Film Review: Trollhunter/ Trolljegeren (2010)

review film trollhunters 2010
a big troll

Trollhunter is een found footage film uit Noorwegen, die qua opzet veel weg heeft van The Blair Witch Project (1999).

Alleen gaan de drie uit The Blair Witch Project opzettelijk op zoek naar de desbetreffende heks en weten de drie uit Trollhunter niet van tevoren waarin ze verzeild gaan raken. Ook een groot verschil is dat Trollhunter ook echt heel grappig is en inspeelt op de folklore van Noorwegen. Dat maakt het een originele film, die echt de moeite van het bekijken waard is.

Drie studenten, Thomas, Johanna en Kalle willen een documentaire maken over ene Hans, een man die onbevoegd beren neerschiet. Daarvoor achtervolgen ze hem net zolang totdat ze hem te pakken en te spreken hebben gekregen, maar de man wil niets van hen weten en laat hen achter. Natuurlijk laten de drie studenten het er niet bij zitten en zetten de achtervolging weer in en zelfs midden in de nacht achtervolgen ze hem. Maar dan ontdekken ze dat de man helemaal niet op beren jaagt, maar op trollen en werkt voor de overheid om de trollenpopulatie in de gaten te houden en te decimeren waar nodig. Op het moment dat de drie studenten echter met hem kennis maken is er iets vreemds aan de hand met de trollen die zomaar uit hun eigen gebied trekken naar gebieden waar mensen wonen en de drie studenten gaan samen op pad met Hans om uit te zoeken waardoor dat komt. Maar niet zonder gevaar.

Levensechte documentaire

Waar deze film voornamelijk in verschilt met The Blair Witch Project is dat deze film veel meer verhaal bevat. Het leuke er aan is ook dat je op gegeven moment ook echt het gevoel hebt dat je naar een soort documentaire zit te kijken en in plaats van dat de boswachter het heeft over de populatie everzwijnen, het heeft over trollen. Dat deel van de film hebben ze heel serieus genomen, waardoor het zelfs aannemelijk gaat worden. Maar om zichzelf als film niet geheel serieus te nemen is er ook veel humor te vinden in de film. Mede door de opmerkingen van de studenten, maar ook door de dingen en gebeurtenissen die ze ondervinden die vaak perfect balanceren tussen humor en een serieuze toon.

Noorse trollenfolklore

In de film komt de Noorse folklore rondom trollen ruimschoots aan bod, van het kunnen ruiken van een christen tot geiten vastbinden aan een brug, het inlopen van een verlaten mijn, en het veranderen in steen wanneer ze in aanraking komen met zonlicht. Ook zijn er referenties te vinden naar Noorse sprookjes en ook sommige trollen zijn naar het evenbeeld gemaakt van de schilderijen van Theodor Kittelsen en John Bauer. Ook zitten er maatschappelijke Noorse thema’s in de film verwerkt, zoals vee en natuur en boeren, de vele storende elektriciteitsmasten in de natuur en dat veel Noren niet gelovig zijn.

review film trollhunters 2010
all the myths are true including trolls under a bridge

Het idee van de film is leuk en vermakelijk en origineel. Het is leuk om ook eens wat meer te weten te komen over de Noorse folklore, waar vanuit Hollywood je niet zo heel veel van te weten komt. Het is fris om eens iets geheel anders te zien dan de geijkte paden die al helemaal zijn platgetreden en deze film is daar zeer geschikt voor. Zelfs als je de acteurs, die in Noorwegen niet onbekend zijn, of de sprookjes en folklore niet kent.

En wat vooral mooi is aan deze film is dat het verhaal ingepast is in de natuur en de omgeving in plaats van andersom. Hierdoor krijg je niet alleen een mooi beeld van de prachtige natuur van Noorwegen en krijg je veel van die prachtige beelden te zien, maar vormt de natuur, de folklore en de hedendaagse Noorse cultuur een mooie symbiose.

Manier van filmen

Wat een groot voordeel is van deze film is dat er niet zo heel veel geschokt wordt met de camera en dat er heel slim gebruik wordt gemaakt van deze manier van filmen, waardoor sommige scènes echt origineel en inventief zijn en een heel ander perspectief geven dan hoe het normaal gefilmd zou worden. De drie studenten en Hans zijn geloofwaardig en om de karakters iets meer diepte te geven, worden de stukken die niet behoren tot de uiteindelijke “documentaire” maar die wat meer tussendoor gefilmd zijn, goed gedoseerd in de film gezet, zodat je ook iets meer ziet van wat er verder omheen nog gebeurt.

En erg belangrijk in de film is de humor, waardoor de film nooit saai wordt of eentonig. Want er zit vanzelfsprekend geen enkel muziekje onder en ook met de beelden is niet “geknoeid”. De film is dan ook meer een fantasy te noemen met horror elementen dan een horror. Bij tijd en wijlen is de film best spannend, maar echt eng nooit. Niet elke trol ziet er even mooi uit qua vormgeving en CGI, en de eerste trol die in beeld komt is even schrikken, vooral omdat je nog steeds aan het idee moet wennen, dat je gewoon een film zit te kijken over trollen, maar dat idee went en als dat idee eenmaal is geaccepteerd dan zit je echt in de film.

review film trollhunters 2010
and sunlight makes them turn into stone

Trolhunter is erg origineel, grappig en spannend af en toe. Pluspunt ook is dat je veel mooie beelden ziet van het Noorse landschap dat prachtig is. De acteurs weten de film goed vorm te geven en de cover up van de overheid maakt het extra origineel. Het is een verfrissende film die niet echt een duidelijke doelgroep (buiten de Noren) heeft. Deze film is vooral leuk voor degenen die eens iets anders willen zien en fantasie de ruimte kunnen geven. Ik heb me in ieder geval uitstekend vermaakt.

• Trollhunter (2010) 104 min
  • Language: Norwegian
  • Directed by: André Øvredal