Film Review: Under the Shadow (2016)

review fim under the shadow 2016
Sideh and Dorsa hiding for the bombs and the Djinn

De horror film Under the Shadow is een samenwerking tussen de UK, Jordanië en Quatar waarin Perzisch wordt gesproken en speelt zich af in Teheran in de jaren 80, de jaren waarin de oorlog tussen Irak en Iran woedde. Een goed thema voor een drama, zou je zeggen.

Maar dit is niet enkel een drama dat bespreekt hoe de oorlog de psyche van de mens beïnvloedt, maar een drama verpakt in een horror. En dat is op zich best bijzonder, origineel en gewaagd. En het zorgt ervoor dat we een ander beeld krijgen van de mensen in Teheran tijdens het invallen van raketten, dan slechts het Westerse Hollywood beeld dat gemakkelijk geschetst wordt. Het horror element kan natuurlijk gezien worden als een metafoor voor de stress en impact die het wonen in een stad onder vuur met zich meebrengt, maar je kan de film ook als horror bekijken, waarin een Djinn een even groot gevaar is voor moeder Shideh en haar dochtertje Dorsa.

Shideh een jonge vrouw en moeder van dochtertje Dorsa, struggelt tijdens de oorlog tussen Irak en Iran met de dood van haar moeder en het feit dat ze haar droom om arts te worden noodgedwongen heeft moeten opgeven. Samen met haar man woont ze in een klein appartementencomplex en vormen ze een vrij modern gezin. Haar vrije tijd brengt Shideh door met aerobics videobanden van Jane Fonda en ze is vrij liberaal ingesteld. Iets dat niet makkelijk is in een nieuwe tijd waarin vrouwen niet zonder hoofddoeken naar buiten mogen en daar zelfs zweepslagen voor kunnen krijgen. Hun moderne/westerse instelling moeten ze daarom geheim houden. Als haar man die arts is weer wordt opgeroepen voor het leger en dit keer naar een plek aan het front wordt gestuurd, blijven Shideh en Dorsa samen achter. Haar man dringt aan om naar zijn ouders te vertrekken omdat het in Teheran niet meer veilig is, maar Shideh wil blijven, terwijl ze af en aan naar de schuilkelder moeten wanneer het luchtalarm afgaat. Ondertussen heeft Dorsa last van nachtmerries en denkt ze dat er iemand in hun appartement loopt en praat ze met een onzichtbare vrouw. Shideh schrijft het toe aan stress. Maar als een onontplofte raket in hun appartementencomplex valt echter zonder te ontploffen, en haar buren één voor één vertrekken, blijven Shideh en Dorsa helemaal alleen achter. Een buurvrouw waarschuwt hen ook weg te gaan, want ze vermoedt dat er een Djinn rondwaart, meegekomen op de wind. En als een Djinn eenmaal iets van je dierbaarste bezittingen heeft gestolen, laat hij je nooit meer los. Maar als Shideh eindelijk besluit om te vertrekken na angstige nachten, blijkt de pop van Dorsa kwijt te zijn en het geneeskundeboek van Sideh…

review film under the shadow 2016 shideh
Shideh is a modern woman

Djinn als metafoor en monster

De Djinn kan op zichzelf staan als monster dat Shideh en Dorsa teistert en in bezit wil nemen. Maar net zo goed is het een metafoor voor de oorlog die ook je dierbaarste bezittingen van je af neemt en zo de rest van je leven in zijn greep heeft. Net zoals een Djinn zal een oorlog je nooit meer loslaten, ook al ben je gevlucht. Een deel van jou zal altijd in het bezit zijn van de oorlog.

Alhoewel dit een best zwaar thema is, wordt het heel mooi en integer en klein gebracht. De focus ligt alleen op Shideh en de film is vanuit haar gezichtspunt gefilmd. Zelfs sommige camerabewegingen die vloeiend en soms experimenteel met haar meebewegen benadrukken dit nog eens extra.

Zonder overdreven moralistisch te zijn, brengt de film het thema oorlog vanuit het gezichtspunt van een gewoon gezin in beeld. En ook andere thema’s zoals onderdrukking van de vrouw worden in beeld gebracht, dubbel schrijnend door de oorlog en Djinn situatie waarin Shideh zich bevindt. Haar reacties en acties zijn erg geloofwaardig en menselijk. Shideh is een personage dat gelijk een gevoel opwekt. Ze is sterk aanwezig als persoonlijkheid en naarmate de film vordert, trekt ze het hele gevoel van de film steeds meer naar zich toe.

review film under the shadow 2016 dorsa
Dorsa with her doll

Enge, spannende film met twee lagen

Maar laten we het horror aspect niet vergeten, want dat is zeker aanwezig. Want er zitten een aantal goede enge scènes en shots in, die origineel zijn en daarom misschien des te enger. (Een Sadako is nu allang niet meer zo eng.) Horror en drama zijn heel goed met elkaar verweven en de opbouw van de horror is geleidelijk met een lange spanningsboog die het laatste halfuur pas echt los gaat en wanneer de film ook echt een horror wordt.

De film is indrukwekkend door de vele stiltes, de afwezigheid van begeleidende muziek, maar af en toe het geluid van de raketten en het luchtalarm. Wanneer het echte horror gedeelte van start gaat, is de muziek geheel vervangen door het geluid van de wind. Onheilspellend en tevens het geluid van de Djinn.

De film is ook verfrissend door het spel van Shideh en Dorsa, de overige personages en bewoners van het appartementencomplex en ook door de keuze van het tijdsbeeld en uit welk gezichtspunt het in beeld is gebracht.

Het is een horror, die niet schuwt om belangrijke thema’s aan te snijden, maar zich daar niet door laat overnemen en de focus van de horror nooit uit het oog verliest. Een bovennatuurlijke horror die iets te melden heeft en zeer geschikt voor degenen die niet gedachteloos een horrorfilm willen kijken.

• Under the Shadow (2016) 84 min
  • Language: Persian
  • Directed by: Babak Anvari