Serie Review: Outcast Seizoen 2

review series outcast season 1 kyle amber
Kyle and Amber are in real danger

Het tweede seizoen van Outcast is ook gelijk het laatste seizoen. Het eerste seizoen eindigde in een heftige finale.

Megan, de zus van Kyle werd bezeten door een demon en doodde haar man Mark. Amber, het dochtertje van Kyle werd ontvoerd. We kwamen erachter dat Kyle niet de enige is die met zijn aanraking demons uit mensen kan drijven; Amber heeft dezelfde gave. Hierdoor werd het niet alleen gevaarlijk voor Kyle om in Rome te blijven, maar ook voor Amber en in de cliffhanger eindigde het met de vlucht van Kyle en Amber, waar ze bij een benzinestation omsingeld werden door bezeten mensen. Hoe loopt dit af en weet de serie er een spannend einde van te maken, waarin de vele vragen worden beantwoord in een spectaculaire finale?

Kyle en Amber zijn weer terug in Rome. Ze zijn blijkbaar niet in staat geweest om te vluchten. Ondertussen struggelt Megan met het feit dat ze Mark heeft vermoord, terwijl ze bezeten was. Chief Giles lost het moordprobleem op en Rev Anderson redt Megan van een zelfmoordpoging. Allison heeft zichzelf heeft ingecheckt in een psychiatrisch ziekenhuis en de zorg van Amber aan Kyle overgedragen. Kyle ontdekt dat er veel meer mensen zijn bezeten dan ze aanvankelijk hadden gedacht en dat ze allemaal naar Rome komen voor een reden: the merge en dat hij daar iets mee te maken heeft. Maar Kyle ontmoet ook een nieuwe bondgenoot, Bob, die hem tevens meer over zijn vader kan vertellen en wat er dertig jaar geleden is gebeurd, namelijk een zelfde soort situatie waarbij Simon, de vader van Kyle, de outcast was en de merge heeft weten te voorkomen.  En hij leert dat hij niet de enige outcast is, er zijn er veel meer. Terwijl Kyle balanceert tussen vluchten en zijn gezin beschermen of het op te nemen tegen de demons, maken de demons nieuwe plannen om de merge te versnellen want hun menselijke gastheren blijken niet in staat om hen lang te houden. Rev Anderson ontdekt ondertussen in de bossen een kolonie mensen die vroeger bezeten waren geweest, maar nu bevrijd en ‘gezuiverd’ zijn en wachten totdat zij na de merge een nieuw bestaan kunnen opbouwen. Ondertussen wordt Rome meer en meer overspoeld door demons en chief Giles wordt afgezet. Zijn vrouw Rosie neemt het op zich om de strijd voort te zetten. Wanneer Kyle besluit het op te nemen tegen de demons, stuit hij op een onverwachte ontmoeting; zijn vader. Kunnen zij samen met alle andere outcasts die fungeren als bakens, de merge voor eens en voor altijd stoppen zodat ze vrij kunnen leven?

Mooie beelden maar traag verhaal

De serie ziet er net zoals in het eerste seizoen heel mooi uit. Er is zorg en aandacht besteed aan de cinematografie, de kleuren, de filters, het licht, camerastandpunten. Alles ziet er prachtig en onheilspellend uit. Daarin is de serie erg constant. Maar de serie is ook constant qua spanning, die wil maar niet goed opbouwen. Er is veel aandacht voor het plaatje en voor de persoonlijke struggles van de personages, waardoor het grotere geheel vaak wordt vergeten. Hierdoor blijven niet alleen een aantal vragen liggen, maar wil het verhaal ook niet opschieten. Net zoals vaak in de echte wereld, blijven de personages maar in cirkels ronddraaien, lijken ze niet verder te komen en bij elke stap die ze nemen, doen ze weer een stap terug. Dat geldt niet alleen voor Kyle en de zijnen, maar ook voor de demons. Alle handelingen en acties, bestaan meer uit het smeden van plannen die niet of slecht worden uitgevoerd waardoor er een continue stalemate is. Dat is allemaal wel erg realistisch, maar het maakt het ook saai. Telkens wanneer er een vraag beantwoord kan gaan worden, komt er iets tussen, we leren dan ook vrij weinig over het hele achterliggende plot van de demons en wat Kyle nu precies is.

review series outcast season 2 megan
Megan has her own struggles

Spoilers: Heel veel vragen

Wat we wel weten is dat Kyle een outcast is, een baken waar demons op af komen en dat hij in staat is om de merge te versnellen of te stoppen. Maar hoe het komt dat hij een outcast is en zijn vader en dochtertje en blijkbaar nog vele anderen, blijft in het ongewisse. Ook the merge blijft, net zoals outcast, niet meer dan een begrip zonder diepere betekenis. Wat houdt the merge precies in? Waarom pas weer na dertig jaar opnieuw proberen? En waarom willen de demons zo graag van hun eigen wereld wegkomen en naar de mensenwereld gaan? Op die twee hoofdvragen, wordt maar gedeeltelijk antwoord gegeven, maar echte verklaringen krijg je niet.

Dan zijn er nog overige vragen die in de lucht blijven hangen? Waarom is Amber zo belangrijk? Waar komt Blake ineens vandaan? Wie is die rijke vrouw die de baas blijkt te zijn en ineens opduikt? Heeft Simon al die tijd in de bossen gezeten zonder zich te laten zien of Kyle te redden? Wat zit er precies in de buik van Megan? Ontwaakt Kyle’s moeder op het einde? En tenslotte: hoe loopt het af?

Het zijn allemaal vragen waar de serie geen duidelijk of helemaal geen antwoord op geeft. Maar geen nood, er zijn altijd nog de graphic novels. Dus wie wil weten hoe het verder gaat of hoe het in elkaar zit, kan zijn heil zoeken in de comics.

Somber en humorloos

Alhoewel ik de premisse interessant vind en het er erg mooi uit vind zien en ik een aantal personages erg leuk vind, met name Amber en Rose, is de hele serie me toch te donker. Net zoals The Walking Dead heeft de serie niet echt een heel fijn mensbeeld. Het schetst een hulpeloos en hopeloos gevoel bij de hoofdpersonages en er is geen enkel spoor van enig episch aanpakwerk te ontdekken. Het zijn allemaal dingen die me niet echt vrolijk maken. Dat hoeft ook niet per se, maar voor mij werken dit soort series alleen als er een vorm van humor in zit. En in deze serie is geen enkele vorm van humor aanwezig. De sfeer is niet alleen duister, maar ook serieus en zwaar. Dat heel veel scènes zich in de nacht afspelen en in de eerste helft van dit seizoen elke vorm van het gewone leven op straat, niet in beeld komt, maakt het er niet lichter op.

Zoals gezegd, zijn er genoeg interessante dingen in de serie en leuke personages. Het seizoen is het bij tijd en wijle erg spannend en goed uitgediept, maar dat kan niet voorkomen dat ook dit seizoen erg traag is, weinig opbouw heeft, weinig informatie prijs geeft en pas de laatste aflevering in de versnelling schiet, net zoals het eerste seizoen eigenlijk. Het is dan ook een serie waar je de tijd voor moet nemen en echt voor moet gaan zitten. Het onderhuidse gevoel van horror is wederom knap gedaan, maar komt niet heel goed uit de verf. Het einde is wel redelijk spectaculair en gebeuren er onverwachte dingen, al leidt het stroboscopische effect wel erg af en mensen die daar last van hebben zijn bij dezen gewaarschuwd. Het einde is echter geen echt einde, ook geen mega cliffhanger, het is een semi einde, dat je dus verder kan lezen in de graphic novels.

Meer lezen over Outcast? Klik dan op onderstaande link:

• Outcast (2017)
  • No. of episodes: 10