd gefilmd, zodat wij slechts weten wat zij weet en helemaal met haar mee kunnen leven en alles beleven, wanneer ze langzaam de grip op zichzelf en de werkelijkheid verliest. Zoiets? Slechts de gekte van de broer en zus is tegenwoordig niet meer genoeg om een lange film mee te vullen.

Crimson Peak is een mooi uitziende film, maar als gothic ghost story niet helemaal geslaagd. Ik vond Edith een nogal vlak personage, dat zelfstandig lijkt, maar toch erg naïef blijkt, geen interessant trekje heeft en soms nogal op de automatische piloot door de film heen wordt geleid. Best jammer. Want het zag er allemaal prachtig uit en het verhaal heeft een goed premisse. De film is van Guilermo del Toro, die juist uitblinkt in onderliggend drama en sentiment en het menselijk maken van monsters en het monsterlijk maken van mensen. Alhoewel hij daar met Pan’s Labyrinth (2006) en Mama (2013) uitermate in is geslaagd, blijft deze film toch hangen in het wat saaie middelmatige.

• Crimson Peak (2015) 119 min
  • Directed by: Guillermo del Toro
  • Produced by: Guillermo del Toro, Callum Greene, Jon Jashni, Thomas Tull