Serie Review: Outcast Seizoen 1

review series outcast season 1 kyle rev
Kyle and the Rev, an odd couple

De serie Outcast is gebaseerd op de gelijknamige graphic novels van Robert Kirkman, dezelfde man die verantwoordelijk was voor The Walking Dead.

Nu ben ik zelf geen fan van The Walking Dead, maar na de trailers van Outcast te hebben gezien, sprak me deze serie wel aan. Grappig te weten is dat de serie werd geproduceerd voordat de graphic novels werden uitgebracht en deze samenwerking tussen graphic novel en tv is best uniek. Ik was benieuwd of ik deze serie wel echt leuk zou vinden en meer gericht zou zijn op het bovennatuurlijke dan The Walking Dead.

Kyle Barnes keert na een lange tijd terug naar zijn geboortedorp Rome in West Virginia. Daar wordt hij al als een outcast beschouwd omdat hij zogezegd zijn vrouw en dochtertje zou hebben mishandeld. Hij trekt in het ouderlijk huis van zijn moeder en de enige die zich om hem bekommert is zijn zus Megan. Via flashbacks leren we dat Kyle vroeger door zijn moeder is mishandeld en uiteindelijk ook de echte reden daarvoor. Nu ligt zijn moeder in een soort katatonische toestand in een verpleeghuis en Kyle is daar verantwoordelijk voor. Want al snel blijkt dat zijn moeder door een demon werd bezeten en dat Kyle de krachten heeft om die demon uit te drijven. Die gave doet hem al snel belanden bij de plaatselijke Reverend Anderson die op de hoogte is van demon possessions en dat het dorp Rome daar extra last van heeft. Terwijl Kyle probeert om zijn normale leven weer op te pakken en het liefst weer contact zou willen met zijn vrouw Allison en zijn dochtertje Amber, raakt hij verzeild in de missie van de Reverend om alle demons uit te drijven. Als er een vreemdeling naar het dorpje komt, genaamd Sydney krijgt Kyle langzamerhand meer antwoorden, terwijl de Reverend zich verliest in zijn missie en die tot in het extreme door wil zetten. De komst echter van Sydney is slechts een voorbode voor wat er komen gaat en meer en meer demons zullen komen naar het dorpje. Maar met welk einddoel?

Duistere cinematografie

De serie is prachtig geschoten. De sfeer is duister en zwaarmoedig. Dat is merkbaar door de cinematografie, die donker en somber is en het camerawerk dat vaak van onderaf gefilmd is. Er zijn veel zwijgzame scènes die de gemoedstoestand op een zeer rauwe manier weergeven en die net zoveel zeggend zijn als de dialogen. Enge scènes zijn vrij expliciet en indringend gefilmd. Er wordt de tijd voor genomen en de kijker wordt getest hoe lang ze het nog kunnen aanzien voordat ze hun hoofd wegdraaien. Die scènes zijn echter wel sporadisch en zijn enkel tot ondersteuning en benadrukking van de benauwende sfeer in de serie. De echte enge scènes bewijzen dat dit een echte horror serie is en geen thriller met horror elementen of slechts een sfeervolle ghost story.

De duistere muziek die af en toe de sfeer neerzet van Silent Hill (2006), ondersteunt de algehele sfeer. Net zoals de enge scènes dringt de muziek zich aan de kijker op en zet kracht bij een indringende scène.

review series outcast season 1
Kyle has special powers

Gezellig dorpje

Maar niet alleen de cinematografie draagt bij aan die nare sfeer, ook de dorpelingen zelf. Het is geen vrolijk dorpje. Het is een dorpje dat vele geheimen kent en dingen verbergt. Waar mensen wonen die wantrouwend zijn en angstig, zonder soms zelfs te weten waarom. Het is alsof er een soort zwarte onzichtbare sluier over het dorp hangt dat de mensen gebukt doet gaan. Dit alles wordt gesuggereerd niet alleen door bovenstaande, maar ook door de dialogen. De dialogen geven niet alleen perfect de onderlinge verhoudingen en relaties weer, maar zeggen ook veel over de personages zelf. De conversaties zijn erg goed gedaan en zeggen meer dan de woorden alleen. Toch blijft er wel veel onduidelijk een lange tijd wat betreft sommige personages.

Langzame opbouw

Maar niet alleen over sommige personages blijft lang veel onduidelijk, ook over sommige gebeurtenissen uit het verleden. Alles wordt mondjesmaat verbeeld in de serie door middel van flashbacks of conversaties. De serie is dan ook een slow burn. Het gaat meer om de ontwikkelingen van de personages en hun relaties en het ontdekken wat er nu werkelijk speelt in Rome en al die demons en niet om snelle ontwikkelingen, harde acties en vele twists. Er worden wel veel kleine tipjes van de sluier opgelicht om er vervolgens meer vragen bij te krijgen. Zo duurt het ook best lang om erachter te komen wat er nu werkelijk tussen Kyle en Allison is gebeurd. Aan het einde van dit seizoen weten we al meer, maar als je gaat bedenken wát je dan echt weet, kom je tot de conclusie dat je moet wachten op het tweede seizoen voor echte antwoorden. Die hopelijk wel gaan komen. Want het is wel een serie gericht op het ontrafelen van de raadsels en geheimen en de personages.

Kyle Barnes en Reverend Anderson

De twee belangrijkste personages zijn Kyle Barnes en Reverend Anderson. De meeste scènes zijn vanuit hun perspectief gefilmd en enkele scènes zijn slechts voor onze ogen bestemd. De twee hoofdpersonages waarvan Kyle het opperhoofdpersonage is, zijn beide antihelden. Maar terwijl Kyle eigenlijk niets liever wil dan een gewoon rustig leven leiden met Allison en Amber, is de Reverend op een missie. Dat zorgt ervoor dat beiden verschillende acties ondernemen, om verschillende redenen en met verschillende overtuigingen en einddoelen. De beweegredenen van de Reverend zijn niet zozeer schimmig te noemen, maar zijn geloofsgetrouwe gevoel, leidt hem juist af van het ware pad van het geloof door egoïstische beweegredenen, al dan wel of niet bewust. Het is soms dan ook de vraag of de Reverend iets doet uit een sterke geloofsovertuiging of juist door een gebrek aan geloof. Of ziet hij zijn daden omtrent zijn geloof als wanhoopsdaden met zijn geloof als laatste toevluchtsoord, of boetedoening voor de fouten die hij ooit gemaakt heeft.  Hierdoor neemt hij extreme beslissingen die uitmonden in extreme daden, waarover hij niet heeft nagedacht. En in tegenstelling tot de Reverend die steunt op zijn geloof in god en demons, maar er nooit eerder echt getuige van was geweest en enkel gebaseerd op vermoedens en geloof, twijfelt Kyle aan zijn eigen gaven die het bewijs zijn van het geloof van de Reverend. Hierdoor neemt Kyle beslissingen die zowel op emotie zijn gesteund, maar altijd met zijn ratio op de voorgrond.

Die samenwerking waartoe ze gedwongen worden door gebrek aan beter aan Kyles kant en afhankelijkheid aan Kyles gave aan de Reverends kant, is daardoor erg ongebruikelijk maar des te interessanter.

De term Outcast heeft op vele manieren betrekking op Kyle. Hij is tot een Outcast gemaakt door de dorpelingen. Maar ook zondert hij zichzelf af als een soort boetedoening,  ook om iedereen te beschermen, aangezien hij de reden is waarom er zoveel demons om hem heen te vinden zijn. Maar ook de demons noemen hem een Outcast om een nog onbekende reden.

review series outcast season 1 megan
Megan possessed

Het bovennatuurlijke en de echte wereld met elkaar verweven

De serie lijkt op het eerste gezicht een serie over mensen en hun relaties. Veel demongerelateerde scènes kunnen zelfs beschouwd worden als metaforen. Maar onderliggend is dit toch echt een bovennatuurlijke serie, waar het raadsel omtrent Kyle en de demons en dat wat komen gaat, voorop staat. En op een hele mooie manier wordt het echte leven met echte personages daar prachtig in geïntegreerd. En die benadering van dat verhaal wordt op een ongebruikelijke manier gebracht waardoor je nooit precies weet wat je te wachten staat.  Ook door de manier van filmen is te merken dat het wel degelijk om een horror gaat en zeker vanaf de zevende aflevering neemt die horror toe.

Het eerste seizoen van Outcast bevat niet veel gore, maar als het er is, wel vrij expliciet en heftig. De indringendheid van de enge scènes zijn echter onderhuids en voeden een onderliggende angst. Het verbeeldt precies op welke manier de demon de mensen bezitten. De serie, ondanks de slow burn en uitstekende personages, is dan ook een echte horrorserie die niet voor tere zieltjes bedoeld is. Maar wel een die prachtig is gefilmd en gemaakt.

Gelijk het review van het tweede seizoen lezen? Klik op onderstaande link:

• Outcast (2016)
  • No. of episodes: 10